Do lata 2023 r. włącznie Warszawa wymieni wszystkie oprawy oświetleniowe na latarniach przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych, które nie zostały jeszcze zmodernizowane w poprzednich latach. W latach 2023-2024 toczyć się zaś będzie wymiana opraw na ulicach gminnych.
Specjalnie dla Warszawy został zaprojektowany nowy model oprawy o nazwie SAVA. Stolica posiada licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. Dzięki takiemu zabiegowi możemy w następnych latach zamawiać na rynku identyczne konstrukcje od dowolnych producentów, którzy zgłoszą się do danego przetargu.
Pozwoli to na postępującą standaryzację oświetlenia, co ma szereg zalet od estetyki, przez łatwość zarządzania oświetleniem, aż po jego wymianę i konserwację. Wszystkie oprawy będą miały temperaturę barwową ustawioną na 3000K. Jest to standardowa przyjęta temperatura światła, wyjątek stanowią wysokie maszty oświetleniowe (4000K) znajdujące się zazwyczaj na węzłach drogowych.
Zalety nowych opraw
Wygląd oprawy był konsultowany ze specjalistami z miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Kopuła SAVY jest „future proof” – mieszczą się w niej wszystkie podzespoły składające się na działanie lampy, które dzięki modułowej konstrukcji można łatwo wymienić bez zmiany samej obudowy. Model wyróżnia się tym, że jest niezwykle prosty w utrzymaniu i naprawie.
Aby otworzyć oprawę i wymienić zużytą część, serwisant nie będzie musiał używać specjalistycznych narzędzi. Wszystko to m.in. dzięki zastosowaniu trwałego zawiasu (nie wymaga narzędzi) i systemu automatycznego rozłączenia (można otwierać oprawę „pod napięciem”, zasilanie samo się wyłączy). Cała konstrukcja oprawy wykonana jest ze stopów aluminium. To pozwoli jej przetrwać co najmniej kilkadziesiąt lat. To ważne, bo wraz z latarniami są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów i dużych różnic temperatur, zwłaszcza zimą. Producent udzielił na oprawy aż 12 lat gwarancji, przy czym spodziewamy się, że będą służyć jeszcze dłużej.
Nagrody i wyróżnienia
- Najlepsza Inwestycja Oświetleniowa 2022 – Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego
- Najlepiej Oświetlona Gmina i Miasto 2022 – Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego
- Wyróżnienie „Highly Commended” – DALI Lighting Awards 2022
Koszty i oszczędności
Na ulicach podlegających bezpośrednio ZDM całkowity koszt wymiany ponad 36 tys. starych opraw sodowych lub metalohalogenkowych na nowe, w technologii LED, to ponad 32 mln zł brutto, w tym 29,1 mln zł to koszt opraw, a 3,2 mln zł – koszt wymiany. Dzięki temu ilość energii zużywanej rocznie przez oświetlenie uliczne w odniesieniu do dróg zarządzanych przez ZDM spadnie aż o 56 proc. – z 49,6 GWh do 21,8 GWh. A ilość energii zużywanej przez całe oświetlenie uliczne na terenie Warszawy (nie wszystkimi ulicami w stolicy opiekuje się ZDM) spadnie z 78,5 GWh do 50,7 GWh (o 35 proc.).
Dzięki mniejszemu zużyciu prądu miasto zaoszczędzi szacunkowo nawet do 35 mln zł rocznie na oświetleniu ulic. Ostateczna skala oszczędności zależeć będzie od cen prądu w danym roku, a te w latach 2021-2023 ciągle rosły. Oprócz tego dodatkowa korzyścią jest też zdecydowanie mniejsza emisja szkodliwych substancji, co wynika wprost ze zmniejszonego zużycia prądu. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla jest tutaj ekwiwalentem posadzenia kilku milionów drzew.
Od wiosny 2023 r. proces wymiany opraw jest kontynuowany również na ulicach gminnych, czyli podlegających bezpośrednio urzędom dzielnic. Szacujemy, że na ulicach „dzielnicowych” do wymiany jest kolejnych 40-45 tys. opraw.
