Jak płacić za parkowanie aplikacją? SMS-em? Głosowo? Oto nasz poradnik - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

15-09-2020

Jak płacić za parkowanie aplikacją? SMS-em? Głosowo? Oto nasz poradnik

Korci Was, żeby spróbować aplikacji, ale się boicie, że to za trudne? Wyjaśniamy krok po kroku jak to się robi. Warto, bo pozwala to zaoszczędzić czas, a przede wszystkim aplikacja jest gwarancją wygody i bezpieczeństwa. Zachęcamy do niej i objaśniamy, jak jej używać.

Od 7 września obowiązuje rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Swoim zasięgiem objęła znaczny obszar Pragi-Północ (45 ulic, 23 km) oraz Wolę między ul. Okopową i Towarową a al. Prymasa Tysiąclecia (72 ulice, 45 km). W nowej strefie na Pradze-Północ wyznaczyliśmy 3,1 tys. miejsc parkingowych, na Woli – 4,7 tys.

Na włączonych do SPPN obszarach kończy się rozstawianie parkomatów. Docelowo będzie ich tam 250. Każdego dnia urządzeń przybywa kilkanaście, a w pierwszej kolejności stawiamy je tam, gdzie najbardziej brakuje ich przyjezdnym kierowcom.

Parkowanie za pomocą aplikacji

Ale za postój nie trzeba płacić korzystając wyłącznie z parkomatów. Opłaty można też wnosić za pomocą systemu płatności mobilnych. Zachęcamy do tego sposobu. To bezpieczniejsze podczas pandemii koronawirusa, a poza tym wygodniejsze dla użytkownika. Nie musi obawiać się kolejki do parkomatu (parkowanie można opłacić będąc w samochodzie, bez ryzyka natrafienia na kontrolę podczas dokonywania opłaty w parkomacie), a przede wszystkim może opłacić konkretny czas postoju. Dzięki temu unika nadpłaty – nie musi zawczasu przewidywać, na jak długo zatrzyma pojazd.

Aby zapłacić mobilnie, kierowcy mają do dyspozycji dwie aplikacje: MobiParking (firmy SkyCash) i moBILET (firmy Mobile Traffic Data). Można je ściągnąć wchodząc na stronę operatora lub od razu wyszukując je w sklepie play z poziomu smartfona.  Po automatycznej instalacji należy założyć konto oraz podpiąć kartę płatniczą lub zasilić je daną kwotą. Ponieważ pierwsza godzina postoju kosztuje 3 zł, druga – 3,60 zł, trzecia – 4,20 zł, a czwarta i każda kolejna – po 3 zł, polecamy na start uzupełnić konto wpłacając co najmniej 10 zł.

UWAGA

W aplikacji MobiParking po zasileniu konta kierowca wpisuje numer rejestracyjny pojazdu, którym będzie parkować. Gdy to zrobi, ukaże mu się taka plansza jak ta z prawej strony powyżej. Wtedy, po zaparkowaniu samochodu, klika w pole „start/stop”. Gdy chce odjechać, klika w tym samym miejscu. Może też oczywiście kliknąć w polu „na czas” lub „za kwotę”, jeśli uważa, że dobrze przewidzi czas postoju lub kwotę, za jaką zatrzyma auto. Aby jednak nie martwić się nadpłatą, polecamy opłacać parkowanie klikając w pole „start/stop”.

W aplikacji moBILET po tym, jak kierowca się zarejestruje, pokaże mu się plansza z czterema polami. Wchodzi w tę z napisem „płatne parkowanie” i wybiera miasto, a potem wpisuje numer rejestracyjny pojazdu. Następnie klika w wybrane przez siebie miasto i potem – w przypadku Warszawy – w „SPPN”.

UWAGA

Aplikacja moBILET daje 7 możliwości opłaty za parkowanie.  Polecamy parkować za konkretny czas postoju. W tym celu kierowca klika pole „bez limitu”, a następnie – „rozpocznij”. Gdy kończy parkowanie, klika „zakończ”.

Następnie należy czytelnie oznaczyć pojazd, by kontrolerzy wiedzieli, że jego kierowca korzysta z aplikacji mobilnej. Są trzy możliwości – naklejka samoprzylepna, którą można pobrać w naszej siedzibie przy ul. Chmielnej 120 oraz w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM; wydrukowana informacja o płatności mobilnej, którą można pobrać na stronach operatorów MobiParking i moBILET; zwykła kartka z napisem „MOBIPARKING” lub „MOBILET”. Naklejkę lub kartkę należy umieścić w prawym dolnym rogu przedniej szyby samochodu, aby była dobrze widoczna.

