Jak płacić za parkowanie aplikacją? SMS-em? Głosowo? Oto nasz poradnik - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

15-09-2020

Jak płacić za parkowanie aplikacją? SMS-em? Głosowo? Oto nasz poradnik

Korci Was, żeby spróbować aplikacji, ale się boicie, że to za trudne? Wyjaśniamy krok po kroku jak to się robi. Warto, bo pozwala to zaoszczędzić czas, a przede wszystkim aplikacja jest gwarancją wygody i bezpieczeństwa. Zachęcamy do niej i objaśniamy, jak jej używać.

Parkowanie za pomocą aplikacji

Za postój nie trzeba płacić korzystając wyłącznie z parkomatów. Aplikacja mobilna to wygodna i bezpieczna forma opłacania postoju w SPPN. Dla kierowców taka forma płatności jest bardzo korzystna. Nie muszą obawiać się kolejki do parkomatu (parkowanie można opłacić będąc w samochodzie, bez ryzyka natrafienia na kontrolę podczas dokonywania płatności w parkomacie). Płatność mobilna daje też możliwość opłacenia konkretnego czasu, unikając tym samym nadpłacania – nie trzeba zatem zawczasu wiedzieć, jak długo będziemy parkować.

Aby zapłacić mobilnie, kierowcy mają do dyspozycji trzy aplikacje: MobiParking (firmy SkyCash), moBILET (firmy Mobile Traffic Data) oraz Flowbird (firmy Flowbird Group) Można je ściągnąć wchodząc na stronę operatora lub od razu wyszukując je w App Store lub sklepie play z poziomu smartfona.  Po automatycznej instalacji należy założyć konto oraz podpiąć kartę płatniczą lub zasilić je daną kwotą. Ponieważ pierwsza godzina postoju kosztuje 4,5 zł, druga – 5,40 zł, trzecia – 6,40 zł, a czwarta i każda kolejna – po 4,50 zł, polecamy na start uzupełnić konto wpłacając co najmniej 10 zł.

MobiParking

W aplikacji MobiParking po zasileniu konta kierowca wpisuje numer rejestracyjny pojazdu, którym będzie parkować. Gdy to zrobi, ukaże mu się taka plansza jak ta z prawej strony powyżej. Wtedy, po zaparkowaniu samochodu, klika w pole „start/stop”. Gdy chce odjechać, klika w tym samym miejscu. Może też oczywiście kliknąć w polu „na czas” lub „za kwotę”, jeśli uważa, że dobrze przewidzi czas postoju lub kwotę, za jaką zatrzyma auto. Aby jednak nie martwić się nadpłatą, polecamy opłacać parkowanie klikając w pole „start/stop”.

 

moBILET

W aplikacji moBILET po tym, jak kierowca się zarejestruje, pokaże mu się plansza z czterema polami. Wchodzi w tę z napisem „płatne parkowanie” i wybiera miasto, a potem wpisuje numer rejestracyjny pojazdu. Następnie klika w wybrane przez siebie miasto i potem – w przypadku Warszawy – w „SPPN”.

Aplikacja moBILET daje 7 możliwości opłaty za parkowanie.  Polecamy parkować za konkretny czas postoju. W tym celu kierowca klika pole „bez limitu”, a następnie – „rozpocznij”. Gdy kończy parkowanie, klika „zakończ”.

Flowbird

Aplikacja Flowbird daje użytkownikowi kilka możliwości rejestracji – poprzez adres e-mail, Facebooka czy konto Apple. Po dodaniu metody płatności oraz numeru rejestracyjnego pojazdu, wybieramy jeden z parkomatów umieszczonych na interaktywnej mapie. Nie musimy wybierać miasta, wystarczy wyrazić zgodę na lokalizację. Po kliknięciu w parkomat wyświetli nam się informacja o godzinach obowiązywania strefy oraz o wysokości opłat. Aplikacja oferuje również nawigację do wybranego przez nas punktu. Następnie należy wybrać opcję „Parkuj tutaj”, a następnie „Rozpocznij”. W momencie rozpoczęcia parkowania operator założy blokadę określonych środków, a po zakończeniu rozliczy użytkownika za koszt rzeczywisty. Możemy też określić konkretny czas postoju.

W przypadku wszystkich aplikacji, kierowca tuż po zatrzymaniu samochodu uruchamia aplikację i klikając zaznacza, że rozpoczął postój. Tak samo zaznacza po powrocie do pojazdu, że kończy parkowanie. System zlicza czas zatrzymania auta i automatycznie pobiera odpowiednią opłatę z konta.

