100 mln z UE na projekty ZDM - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-05-2019

100 mln z UE na projekty ZDM

Choć zajmujemy się głównie konserwacją i utrzymaniem infrastruktury drogowej, to przez 15 lat obecności Polski w Unii Europejskiej, otrzymaliśmy ponad 100 mln zł z funduszy unijnych na realizację  innowatorskich projektów. Co się zmieniło od 2004 roku? Poniżej prezentujemy projekty, które otrzymały dofinansowanie i pozwoliły zmienić Warszawę.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem

Pierwszym projektem dofinansowanym ze środków UE i realizowanym przez ZDM było stworzenie od podstaw Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w Warszawie. Pieniądze w wysokości 14,2 mln zł na jego realizację przyznano w 2005 roku z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Po trzech latach system ruszył.
W ramach ZSZR uruchomiono następujące podsystemy: podsystem sterowania sygnalizacja świetlną, podsystem informacji o sytuacji ruchowej poprzez znaki zmiennej treści i środki masowego przekazu, podsystem informacji o środowisku przy wykorzystaniu stacji pogodowych i tablic zmiennej treści, podsystem monitoringu i sterowania ruchem w obrębie tuneli, podsystem nadawania priorytetów dla pojazdów komunikacji zbiorowej i podsystem archiwizacji danych. W 2008 roku Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmował 37 skrzyżowań. Po zakończeniu projektu system jest dynamicznie rozwijany. Obecnie jest ich łącznie 321. Tylko w 2018 roku do systemu podłączone zostały 53 skrzyżowania, m.in. na ul. Okopowej, Żwirki i Wigury, Puławskiej, Wiertniczej i Powsińskiej.
Po 10 latach funkcjonowania sam system jest w trakcie modernizacji. Centrum operatorów przeszło generalny remont i zyskało nowoczesny sprzęt pozwalający na stałą kontrolę systemu, na skrzyżowaniach pojawiły się nowe cyfrowe kamery i urządzenia do detekcji, zaś w tunelu pod Wisłostradą rozbudowaliśmy istniejący system łączności i wymieniliśmy podświetlane tablice ostrzegawcze.

Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy

Zarząd Dróg Miejskich w 2016 roku pozyskał 71,5 mln zł ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I”. Pieniądze są przeznaczone na budowę 19 nowych tras rowerowych o łącznej długości ok. 70 km.
Była to też okazja do przebudowy ulic, na której zyskali wszyscy ich użytkownicy. W ramach prac powstały nowe chodniki, przebudowaliśmy oświetlenie i sygnalizację świetlną oraz wyremontowaliśmy przystanki autobusowe. Pojawił się system zliczający przejazdy rowerów, a także przydatne dla rowerzystów stojaki i  podpórki. Posadziliśmy nowe drzewa i ponad 21 tysięcy krzewów które sprawiły, że w okolicy naszych inwestycji jest o wiele ładniej. Jedną z większych inwestycji rowerowych była przebudowa węzła „Wyścigi”. W okolicach węzła powstał nowoczesny system bezkolizyjnych ramp i przejazdów podziemnych, które ułatwią podróż rowerem w każdym kierunku.
Zgłoszone zadania tworzą trasy łączące miejscowości metropolii warszawskiej z Warszawą, jak i też dzielnice Warszawy między sobą. Dzięki projektowi powstają trasy m.in. wzdłuż ul. Puławskiej, Radzymińskiej, ciągu ulic Słomińskiego-Okopowa-Towarowa, Kasprzaka-Wolska-Połczyńska czy Marsa-Ostrobramska-Stanów Zjednoczonych zakończona kładkami pod mostem Łazienkowskim.
Projekt jest w końcowej fazie realizacji.

E-parkowanie w SPPN

W Warszawie powstaje jeden z pierwszych systemów na świecie, który pozwoli szybciej zaparkować w centrum. W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Specjalne czujniki lub kamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy za pomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę do celu oraz zapłacą za parkowanie. Aby system mógł objąć np. strefę płatnego parkowania, konieczne jest zmapowanie wszystkich ulic i wyposażenie ich w monitorujące urządzenia. Wyzwaniem będzie zapewnienie bieżącej aktualizacji danych przekazywanych mieszkańcom. W ciągu roku w samym centrum organizacja ruchu zmienia się kilkaset razy, czasowo bądź na stałe, dlatego wraz z systemem powstanie cyfrowa baza danych, aktualizowana w czasie rzeczywistym. W aplikacji uwzględnione zostaną remonty i czasowo zamknięte ulice.
Założenia projektu są pionierskie – jak dotąd tylko kilka miast na świecie może się pochwalić podobną innowacją, większość systemów informacji parkingowej w miastach skupia się wyłącznie na prowadzeniu ruchu do publicznych garaży podziemnych. W Warszawie taka opcja również będzie możliwa, jednak podstawę systemu stanowią miejsca przyuliczne. Wdrożenie tak dużego i pionierskiego systemu wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania.
Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Wspólnie z Warszawą system planują wdrożyć podwarszawskie miasta: Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin, Ząbki. Zarząd Dróg Miejskich otrzymał 23 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026.

RESOLVE

Wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego uczestniczymy w projekcie RESOLVE w ramach programu Interreg Europe, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Ruch drogowy związany z handlem detalicznym stanowi sporą uciążliwość dla mieszkańców: przyczynia się nie tylko do problemów z parkowaniem i hałasem, ale też zanieczyszczeniem powietrza dwutlenkiem węgla. Szacuje się, że w miastach europejskich 64 proc. podróży związanych z zakupami odbywa się samochodem, a prawie 100% towarów jest przewożonych samochodami dostawczymi i ciężarowymi. Warszawa, podobnie jak inne miasta i regiony europejskie, staje przed trudnym wyborem pomiędzy koniecznością zmniejszania emisji zanieczyszczeń i hałasu a potrzebą ożywienia sektora handlowego. Wg Warszawskiego Badania Ruchu ruch pojazdów dostawczych stanowi ok. 11-12 proc. ogólnego ruchu pojazdów (ten udział zależny jest od miejsca wykonania pomiarów).
Jakie rozwiązania transportowe są potrzebne ulicom handlowym? Jak zorganizować dostawy towarów? Jak sprawić, by samochód nie był jedyną opcją dla mieszkańców chcących zrobić zakupy? Na te pytania próbuje odpowiedzieć projekt RESOLVE, w którym uczestniczy ZDM. Jego głównymi celami są działania w zakresie zrównoważonej mobilności związanej z handlem detalicznym.
Projekt jest realizowany w latach 2016-2021.

Powered by Projectic.pl