Do początku 2023 r. włącznie Warszawa wymieni wszystkie oprawy oświetleniowe na latarniach przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych, które nie zostały jeszcze zmodernizowane. Koszt operacji to ponad 32 mln zł. Dzięki mniejszemu zużyciu prądu miasto zaoszczędzi jednak aż 23 mln zł rocznie na oświetleniu ulic.
Specjalnie dla Warszawy został zaprojektowany nowy model oprawy o nazwie SAVA. Stolica posiada licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. Dzięki takiemu zabiegowi możemy w następnych latach zamawiać na rynku identyczne konstrukcje od dowolnych producentów, którzy zgłoszą się do danego przetargu. Pozwoli to na postępującą standaryzację oświetlenia, co ma szereg zalet od estetyki, przez łatwość zarządzania oświetleniem, aż po jego wymianę i konserwację. Wszystkie oprawy będą miały temperaturę barwową ustawioną na 3000K.
Wygląd oprawy był konsultowany ze specjalistami z miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Kopuła SAVY jest „future proof” – mieszczą się w niej wszystkie podzespoły składające się na działanie lampy, które dzięki modułowej konstrukcji można łatwo wymienić bez zmiany samej obudowy. Model wyróżnia się tym, że jest niezwykle prosty w utrzymaniu i naprawie.
Aby otworzyć oprawę i wymienić zużytą część, serwistant nie będzie musiał używać specjalistycznych narzędzi. Wszystko to m.in. dzięki zastosowaniu trwałego zawiasu (nie wymaga narzędzi) i systemu automatycznego rozłączenia (można otwierać oprawę „pod napięciem”, zasilanie samo się wyłączy). Cała konstrukcja oprawy wykonana jest ze stopów aluminium. To pozwoli jej przetrwać co najmniej kilkadziesiąt lat. To ważne, bo wraz z latarniami są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów i dużych różnic temperatur, zwłaszcza zimą. Producent udzielił na oprawy aż 12 lat gwarancji, przy czym spodziewamy się, że będą służyć jeszcze dłużej.
Całkowity koszt wymiany ok. 38 tys. opraw sodowych na nowe, w technologii LED, wyniesie ponad 32 mln zł brutto, w tym 29,1 mln zł to koszt opraw, a 3,2 mln zł – koszt wymiany. Dzięki temu ilość energii zużywanej rocznie przez oświetlenie uliczne w odniesieniu do dróg zarządzanych przez ZDM spadnie aż o 56 proc. – z 49,6 GWh do 21,8 GWh. A ilość energii zużywanej przez całe oświetlenie uliczne na terenie m.st. Warszawy (nie wszystkimi ulicami opiekuje się ZDM) spadnie z 78,5 GWh do 50,7 GWh (o 35 proc.). Dodatkowe oszczędności na poziomie kolejnych 32 mln zł ma przynieść program wymiany oświetlenia na drogach gminnych, który planowany jest do realizacji w następnej kolejności.
stan programu na 07.08.2022 r.
Liczba wymienionych opraw: 11 323. To oznacza:
oszczędność energii elektrycznej: 9 797,78 MWh szacunkową w skali jednego roku
oszczędność finansową: 8 553 462,67 zł szacunkową w skali jednego roku
wymienionych opraw | oszczędność energii | oszczędność finansowa | informacje |
||
---|---|---|---|---|---|
(120-122) | |||||
(most Łazienkowski - rondo Wiatraczna) | Z wyłączeniem węzłów drogowych, |
||||
(Targowa - Czynszowa) | |||||
(Modlińska - Bohaterów) | |||||
(Deseniowa - Mehoffera) | |||||
(al. Waszyngtona - Ateńska) | Z wyłączeniem wiaduktu, |
||||
(Słowackiego - Gwiaździsta) | |||||
(Odrowąża - Malborska) | |||||
(Zegarynki - Wałuszewska) | |||||
(Mehoffera - Chlubna) | |||||
(Augustówka - Kobylańska) | |||||
(Wołoska - Puławska) | |||||
(Żwirki i Wigury - al. Krakowska) | Prace będą jeszcze kontynuowane w rejonie ul. Żwirki i Wigury. |
||||
(pl. Konstytucji - Nowowiejska) | Pozostały odcinek został zmodernizowany wcześniej |
||||
(rondo Zawiszy - przystanek PKP Rakowiec) | - |
||||
(al. Reymonta - al. Armii Krajowej) | |||||
(Modlińska - Szynowa) | |||||
(Modlińska - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(al. Armii Krajowej - pl. Grunwaldzki) | - |
||||
(rondo Zgrupowania AK "Radosław" - rondo ONZ) | - |
||||
(Sejmikowa - Wawerska) | - |
||||
(Wólczyńska - Słowackiego) | - |
||||
(Estrady - al. Reymonta) | - |
||||
(Jagiellońska - Dąbrowszczaków) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(węzeł Wyścigi - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(Wólczyńska - Kasprowicza) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Bohaterów - Marywilska) | - |
||||
(Polska - Korzenna) | - |
||||
(Powsińska - Antoniewska) | - |
||||