Podsumowanie wykonanych prac
|
|||
---|---|---|---|
tylko SAVA, od 2022 r. | szt. | szt. | szt. |
w skali roku | mln zł | mln zł | mln zł |
w skali roku | MWh | MWh | MWh |
w skali roku | ton | tony | ton |
posadzonych drzew | szt. | szt. | szt. |
Oszczędności finansowe podane przy stawce na 2023 r. w wysokości 1 265,55 zł/MWh. Wymiana opraw na ulicach podległych bezpośrednio ZDM (powiatowych, wojewódzkich i krajowych, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad) została rozpoczęta w lutym 2022 r. Wymiana opraw na ulicach gminnych została rozpoczęta w marcu 2023 r. Obecnie oba te procesy toczą się równolegle.
Przyjęty średni wskaźnik emisji udostępniony przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami wynoszący 812 kg CO2/MWh. Ekwiwalent liczby posadzonych drzew ustalony dla przelicznika 7kg CO2 pochłanianego rocznie przez jedno dorosłe drzewo. Dane aktualizowane na bieżąco na podstawie aktualnego poziomu oszczędność energii elektrycznej w skali roku.
Ostatnia aktualizacja tabeli: 20.09.2023 r.
Oprawy wymienione na ulicach ZDM zaznaczone są na mapie kolorem czerwonym, a na ulicach gminnych kolorem niebieskim.
W prawym górnym rogu mapy znajduje się przycisk umożliwiający otwarcie jej w nowym większym oknie. Przycisk w lewym górnym rogu wyświetla informację o warstwach mapy.
Spis prac wykonanych
na ulicach ZDM
na ulicach ZDM
wymienionych opraw | oszczędność energii | oszczędność finansowa | informacje |
||
---|---|---|---|---|---|
(węzeł Wyścigi - granica miasta) | - |
||||
(Modlińska - granica miasta) | - |
||||
(most Poniatowskiego - Fieldorfa "Nila") | - |
||||
(pl. Zawiszy - PKP Warszawa Rakowiec) | - |
||||
(Przyczółek Grochowski - Wieniawy-Długoszowskiego) | - |
||||
(Słowackiego - Gwiaździsta) | |||||
(Targowa - Czynszowa) | |||||
(Odrowąża - Malborska) | |||||
(120-122) | |||||
(most Łazienkowski - rondo Wiatraczna) | Z wyłączeniem węzłów drogowych, |
||||
(Deseniowa - Mehoffera) | |||||
(Modlińska - Bohaterów) | |||||
(al. Waszyngtona - Ateńska) | Z wyłączeniem wiaduktu, |
||||
(Zegarynki - Wałuszewska) | |||||
(Mehoffera - Chlubna) | |||||
(Augustówka - Kobylańska) | |||||
(Wołoska - Puławska) | |||||
(Żwirki i Wigury - al. Krakowska) | |||||
(pl. Konstytucji - Nowowiejska) | Pozostały odcinek został zmodernizowany wcześniej |
||||
(Modlińska - Szynowa) | - |
||||
(al. Reymonta - al. Armii Krajowej) | Zamontowane dodatkowe oprawy oświetlające chodnik i drogę dla rowerów. |
||||
(al. Armii Krajowej - pl. Grunwaldzki) | Zamontowane dodatkowe oprawy oświetlające chodnik i drogę dla rowerów. |
||||
(rondo Zgrupowania AK "Radosław" - rondo ONZ) | - |
||||
(Sejmikowa - Wawerska) | - |
||||
(Wólczyńska - J. Słowackiego; oprawy oświetlające chodnik: Z. Romaszewskiego - J. Słowackiego, chodnik od skrzyżowania z ul. Marymoncką prowadzący do stacji metra i dalej do ul. J. Kasprowicza) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
- |
|||||
(Jagiellońska - Dąbrowszczaków) | - |
||||
(Wólczyńska - Kasprowicza) | - |
||||
(Bohaterów - Marywilska) | - |
||||
(Polska - Korzenna) | - |
||||
(Powsińska - Antoniewska) | - |
||||
(pl. Hallera - Ratuszowa) | - |
||||
(Kasprzaka - Młynarska, Połczyńska -Kasprzaka) | - |
||||
(Wólczyńska - al. Reymonta) | - |
||||
(al. Niepodległości - kładka dla pieszych za pl. Na Rozdrożu) | - |
||||
(pl. Unii Lubelskiej - węzeł Wyścigi) | - |
||||
(Głębocka - Kościuszki) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Widoczna) | - |
||||
(Korkowa - Kajki) | - |
||||
(Hiacyntowa - Zagórzańska) | - |
||||
(Wspólna - Idzikowskiego) | - |
