Uprawniający do bezpłatnego parkowania w płatnej strefie abonament mieszkańca przysługuje osobie, która jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) i jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem auta. Wydawanie abonamentów odbywa się za pośrednictwem Punktów Obsługi Pasażera ZTM, gdzie należy okazać wszystkie niezbędne dokumenty i wnieść opłatę w zależności od rodzaju abonamentu – abonament rejonowy kosztuje 30 zł rocznie, zaś koszt abonamentu obszarowego wynosi 600 zł rocznie (można zapłacić w dwóch ratach po 300 zł).
Ze względu na pandemię koronawirusa i dużą liczbę zachorowań na COVID-19, jesienią 2020 r. działalność punktów została ograniczona. Mieszkańcom zaleciliśmy zdalne załatwianie spraw, m.in. związanych z przedłużeniem abonamentu (bez zmiany adresu i pojazdu) lub uzyskania nowego.
Aby ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw związanych z abonamentem parkingowym, już na stałe umożliwiliśmy wnioskowanie o nowy taki dokument lub jego prolongatę przez internet. Ponadto usprawniliśmy przebieg całej procedury tak, aby w całości odbywała się zdalnie. Do tej pory wnioskujący zobligowani byli do przyjścia do jednego z punktów obsługi pasażerów Zarządu Transportu Miejskiego, żeby okazać oryginały niezbędnych dokumentów i potwierdzić tożsamość. Od 1 października 2021 r. nie jest to konieczne – zyskaliśmy nowe narzędzia techniczne do tego, aby zweryfikować tożsamość wnioskujących drogą elektroniczną.
Aby przedłużyć abonament lub uzyskać nowy, należy wysłać na adres abonamentzdomu@zdm.waw.pl:
1) wniosek zawierający swoje imię, nazwisko i datę urodzenia,
2) skan potwierdzenia dokonania opłaty abonamentowej i wszystkich niezbędnych dokumentów,
zgodnie ze szczegółową procedurą zawartą poniżej, w pliku „Abonament z domu – opis procedury” (zwanym dalej „Procedurą”).
Po weryfikacji płatności przez ZDM, wnioskodawca otrzyma informację o wydaniu abonamentu w ciągu 7 dni roboczych.
Abonament należy wykładać za szybą pojazdu.
Dokumenty z wnioskiem złożonym mailowo będą weryfikowane przez pracowników ZDM. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wydany zdalnie abonament zostanie unieważniony.
Wszystkie osoby, które otrzymały abonament drogą elektroniczną, od 1 października nie są zobowiązane do stawienia się osobiście w jednym z punktów obsługi pasażerów ZTM z oryginałami niezbędnych dokumentów, aby potwierdzić tożsamość.
UWAGA
Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń, prosimy o wysyłanie tylko 1 maila z prośbą o wydanie abonamentu przez jednego wnioskodawcę. Wielokrotne wysyłanie wiadomości przez jedną osobę spowalnia procedurę wydawania abonamentu drogą elektroniczną.
DRUGA RATA ZA ABONAMENT
Drugą ratę za abonament mieszkańca w wysokości 300 zł należy wpłacić na nr rachunku bankowego 45 1030 1508 0000 0005 5005 9002. W „tytule przelewu” trzeba wpisać „Abonament – pojazd nr …….. II rata” (w miejsce kropek należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu).
Jeżeli druga rata nie zostanie opłacona w terminie 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu, abonament mieszkańca zostanie zamknięty.