(Szanajcy - Bechta) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(M. Kasprzaka - Młynarska; Połczyńska - M. Kasprzaka) | - |
||||
(Wólczyńska - al. Reymonta) | - |
||||
(al. Niepodległości - kładka dla pieszych za pl. Na Rozdrożu) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(pl. Unii Lubelskiej - węzeł Wyścigi) | - |
||||
(Głębocka - Kościuszki) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Widoczna) | - |
||||
(Korkowa - M. Kajki) | - |
||||
(Hiacyntowa - Zagórzańska) | - |
||||
(Wspólna - L. Idzikowskiego) | - |
||||
(węzeł Przyczółek Grochowski - al. B. Wieniawy-Długoszowskiego) | - |
||||
(Stanisławowska - Szaserów) | - |
||||
(Mińska - J. Dwernickiego) | - |
||||
(al. Krakowska - Ustrzycka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Trenów - Kampinoska) | - |
||||
(J. Kasprowicza - Powstańców Śląskich) | - |
||||
(J. Zajączka - Wybrzeże Gdyńskie) | - |
||||
(al. Armii Krajowej - Powstańców Śląskich) | |||||
(Marsa - al. Komandosów) | - |
||||
(Czajki - Deseniowa) | - |
||||
(Modlińska - Portowa) | |||||
(Odkryta - Światowida) | - |
||||
(Wałuszewska - Płochocińska) | - |
||||
(Okularowa - Korkowa) | - |
||||
(Patriotów - Zagórzańska) | - |
||||
(Wał Miedzeszyński - Patriotów) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Błękitna) | - |
||||
(Korkowa - Mokra) | - |
||||
(Bartycka - L. Idzikowskiego) | - |
||||
(Gołkowska - Augustówka) | - |
||||
(Białobrzeska - Grójecka) | - |
||||
(Al. Jerozolimskie - Białobrzeska) | - |
||||
(Al. Wilanowska - Puławska) | - |
||||
(Dolina Służewiecka - J. Ciszewskiego) | - |
||||
(Łysakowska - Szpotańskiego) | - |
||||
(Wydawnicza - I Poprzeczna) | - |
||||
(J. Skrzyneckiego - B. Czecha) | - |
||||
(F. Ilskiego - Grzybowa) | - |
||||
(most Poniatowskiego - A. E. Fieldorfa "Nila") | - |
||||
(strona wschodnia: Z. Krasińskiego - przejście dla pieszych na wysokości budynku nr 14; strona zachodnia: Z. Krasińskiego - P. Gojawiczyńskiej) | - |
||||
(Czołowa - węzeł trasy S8) | |||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Helskie) | - |
||||
(most Gdański - R. Sanguszki) | - |
||||
(Wawelska - Filtrowa) | - |
||||
(al. Chruściela "Montera" - Czwartaków) | - |
||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Szczecińskie) | - |
||||
(Andersa - Słomińskiego) | - |
||||
(Potrzebna - Mszczonowska oraz Mszczonowska - Ordona) | - |
||||
(J. Bema - Kolejowa) | - |
||||
(Metryczna - Prętowa) | - |
||||
(Puławska - F. Płaskowickiej) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Łazienkowska - Bartycka) | - |
||||
(I. Prądzyńskiego - Towarowa) | - |
||||
(J. Olbrachta - Wolska) | - |
||||
(Skierniewicka - Grzybowska) | - |
||||
(Wolska - M. Kasprzaka) | - |
||||
(M. Kasprzaka - I. Prądzyńskiego) | - |
||||
(Górczewska - Wolska) | - |
||||
(Okuniewska - Trakt Brzeski) | - |
||||
(Modlińska - H. Ordonówny; H. Ordonówny przy pętli autobusowej "Nowodwory" - Leśnej Polanki) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(al. Wilanowska - Belwederska) | - |
||||
(Karolkowa - Królewska) | - |
||||
(W. Pola - Górczewska) | - |
||||
(Europejska - Syta) | - |
||||
(Estrady - Wólczyńska) | - |
||||
(Wólczyńska - Palisadowa) | - |
||||
(M. Hłaski - Klaudyny) | - |
||||
(Zegarynki - Płochocińska) | - |
||||
(W. Broniewskiego - Z. Krasińskiego) | - |
||||
(S. Żeromskiego - J. Kasprowicza) | - |
||||
(Przyczółkowa - Wiechy) | - |
||||
(Wałbrzyska - Dolina Służewiecka) | - |
||||
(Nałęczowska - al. Wilanowska) | - |
||||
(Obywatelska - Świerszcza) | - |
||||
(Czwartaków - Strycharska; Katiuszy - A. Chruściela "Montera") | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(strona południowo-zachodnia: Bora-Komorowskiego - Fieldorfa "Nila"; strona północno-wschodnia: Dedala - Fieldorfa "Nila") | - |
||||
(Obozowa - wiadukt nad torami kolejowymi) | - |
||||
(Piastów Śląskich - Wrocławska) | - |
||||
(wiadukt nad torami kolejowymi - Radiowa) | - |
||||
(Posag 7 Panien - Traktorzystów) | - |
||||
(K. Gierdziejewskiego - Szamoty) | - |
||||
(Świerszcza - Władysława Jagiełły) | |||||
(ul. Fortowa na terenie gm. Stare Babice - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(Wawerska - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(ciąg rowerowy) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(strona zachodnia: Pałacowa - stacja benzynowa; strona wschodnia: od ul. Ł. Drewny w kierunku północnym na ok. 300-metrowym odcinku) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(granica administracyjna miasta - Lalki) | - |