||||
(Stanisławowska - Szaserów) | - |
||||
(Mińska - Dwernickiego) | - |
||||
(al. Krakowska - Żwirki i Wigury) | - |
||||
(Trenów - Kampinoska) | - |
||||
(Kasprowicza - Powstańców Śląskich) | - |
||||
(Zajączka - Wybrzeże Gdyńskie) | - |
||||
(al. Armii Krajowej - Powstańców Śląskich) | - |
||||
(Marsa - al. Komandosów) | - |
||||
(Czajki - Deseniowa) | - |
||||
(Modlińska - Portowa) | |||||
(Odkryta - Światowida) | - |
||||
(Wałuszewska - Płochocińska) | - |
||||
(Okularowa - Korkowa) | - |
||||
(Patriotów - Zagórzańska) | - |
||||
(Wał Miedzeszyński - Patriotów) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Błękitna) | - |
||||
(Korkowa - Mokra) | - |
||||
(Bartycka - Idzikowskiego) | - |
||||
(Gołkowska - Augustówka) | - |
||||
(Białobrzeska - Grójecka) | - |
||||
(Aleje Jerozolimskie - Białobrzeska) | - |
||||
(Aleja Wilanowska - Puławska) | - |
||||
(Dolina Służewiecka - Ciszewskiego) | - |
||||
(Łysakowska - Szpotańskiego) | - |
||||
(Wydawnicza - I Poprzeczna) | - |
||||
(Skrzyneckiego - Czecha) | - |
||||
(Ilskiego - Grzybowa) | - |
||||
(str. wschodnia: Krasińskiego - przejście dla pieszych na wysokości nr 14; str.zachodnia: Krasińskiego - Gojawiczyńskiej) | - |
||||
(Czołowa - Trasa S8) | |||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Helskie) | - |
||||
(most Gdański - Sanguszki) | - |
||||
(Wawelska - Filtrowa) | - |
||||
(al. gen. A. Chruściela „Montera” - Czwartaków) | - |
||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Szczecińskie) | - |
||||
(Andersa - Słomińskiego) | - |
||||
(Potrzebna - Mszczonowska oraz Mszczonowska - Ordona) | - |
||||
(Bema - Kolejowa) | - |
||||
(Metryczna - Prętowa) | - |
||||
(Puławska - F. Płaskowickiej) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Łazienkowska - Bartycka) | - |
||||
(Prądzyńskiego - Towarowa) | - |
||||
(Olbrachta - Wolska) | - |
||||
(Skierniewicka - Grzybowska) | - |
||||
(Wolska - Kasprzaka) | - |
||||
(Kasprzaka - Prądzyńskiego) | - |
||||
(Górczewska - Wolska) | - |
||||
(Okuniewska - Trakt Brzeski) | - |
||||
(Modlińska - Leśnej Polanki) | - |
||||
(Aleja Wilanowska - Belwederska) | - |
||||
(Karolkowa - al. Jana Pawła II) | - |
||||
(Pola - Górczewska) | - |
||||
(Europejska - Syta) | - |
||||
(Estrady - Wólczyńska) | - |
||||
(Wólczyńska - Palisadowa) | - |
||||
(Hłaski - Klaudyny) | - |
||||
(Zegarynki - Płochocińska) | - |
||||
(Broniewskiego - Krasińskiego) | - |
||||
(Żeromskiego - Kasprowicza) | - |
||||
(Przyczółkowa - Wiechy) | Zwiększona liczba opraw względem stanu przed wymianą. Poprawa jakości oświetlenia, brak oszczędności finansowej. |
||||
(Wałbrzyska - Dolina Służewiecka) | - |
||||
(Nałęczowska - Aleja Wilanowska) | - |
||||
(Obywatelska - Świerszcza) | - |
||||
(Czwartaków - Strycharska; Katiuszy - al. gen. A. Chruściela „Montera”) | - |
||||
(str. południowo-zachodnia: Bora-Komorowskiego - Fieldorfa "Nila"; str. północno-wschodnia: Dedala - Fieldorfa "Nila") | - |
||||
(Obozowa - wiadukt nad torami kolejowymi) | - |
||||
(Piastów Śląskich - Wrocławska) | Zwiększona liczba opraw względem stanu przed wymianą. Poprawa jakości oświetlenia, brak oszczędności finansowej. |
||||
(wiadukt nad torami kolejowymi - Radiowa) | - |
||||
(Posag 7 Panien - Traktorzystów) | - |
||||
(Gierdziejewskiego - Szamoty) | - |
||||
(Świerszcza - Władysława Jagiełły) | |||||
(ul. Fortowa na terenie gm. Stare Babice - granica miasta) | - |
||||
(Wawerska - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(ciąg rowerowy) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(A. Branickiego - Południowa Obwodnica Warszawy, Pałacowa - Ł. Drewny) | - |