Tak wyposażony kierowca może zaparkować auto w SPPN bez konieczności udawania się do parkomatu. Tuż po zatrzymaniu samochodu uruchamia aplikację i klikając zaznacza, że rozpoczął postój. Tak samo zaznacza po powrocie do pojazdu, że kończy parkowanie. System zlicza czas zatrzymania auta i automatycznie pobiera odpowiednią opłatę z konta.

Dzięki temu odchodzą kierowcy przynajmniej dwa zmartwienia, jakie mógłby mieć korzystając z parkomatu. Po pierwsze, że nie zdąży odjechać przed tym, jak miną np. dwie godziny postoju, które opłacił. Po drugie, że nadpłaci, płacąc z góry np. za trzy godziny parkowania, a wykorzysta tylko jedną albo dwie, bo wcześniej wróci do samochodu.

SMS-em też można

Czy kierowca posiadający zwykły telefon komórkowy jest skazany tylko na parkomat? Nie. Za postój można również płacić SMS-em lub komendami głosowymi IVR (interactive voice response). W przypadku tych dwóch metod należy najpierw na stronie operatora zarejestrować się jako użytkownik usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności w postaci karty płatniczej lub wirtualnej portmonetki (to rodzaj przedpłaconego rachunku, z którego opłacane są transakcje).

Aby opłacać parkowanie w SPPN za pomocą SMS, w przypadku aplikacji MobiParking  (operator SkyCash) najpierw należy wysłać pod numer 82002 SMS-a o treści „A XXXXXXX”, w miejscu litery X wstawiając numer rejestracyjny pojazdu – np. „A WD98765”. Następnie parkujący otrzyma zwrotnego SMS-a z numerem rachunku bankowego przypisanego do numeru telefonu parkującego – na ten numer rachunku bankowego przelewa kwotę za parkowanie. W tym celu, rozpoczynając postój, należy wysłać SMS-a na numer 82002 o treści zawierającej odpowiedni kod, na przykładzie: XXX lub XXX1 lub XXX2 – gdzie XXX oznacza pierwsze trzy litery miasta (pełna lista komend znajduje się tutaj), a numery 1, 2, 3 i każdy następny oznaczają kolejny pojazd na liście pojazdów dostępnych w aplikacji. Aby zakończyć parkowanie, należy wysłać SMS-a na numer 82002 o treści K lub K1 – gdzie K oznacza komendę zakończenia parkowania, a numery 1, 2, 3 i każdy następny oznaczają kolejny pojazd na liście pojazdów.

W przypadku skorzystania z metody SMS u operatora Mobile Traffic Data (aplikacja moBILET), najpierw należy wejść na stronę mobilet.pl i zarejestrować się w systemie oraz skonfigurować źródło płatności. Następnie rozpoczynając postój, należy wysłać SMS-a o treści MOBILET [KOD_MIASTA] [KOD_STREFY] [LICZBA_MINUT] [NUMER REJESTRACYJNY] na numer 4321 (koszt SMS zgodnie z taryfą operatora komórkowego). Dla przykładu – wniesienie 60-minutowej opłaty parkingową w SPPN w Warszawie dla numeru WD98765 równa się wysłaniu SMS-a o treści MOBILET WWA SPP 60 WD98765. Aby zakończyć parkowanie, należy wysłać SMS-a o treści MOBILET STOP na numer 4321.

Komendy głosowe

Chcąc opłacić parkowanie za pomocą komend głosowych, w przypadku aplikacji MobiParking (operator SkyCash) należy zadzwonić pod numer 223121XXX, w miejsce XXX wpisując cyfry miasta i pojazdu. Cyfry te dostępne są na stronie SkyCash poświęconej IVR. Pod tym numerem zgłasza się automat, który odpowiednio kieruje dzwoniącego, by poinformował o rozpoczęciu postoju. Aby zakończyć parkowanie, należy zadzwonić pod ten sam numer, co wcześniej. Jeśli parkujący będzie miał kłopoty z połączeniem (np. słaby zasięg), powinien wysłać na numer 82002 SMS-a o treści K. W odpowiedzi przychodzi SMS zwrotny z informacją o zakończeniu postoju i pobranej za niego kwocie.

Natomiast aby opłacić postój metodą IVR za pośrednictwem moBILET (operator Mobile Traffic Data), należy zadzwonić pod numer 61 623 22 74 (opłaty zgodnie z cennikiem operatora), a następnie postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Aby zakończyć pobór opłat, wystarczy ponownie zadzwonić i potwierdzić koniec parkowania.

Mapa parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie

Wykaz parkomatów: lista lokalizacji parkomatów w SPPN – stan na 13 sierpnia 2020 roku

Powered by Projectic.pl