||||
(wiadukt nad torami kolejowymi - S. Banacha; strona zachodnia: Wawelska - S. Banacha; strona wschodnia: Wawelska - rozszerzenie jezdni do 4 pasów ruchu) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(S. Maczka - Duchnicka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(św. Wincentego - Matki Teresy z Kalkuty) | - |
||||
(Żołnierska - al. Sztandarów) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(al. Stanów Zjednoczonych - al. Waszyngtona) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(granica miasta - Marsa) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Przylesie - Czystej Wody) | - |
||||
(Księcia Ziemowita - Janowiecka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Czeremchowa - Czajki) | - |
||||
(Grójecka - Mołdawska) | - |
||||
(Banacha - Korotyńskiego) | - |
||||
(Banacha - Korotyńskiego) | - |
||||
(Wydawnicza - Patriotów) | - |
||||
(strona północno-wschodnia: Zgrupowania AK "Kampinos" - Żeromskiego; strona południowo-zachodnia: Nocznickiego - Sokratesa i Kleczewska - Żeromskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Al. Jerozolimskie - Nowolipie) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Rozbrat - Wioślarska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Most Świętokrzyski - Kopernika) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Naczelnikowska - Bukowiecka) | - |
||||
(Matki Teresy z Kalkuty - przystanek autobusowy "Bartnicza 02" i Poborzańska - Trasa Toruńska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Topiel) | - |
||||
(Czerniakowska - Gościniec) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Dolna - Bagatela) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Zamieniecka - Tarnowiecka; wjazd pod budynek Łukowska 7 - M. Rodziewiczówny) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(2 maszty na skrzyżowaniu z ul. Cybernetyki; strona zachodnia: ul. Cybernetyki - przystanek autobusowy "Bartłomieja 01"; strona wschodnia: ul. Gotarda - przystanek autobusowy "Bartłomieja 02") | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Bokserska - Cybernetyki: tylko oświetlenie jezdni) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Św. Bonifacego - Egejska) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Browarna - Tamka) | - |
||||
(Nowy Świat - Ludna) | - |
||||
(Grójecka - al. Niepodległości) | - |
||||
(Płowiecka - Rabatowa; Lebiodowa - Wał Miedzeszyński) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Trakt Brzeski - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(Wał Miedzeszyński - Trakt Lubelski) | - |
||||
(W. Andersa - przystanek autobusowy "Nalewki - Muzeum"; Karmelicka - al. Jana Pawła II) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Żelazna - Wolność; Okopowa - E. Tyszkiewicza) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(przy Al. Jerozolimskich) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(A. Magiera - S. Żeromskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Lalki - T. Kościuszki) | - |
||||
(J. Kochanowskiego - W. Broniewskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Kopijników - Wielkiego Dębu) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
Przyjęto roczny czas świecenia każdej oprawy 4100 h oraz uogólnioną stawka za dostawę i dystrybucję energii elektrycznej w 2022 r. na poziomie 873 zł brutto/MWh.
W miarę możliwości wartość oszczędności jest precyzyjnie wyliczana osobno dla każdej ulicy na podstawie rzeczywistych pomiarów.
Najbliższe plany
Najbliższe plany obejmują ulice Popularną, Nowy Zjazd, W. K. Roentgena, Sympatyczną, Techników, Wiechy, Przekorną, Prętową, Poleczki, Bysławską, Płowiecką, Graniczną, Okopową i Racławicką oraz pl. Zawiszy, a także kontynuację prac na ulicach Światowida, Przyczółkowej, Powązkowskiej, Czwartaków, Żołnierskiej czy J. Kasprowicza.
ZDM wymieni na LED również ponad 52 tys. opraw na drogach gminnych, czyli podlegających dzielnicom. Rada Warszawy przyznała na ten cel 65 mln złotych pod koniec czerwca 2022 r. Prace planowane są na lata 2023-24. Prognozujemy, że przyniosą ponad 32 mln zł oszczędności rocznie. Inwestycje zwróci się więc już po dwóch latach. Więcej szczegółów w osobnym komunikacie.