||||
(granica miasta - Lalki) | - |
||||
(Wawelska - wiadukt nad torami kolejowymi) | |||||
(Maczka - Duchnicka) | - |
||||
(św. Wincentego - Matki Teresy z Kalkuty) | - |
||||
(Żołnierska - al. Sztandarów) | Prace będą jeszcze kontynuowane. Zostały 4 oprawy do wymiany. |
||||
(al. Stanów Zjednoczonych - al. Waszyngtona) | - |
||||
(strona zachodnia: granica miasta - Marsa, strona wschodnia: Marsa - wiadukt nad torami kolejowymi, zjazd z wiaduktu przed ul. Strażacką - granica miasta) | - |
||||
(Przylesie - Czystej Wody) | - |
||||
(Księcia Ziemowita - Janowiecka) | |||||
(Czeremchowa - Czajki) | - |
||||
(Grójecka - Mołdawska) | - |
||||
(Banacha - Korotyńskiego) | - |
||||
(Szczęśliwicka - A. Pawińskiego) | - |
||||
(Wydawnicza - Patriotów) | - |
||||
(strona północno-wschodnia: Zgrupowania AK "Kampinos" - Żeromskiego; strona południowo-zachodnia: Nocznickiego - Sokratesa i Kleczewska - Żeromskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Aleje Jerozolimskie - Nowolipie) | - |
||||
(Rozbrat - Wioślarska) | - |
||||
(Most Świętokrzyski - M. Kopernika) | - |
||||
(Naczelnikowska - Bukowiecka) | - |
||||
(Matki Teresy z Kalkuty - przystanek autobusowy "Bartnicza 02" oraz Poborzańska - Trasa S8) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Topiel) | - |
||||
(Czerniakowska - Gościniec) | - |
||||
(Bagatela - Jana III Sobieskiego) | - |
||||
(Zamieniecka - Rodziewiczówny) | |||||
| - |
||||
(Bokserska - Cybernetyki: tylko oświetlenie jezdni) | - |
||||
(św. Bonifacego - Jana III Sobieskiego) | - |
||||
(Browarna - Tamka) | - |
||||
(Nowy Świat - Ludna) | - |
||||
(Grójecka - al. Niepodległości) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Wał Miedzeszyński) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Trakt Brzeski - granica miasta) | - |
||||
(Wał Miedzeszyński - Trakt Lubelski) | - |
||||
(al. Jana Pawła II - gen. W. Andersa) | - |
||||
(Płocka - Nowolipie) | - |
||||
| - |
||||
(W. Broniewskiego - S. Żeromskiego) | - |
||||
(Lalki - Kościuszki) | - |
||||
(J. Kochanowskiego - W. Broniewskiego) | - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
(Górczewska - Obozowa) | - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| |||||
| |||||
| |||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| |||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| |||||
| |||||
| - |
||||
| |||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| |||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| |||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- | - |
||||
| - |
||||
- | - |
||||
- | - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| |||||
(Puławska - skrzyżowanie z ulicami Nowoursynowską, Z. Noskowskiego i Dominikańską) | - |
||||
(Stryjeńskich - J. Rosoła) | - |
||||
(Grochowska - Spalinowa) | - |
||||
(Międzyborska - Grenadierów) | - |
||||
(Bolesława Chrobrego - Łopuszańska) | - |
||||
(Dźwigowa - Ryżowa) | - |
||||
(gen. A. Fieldorfa "Nila" - gen. T. Bora-Komorowskiego) | - |
||||
(Wiatraczna - Grochowska) | - |
||||
(Chodakowska - Stanisławowska) | - |
||||
(Bliska - Chodakowska) | - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
| - |
||||
(Górczewska - Obozowa) | - |
||||
(Młynarska - za wlotem ul. Szlenkierów: strona północna, E. Ciołka - skrzyżowanie z ulicami Deotymy i Elekcyjną, wjazd pod Wola Park - przystanek "Góralska 02", przystanek "Metro Ulrychów 02" - granica dzielnicy) | - |
||||
(Petunii - Patriotów) | - |
||||
(Złotej Jesieni - granica miasta) | - |
||||
(Płowiecka - Lucerny) | - |