Dzięki temu odchodzą kierowcy przynajmniej dwa zmartwienia, jakie mógłby mieć korzystając z parkomatu. Po pierwsze, że nie zdąży odjechać przed tym, jak miną np. dwie godziny postoju, które opłacił. Po drugie, że nadpłaci, płacąc z góry np. za trzy godziny parkowania, a wykorzysta tylko jedną albo dwie, bo wcześniej wróci do samochodu.

Przypominamy, że 13 stycznia 2022 r. weszły w życie zmiany dotyczące pieszej kontroli. Od tego dnia kontrolerzy wychodzą w teren wyposażeni w smartfon. W smartfonie odpalają aplikację e-Kontroler, aby połączyć się z bazą danych potrzebnych do kontroli, a następnie za jej pomocą sprawdzają parkowanie. Używając aplikacji, nie musimy więc specjalnie oznaczać samochodu – przy pomocy naklejki czy kartki umieszczonej za przednią szybą.

SMS-em też można

Czy kierowca posiadający zwykły telefon komórkowy jest skazany tylko na parkomat? Nie. Za postój można również płacić SMS-em lub komendami głosowymi IVR (interactive voice response). W przypadku tych dwóch metod należy najpierw na stronie operatora zarejestrować się jako użytkownik usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności w postaci karty płatniczej lub wirtualnej portmonetki (to rodzaj przedpłaconego rachunku, z którego opłacane są transakcje).

Aby opłacać parkowanie w SPPN za pomocą SMS, w przypadku aplikacji MobiParking  (operator SkyCash) najpierw należy wysłać pod numer 82002 SMS-a o treści „A XXXXXXX”, w miejscu litery X wstawiając numer rejestracyjny pojazdu – np. „A WD98765”. Następnie parkujący otrzyma zwrotnego SMS-a z numerem rachunku bankowego przypisanego do numeru telefonu parkującego – na ten numer rachunku bankowego przelewa kwotę za parkowanie. W tym celu, rozpoczynając postój, należy wysłać SMS-a na numer 82002 o treści zawierającej odpowiedni kod, na przykładzie: XXX lub XXX1 lub XXX2 – gdzie XXX oznacza pierwsze trzy litery miasta (pełna lista komend znajduje się tutaj), a numery 1, 2, 3 i każdy następny oznaczają kolejny pojazd na liście pojazdów dostępnych w aplikacji. Aby zakończyć parkowanie, należy wysłać SMS-a na numer 82002 o treści K lub K1 – gdzie K oznacza komendę zakończenia parkowania, a numery 1, 2, 3 i każdy następny oznaczają kolejny pojazd na liście pojazdów.

W przypadku skorzystania z metody SMS u operatora Mobile Traffic Data (aplikacja moBILET), najpierw należy wejść na stronę mobilet.pl i zarejestrować się w systemie oraz skonfigurować źródło płatności. Następnie rozpoczynając postój, należy wysłać SMS-a o treści MOBILET [KOD_MIASTA] [KOD_STREFY] [LICZBA_MINUT] [NUMER REJESTRACYJNY] na numer 4321 (koszt SMS zgodnie z taryfą operatora komórkowego). Dla przykładu – wniesienie 60-minutowej opłaty parkingową w SPPN w Warszawie dla numeru WD98765 równa się wysłaniu SMS-a o treści MOBILET WWA SPP 60 WD98765. Aby zakończyć parkowanie, należy wysłać SMS-a o treści MOBILET STOP na numer 4321.

Komendy głosowe

Chcąc opłacić parkowanie za pomocą komend głosowych, w przypadku aplikacji MobiParking (operator SkyCash) należy zadzwonić pod numer 223121XXX, w miejsce XXX wpisując cyfry miasta i pojazdu. Cyfry te dostępne są na stronie SkyCash poświęconej IVR. Pod tym numerem zgłasza się automat, który odpowiednio kieruje dzwoniącego, by poinformował o rozpoczęciu postoju. Aby zakończyć parkowanie, należy zadzwonić pod ten sam numer, co wcześniej. Jeśli parkujący będzie miał kłopoty z połączeniem (np. słaby zasięg), powinien wysłać na numer 82002 SMS-a o treści K. W odpowiedzi przychodzi SMS zwrotny z informacją o zakończeniu postoju i pobranej za niego kwocie.

Natomiast aby opłacić postój metodą IVR za pośrednictwem moBILET (operator Mobile Traffic Data), należy zadzwonić pod numer 61 623 22 74 (opłaty zgodnie z cennikiem operatora), a następnie postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Aby zakończyć pobór opłat, wystarczy ponownie zadzwonić i potwierdzić koniec parkowania.

Mapa parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie

Powered by Projectic.pl