Remonty i inwestycje - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

Remonty i inwestycje

Powiększ obraz: Robotnicy podczas prac wylewania asfaltu

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, dostępności i stanu technicznego infrastruktury drogowej to priorytety Zarządu Dróg Miejskich na 2021 r. Część ulic czekają remonty, inne przejdą większe przebudowy. W planie są odnowy chodników, wyznaczanie nowych dróg dla rowerów i modernizacja oświetlenia. Kolejne niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych wyposażymy w nowe sygnalizacje świetlne.

W 2021 rok wkroczyliśmy z kilkoma inwestycjami, których ze względu na zimową aurę nie udało się ukończyć w poprzednim sezonie budowlanym. Były to przebudowa ul. Saskiej, gdzie wiosną prace zakończyło posadzenie zieleni, a także odnowa ciągu ulic Meissnera – Abrahama – Umińskiego, gdzie wyznaczaliśmy pasy rowerowe i miejsca postojowe. Zmiany na ulicach Meissnera i Umińskiego zakończyliśmy wprowadzać w maju, zaś na Abrahama powinny być gotowe jesienią – niebawem powinniśmy podpisać umowę z wykonawcą. Z kolei na ul. Anielewicza, gdzie po obu stronach jezdni na odcinku od ul. Okopowej do ul. Karmelickiej wyznaczyliśmy pasy rowerowe, w czerwcu dokończyliśmy malowanie oznakowania poziomego.

Zmiany w ścisłym centrum

Listę dużych zadań na 2021 rok otwiera tzw. plac Pięciu Rogów. Prace toczą się od początku marca, a miejsce z każdym dniem nabiera docelowego kształtu – pod koniec sierpnia zaczęło się  układanie nowej nawierzchni w centralnej części placu. Efektem robót będzie uporządkowanie przestrzeni i utworzenie prawdziwego placu, bez wydzielonych chodników i jezdni. W miejscu, gdzie zbiegają się ulice Krucza, Chmielna, Szpitalna, Bracka i Zgoda, przejeżdżać będą mogły tylko autobusy i rowery, nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszych.

Spore zmiany dotykają ul. Marszałkowską. Na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego wzdłuż pl. Defilad wybudowano drogę dla rowerów i wyremontowano chodnik, a prace kończy wyznaczenie nowych równoległych miejsc parkingowych. Z kolei wokół samego ronda w sierpniu rozpoczęło wytyczanie nowych przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi. Nasze plany obejmują również przebudowę placów Na Rozdrożu i Trzech Krzyży – oba miejsca przejdą metamorfozę i staną się w pełni dostępne. Zmieni się również ul. Sokratesa, gdzie na początku lipca rozpoczęły się roboty budowlane. Po ich zakończeniu ulica będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i poszerzone chodniki wraz z azylami na przejściach. Równolegle trwa tam modernizacja oświetlenia – dzięki ledowym oprawom po zmroku na ulicy będzie jaśniej.

Nie brakuje szybkich, weekendowych remontów nawierzchni jezdni. W ten sposób naprawiamy kolejne ulice – nowy asfalt położyliśmy już na Krzyckiego, Białołęckiej Połczyńskiej oraz na rondzie Żaba, a koleiny i ubytki chcemy usunąć jeszcze na ulicach Bora-Komorowskiego, Odyńca, Słomińskiego czy Sławka. Równą nawierzchnię niebawem zyska skrzyżowanie Marszałkowskiej z Królewską, a w nieco późniejszym czasie rondo Lubomirskiego. Lista nie jest zamknięta, a zmiany zależą od środków, jakimi dysponujemy na takie naprawy.

Wśród zaplanowanych przez nas zadań znalazły się budowy rond. Skrzyżowania o ruchu okrężnym powstaną u zbiegu ul. Kadetów z ulicami Poprawną i Łasaka – poprawią bezpieczeństwo przejazdu, uspokoją ruch i zwiększą czytelność układu dróg w miejscu, gdzie się spotykają.