||||
(Płowiecka - Widoczna) | - |
||||
(al. Krakowska - Równoległa) | - |
||||
(Okopowa - al. Jana Pawła II) | - |
||||
(Górnośląska - pl. Konstytucji) | - |
||||
(K. Pużaka - Dzieci Warszawy) | - |
||||
(Radiowa - Lazurowa) | |||||
(Prozy - al. gen. M. Wittek) | - |
||||
(Kopalniana - droga ekspresowa S8) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(T. Kościuszki - Dzieci Warszawy) | - |
||||
(J. Kasprowicza - E. Schroegera przy al. W. Reymonta) | - |
||||
(Władysława Jagiełły - granica miasta) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Ząbkowska - granica dzielnicy) | - |
||||
(węzeł z drogą ekspresową S8 - al. „Solidarności”; oświetlenie chodnika i drogi dla rowerów: rondo Starzyńskiego - pl. Hallera) | - |
||||
(Dobra - Ludna, Wioślarska - Czerniakowska) | jezdnia lokalna |
||||
(Zakroczymska - Wybrzeże Gdańskie) | - |
||||
(Powązkowska - J. Ostroroga) | - |
||||
(Połczyńska - Jana Kazimierza) | - |
||||
(Bolimowska - skrzyżowanie z ulicami gen. S. Kaliskiego i Lazurową) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Rudzka - granica dzielnicy) | - |
||||
(pl. Wilsona - granica dzielnicy) | - |
||||
(jezdnia zachodnia: Lucerny - granica miasta, jezdnia wschodnia: K. Szpotańskiego - granica miasta) | - |
||||
(strona północna: zjazd z wiaduktu nad stacją PKP Raków - wjazd na wiadukt nad al. Krakowską oraz jezdnia serwisowa; strona południowa: zjazd z wiaduktu nad stacją PKP Raków - Orzechowa oraz jezdnia serwisowa; Aleje Jerozolimskie - Kleszczowa) | |||||
(J. Chłopickiego - Makowska) | - |
||||
(Senatorska - pl. J. Piłsudskiego) | - |
||||
- | - |
||||
(Obozowa - M. Kasprzaka) | - |
||||
(Strąkowa - Jana Olbrachta) | - |
||||
(Afrykańska - skrzyżowanie z ulicami W. Umińskiego i Jugosłowiańską) | - |
||||
- |
|||||
(gen. A. Fieldorfa „Nila” - gen. T. Bora-Komorowskiego) | - |
||||
(rondo ONZ - M. Kasprzaka) | - |
||||
(Powstańców Śląskich - Żołnierzy Wyklętych) | - |
||||
(most Siekierkowski - Płowiecka) | |||||
(Kaczeńca - Kościuszkowców i J. Skrzyneckiego - B. Czecha) | - |
||||
(pl. Bankowy - pl. Unii Lubelskiej) | - |
||||
(rondo ONZ - M. Kopernika) | - |
||||
(Okopowa - granica dzielnicy) | - |
||||
(Władysława Jagiełły - Cierlicka) | - |
||||
(zjazd w kierunku ul. Marymonckiej, przed wjazdem do tunelu w kierunku Łomianek, w rejonie ul. Prozy) | - |
||||
(Zgrupowania AK "Kampinos" - Farysa; droga dla rowerów między Farysa a Pułkową) | Zwiększona liczba opraw względem stanu przed wymianą. Poprawa jakości oświetlenia, brak oszczędności finansowej. |
||||
(Regulska - granica miasta) | - |
||||
(granica dzielnicy - granica miasta: pas dzielący jezdnie) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Zwoleńska - al. Dzieci Polskich) | - |
||||
(Traktorzystów - Potrzebna) | - |
||||
(strona północna: most Gdański - Z. Słomińskiego 4, dworzec Warszawa Gdańska - Pamiętajcie o Ogrodach, na wysokości CH Arkadia; strona południowa: przystanek autobusowy „Baseny Inflancka 01” - A. Dawidowskiego, gen. W. Andersa - Międzyparkowa, Zakroczymska - most Gdański) | - |
||||
(Połczyńska - gen. S. Kaliskiego) | - |
||||
(Człuchowska - Strąkowa) | - |
||||
(Zabraniecka - al. gen. A. Chruściela „Montera”) | - |
||||
(Marsa - granica miasta) | - |
||||
(B. Czecha - W. Pożaryskiego) | - |
||||
- | - |
||||
(wieżyca przy Muzeum Wojska Polskiego - Wał Miedzeszyński) | W 2013 r. zostały tam zamontowane pierwsze oprawy w technologii LED. Przez ponad 10 lat technologia oświetlenia LED bardzo się rozwinęła, a wydajność nowych opraw jest znacznie wyższa. Ponadto dzięki wymianie opraw na SAVY uzyskaliśmy temperaturę barwową 3000K, zamiast uprzednio 4000K. Zdemontowane oprawy LED będą wykorzystywane doraźnie w innych lokalizacjach na terenie Warszawy. |
||||
(Wioślarska - Czerniakowska) | jezdnia główna |
||||
(Wybrzeże Szczecińskie - Targowa) | - |
||||
(E. Plater - pl. Grzybowski) | - |
||||
(most Poniatowskiego - granica dzielnicy) | - |
||||
(Muszkieterów - al. Krakowska) | - |
||||
(gen. T. Bora-Komorowskiego - gen. A. Fieldorfa „Nila”) | - |
||||
(odcinek w kierunku ul. Skaryszewskiej) | - |
||||
(rtm. W. Pileckiego - Nowoursynowska) | - |
||||
(ciąg pieszy na wysokości przystanku autobusowego „Afrykańska 02”) | - |
||||
(most Śląsko-Dąbrowski - tunel, tunel - Bielańska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Młynarska - Dywizjonu 303) | - |
||||
(granica dzielnicy - granica miasta) | - |
||||
(granica dzielnicy - granica miasta) | - |
||||
(Puławska - Wołoska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Orzechowa - Muszkieterów) | - |
||||
(pas dzielący jezdnie od granicy z Ochotą do granicy z Ursusem, strona wschodnia: jezdnia serwisowa od ul. Popularnej do torów kolejowych i od torów kolejowych do zjazdu na główną trasę, strona zachodnia: jezdnia serwisowa od wjazdu do Makro do ul. Łopuszańskiej) | - |
||||
(Świerszcza - przejazd kolejowy) | |||||
(Myśliborska - wiadukt w ciągu al. płk. R. Kuklińskiego, wiadukt w ciągu al. płk. R. Kuklińskiego - J. Mehoffera) | - |
||||
(węzeł z drogą ekspresową S8 - granica dzielnicy, strona wschodnia: jezdnia serwisowa od zjazdu z wiaduktu nad ul. Wolską do ul. Górczewskiej oraz jezdnia serwisowa od ul. Górczewskiej do przystanku autobusowego „Czorsztyńska 02”) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Radzymińska - granica miasta) | - |
||||
(Jagiellońska - granica dzielnicy) | - |
||||
(Targowa - rondo Waszyngtona) | - |
||||
(Jana Ciszewskiego - Dolina Służewiecka) | - |
||||
(pas dzielący jezdnie: most Gdański - węzeł z drogą ekspresową S8) | - |
||||
(granica dzielnicy - W. Rzymowskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Cyrulików - al. Sztandarów) | - |
||||
(Żegańska - Graniczna) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(św. Wincentego - Handlowa) | - |
||||
(al. Krakowska - Żwirki i Wigury) | - |
||||
(węzeł z drogą ekspresową S8 - Pułkowa) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Zabraniecka - Strażacka) | - |
||||
(Polnych Kwiatów - Ołówkowa) | - |
||||
(Targowa - Wybrzeże Szczecińskie) | |||||
(św. A. Boboli - Al. Wilanowska) | - |
||||
(węzeł z Trasą Siekierkowską - granica miasta; jezdnia serwisowa: Jeziorowa - Kaszmirowa, przystanek autobusowy „Kanał Nowe Ujście 02” - Trasa Siekierkowska) | - |
||||
(R. Sanguszki - Szymanowska) | - |
||||
- |
|||||
(Białołęcka - Kąty Grodziskie) | - |
||||
(Jagiellońska - Targowa) | - |
||||
(Białołęcka - Łabiszyńska) | - |
||||
(Dorodna - Żerańska) | - |
||||
(J. Zamoyskiego - Zamoście) | - |
||||
(Mochtyńska - most nad Kanałem Żerańskim) | - |
||||
(Żyrardowska - Waligóry) | - |
||||
(Toruńska - Matki Teresy z Kalkuty) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Most pieszo-rowerowy nad kanałem Żerańskim) | - |
||||
- |
|||||
(al. Niepodległości - Polna) | |||||
(granica dzielnicy - granica miasta) | - |
||||
(Rzymowskiego - "Węzeł Marynarska") | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Płowiecka - granica dzielnicy) | - |
||||
- | - |
||||
(Grochowska - Ostrobramska) | - |
||||
(Wymienione na odcinku od Cargo do Czempińskiej i od DHL do przystanku PKP Okęcie 01) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Chełmżyńska - przejazd kolejowy) | - |