Wzorem lat ubiegłych konsekwentnie realizujemy program poprawy bezpieczeństwa. Najbardziej niebezpieczne przejścia wyposażamy w sygnalizację świetlną (planujemy ją wybudować m.in. na ul. Marszałkowskiej przy ul. Senatorskiej czy al. Krakowskiej przy ul. Tapicerskiej) lub elementy uspokojenia ruchu. Przebudowę „świateł” we wrześniu zaczniemy na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową, natomiast na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Surowieckiego i Bartoka prace prowadzone są od początku sierpnia. Ponadto usprawniamy przejazdy przez osygnalizowane skrzyżowania. Do końca roku do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem chcemy włączyć m.in. 14 sygnalizacji na skrzyżowaniach w ciągu al. Niepodległości – gdy tylko projekt tej skomplikowanej inwestycji będzie już gotowy.

Chodniki i drogi dla rowerów

Nie zapominamy o wygodzie i bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów. Nowy chodnik pojawił się już na ul. Marszałkowskiej (po zachodniej stronie wzdłuż pl. Defilad), a do końca roku ma się to stać na ulicach Saskiej, Odyńca i Idzikowskiego. Natomiast budowę nowych tras rowerowych zaplanowaliśmy m.in. przy ulicach Olbrachta, Kadetów, Wrocławskiej, Grenadierów, Marymonckiej czy Mickiewicza. Na tej ostatniej ulicy – na odcinku od ul. Potockiej do pl. Wilsona – również m.in. utworzymy miejsca postojowe.

Bardzo ważną kwestią jest remont oświetlenia ulic, w tym doświetlanie przejść dla pieszych. Montażem nowych słupów i lamp przy ulicach Sokratesa i Przy Agorze (ta druga już stała się jaśniejsza po zmroku) zakończymy rozpoczętą w zeszłym roku realizację programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. W ramach wymiany oświetlenia w mieście nowe, ledowe oprawy oraz słupy oświetleniowe zamontowaliśmy w miejscu starych już na ul. Lubelskiej, to samo niebawem nastąpi też m.in. na ulicach Grzybowej i Ratuszowej. Bezpieczeństwo po zmroku poprawimy również na ul. Przyczółkowej, wstawiając oczekiwane przez mieszkańców latarnie. W LED-y wyposażymy wszystkie maszty na węzłach drogowych, na których do tej pory jeszcze tego nie zrobiliśmy (prace z tym związane ruszyły w czerwcu). Do końca 2022 r. oprawy ledowe zamontujemy na wszystkich podległych nam drogach – w tym celu w styczniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą.

Remont przejdą także obiekty mostowe. W planach mamy odnowę mostu w ciągu ul. Białołęckiej nad Kanałem Żerańskim i kładki nad ul. Tamka. Jest duża szansa, że jeszcze w 2021 r. wyłonimy w przetargu wykonawcę i rozpoczniemy budowę mostu pieszo-rowerowego, który połączy Bulwary Wiślane z Pragą. W Wilanowie pod koniec marca rozpoczęliśmy przebudowę skrzyżowania al. Wilanowskiej i ul. Kosiarzy w celu włączenia do niego ul. Sarmackiej. Tam prace ruszyły jesienią zeszłego roku – rozpoczął je deweloper, który wybudował przepust przez Potok Służewiecki.

Rok 2021 to również wprowadzanie zmian w parkowaniu. Przygotowujemy się do rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o Żoliborz i Ochotę, na którą zgodę wyraziła Rada m.st. Warszawy – podjęta w lipcu uchwała uprawomocniła się, co oznacza, że możemy zacząć zmieniać organizację ruchu na ponad 250 ulicach w tych dzielnicach.

Poniżej lista realizowanych oraz przygotowywanych inwestycji i remontów na 2021 r. O terminach ich realizacji informujemy na bieżąco w zakładce „Aktualności”.

Szczegóły remontów i inwestycji

  • Przebudowy ulic

  • Remonty nawierzchni jezdni

  • Remonty chodników

  • Infrastruktura rowerowa

  • Oświetlenie

  • Sygnalizacje świetlne

  • Obiekty mostowe

Powered by Projectic.pl