||||
(most Poniatowskiego - tunel, tunel - most Śląsko-Dąbrowski. ulica równoległa do Wisłostrady: rejon wjazdu do tunelu - S. Jaracza) | Pas drogowy obejmuje również częściowo rejon skweru Kahla nad tunelem Wisłostrady. Jest on rozpisany w osobnej pozycji. |
||||
(pas dzielący jezdnie: Wileńska - al. "Solidarności", Białostocka - Ząbkowska, Kijowska - K. Marcinkowskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(wiadukt kolejowy - skrzyżowanie z ul. Zamoście, w rejonie mostku nad Portem Praskim - wysięgniki po stronie wschodniej) | - |
||||
(most Gdański - rejon parkingu przy zoo) | - |
||||
(Matki Teresy z Kalkuty - Krasnobrodzka) | - |
||||
(jezdnia północna: Targowa - Markowska; jezdnia południowa: Brzeska - Markowska; po obu stronach: w rejonie technicznej pętli tramwajowej) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Konstruktorska - Cybernetyki) | - |
||||
(Puławska - Powsińska) | - |
||||
(Powsińska - al. W. Sikorskiego) | - |
||||
(św. Wincentego - Codzienna) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(al. Jana Pawła II - Okopowa) | - |
||||
(Cyrulików - granica dzielnicy) | - |
||||
(Targowa - granica dzielnicy, wraz z rejonem przystanku kolejowego Warszawa Stadion) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(J. Rosoła - F. Płaskowickiej) | - |
||||
(Szwedzka - Namysłowska; rozjazd - rondo Żaba; 3 narożniki ronda Starzyńskiego: południowo-wschodni, północno-wschodni i północno-zachodni) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Przyczółkowa - Jana III Sobieskiego) | - |
||||
(Żwirki i Wigury - Wołoska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(strona północna: wiadukt kolejowy - wysokość wjazdu na ul. I. Kosmowskiej, przystanek autobusowy "Szwedzka 01" - Lidl, Targowa - most Śląsko-Dąbrowski; strona południowa: most Śląsko-Dąbrowski - Jagiellońska, na wysokości dworca PKP Warszawa Wileńska, przystanek autobusowy "Rzeszotarskiej 02" - przystanek autobusowy "Szwedzka 02", rejon mostu kolejowego) | - |
||||
(rondo Waszyngtona - pl. Przymierza) | - |
||||
(al. Stanów Zjednoczonych - Meksykańska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Myśliwiecka - Piękna) | - |
||||
(Wybrzeże Gdańskie - al. „Solidarności”) | - |
||||
(plac Zawiszy - granica dzielnicy) | - |
||||
(A. E. Odyńca - Racławicka, Racławicka - Domaniewska) | - |
||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
| - |
||||
| - |
||||
- |
|||||
- |
|||||
-. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
| - |
||||
| Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
| Liczby podane zbiorczo dla całego ciągu ulic. |
||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
| - |
||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
p style="font-size:14px;"> (w granicach pasa drogowego Wybrzeża Kościuszkowskiego) | - |
||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
Tabela jest przeszukiwalna, wyszukiwarka znajduje się w jej prawym górnym rogu. Domyślnie wyświetla się 5 pierwszych wpisów z kilkuset dostępnych. Spis aktualizowany jest co najmniej raz w tygodniu, razem z mapą. Przyjęto roczny czas świecenia każdej oprawy 4100 h oraz uogólnioną stawka za dostawę i dystrybucję energii elektrycznej w 2023 r. na poziomie 1265,55 zł brutto/MWh. W oparciu o te dane "Szacunkowa oszczędność finansowa" wyliczana jest indywidualnie dla każdej ulicy i zależy m.in. od liczby i rodzaju opraw oświetleniowych, jakie znajdowały się tam przed modernizacją. Ostatnia aktualizacja tabeli: 20.09.2023 r.
Spis prac wykonanych
na ulicach gminnych
na ulicach gminnych
wymienionych opraw | oszczędność energii | oszczędność finansowa | informacje |
||
---|---|---|---|---|---|
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Zwiększona liczba opraw względem stanu przed wymianą. Poprawa jakości oświetlenia, brak oszczędności finansowej. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będa kontynuowane na śródmiejskim odcinku ulicy. |
|||||
Prace będą kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Zwiększona liczba opraw względem stanu przed wymianą. Poprawa jakości oświetlenia, brak oszczędności finansowej. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
-. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
size:14px;">Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
część po stronie śródmiejskiej będąca poza zakresem prac Zarządu Zieleni |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
Prace będą jeszcze kontynuowane. |
|||||
- |
|||||
- |
|||||
- |
Tabela jest przeszukiwalna, wyszukiwarka znajduje się w jej prawym górnym rogu. Domyślnie wyświetla się 5 pierwszych wpisów z kilkudziesięciu dostępnych. Spis aktualizowany jest co najmniej raz w tygodniu, razem z mapą. Przyjęto roczny czas świecenia każdej oprawy 4100 h oraz uogólnioną stawka za dostawę i dystrybucję energii elektrycznej w 2023 r. na poziomie 1265,55 zł brutto/MWh. W oparciu o te dane "Szacunkowa oszczędność finansowa" wyliczana jest indywidualnie dla każdej ulicy i zależy m.in. od liczby i rodzaju opraw oświetleniowych, jakie znajdowały się tam przed modernizacją. Ostatnia aktualizacja tabeli: 20.09.2023 r.
Najbliższe planowane prace
- ulice ZDM:
- kontynuacja prac już rozpoczętych, zgodnie z tabelką powyżej – na ulicach podległych ZDM proces wymiany opraw dobiega już końca
- ulice gminne:
- Białołęka: Osiedle, Ceglana
- Bielany: Królowej Jadwigi
- Mokotów: Chocimska, Piaseczyńska, Wiktorska
- Praga-Południe: Aleja Waszyngtona (lokalna)
- Praga-Północ: Darwina
- Targówek: Drapińska
- Wawer: Snycerska, Ciepła
oraz
-
- kontynuacja prac już rozpoczętych, zgodnie z tabelką powyżej
Pozostałe działania – podsumowanie 2018-2021
Zapoczątkowany w 2022 r. program modernizacyjny jest największym w Polsce, prawdopodobnie również w Europie. Wymianę opraw prowadzimy jednak sukcesywnie już od lat. Działa w tym zakresie z lat 2018-2021 można podzielić na cztery zasadnicze kategorie. To wymiana opraw:
- w tunelach i przejściach podziemnych,
- na masztach na węzłach drogowych i pętlach autobusowych,
- w ramach bieżących modernizacji oświetlenia,
- w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”.
Biorąc pod uwagę tylko te inwestycje roczna oszczędność energii wyniesie 12 209 MWh, a w miejskiej kasie w 2023 r. pozostanie 16,3 mln zł. Dzięki temu pieniądze te będzie można wykorzystać na inne inwestycje związane z poprawą infrastruktury drogowej. Więcej szczegółów w osobnym komunikacie oraz na mapie i w galerii poniżej (kliknij wybrany kafelek z infografiką, aby go powiększyć).
Czy wiesz, że…
ZDM wymienia na LED również kilkadziesiąt tysięcy kolejnych opraw na drogach gminnych, czyli podlegających dzielnicom. Rada Warszawy przyznała nam na ten cel 65 mln zł pod koniec czerwca 2022 r.
Proces montażu opraw zaczął się wiosną 2023 r. Obecnie toczy się równolegle z modernizacją oświetlenia na drogach podległych ZDM, docelowo będzie jego płynną kontynuacją. Więcej szczegółów w osobnym komunikacie.
Oprócz tego wymieniamy również sukcesywnie same słupy, zastępując stare betonowe konstrukcje nowymi wykonanymi z metalu. Plany na 2023 i plany na 2024-25 dostępne są w osobnych komunikatach.