Do początku 2023 r. włącznie Warszawa wymieni wszystkie oprawy oświetleniowe na latarniach przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych, które nie zostały jeszcze zmodernizowane. Koszt operacji to ponad 32 mln zł. Dzięki mniejszemu zużyciu prądu miasto zaoszczędzi jednak aż 23 mln zł rocznie na oświetleniu ulic.
Specjalnie dla Warszawy został zaprojektowany nowy model oprawy o nazwie SAVA. Stolica posiada licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. Dzięki takiemu zabiegowi możemy w następnych latach zamawiać na rynku identyczne konstrukcje od dowolnych producentów, którzy zgłoszą się do danego przetargu. Pozwoli to na postępującą standaryzację oświetlenia, co ma szereg zalet od estetyki, przez łatwość zarządzania oświetleniem, aż po jego wymianę i konserwację. Wszystkie oprawy będą miały temperaturę barwową ustawioną na 3000K.
Wygląd oprawy był konsultowany ze specjalistami z miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Kopuła SAVY jest „future proof” – mieszczą się w niej wszystkie podzespoły składające się na działanie lampy, które dzięki modułowej konstrukcji można łatwo wymienić bez zmiany samej obudowy. Model wyróżnia się tym, że jest niezwykle prosty w utrzymaniu i naprawie. Aby otworzyć oprawę i wymienić zużytą część, serwistant nie będzie musiał używać specjalistycznych narzędzi. Wszystko to m.in. dzięki zastosowaniu trwałego zawiasu (nie wymaga narzędzi) i systemu automatycznego rozłączenia (można otwierać oprawę „pod napięciem”, zasilanie samo się wyłączy). Cała konstrukcja oprawy wykonana jest ze stopów aluminium. To pozwoli jej przetrwać co najmniej kilkadziesiąt lat. To ważne, bo wraz z latarniami są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów i dużych różnic temperatur, zwłaszcza zimą.
Liczba wymienionych opraw: 5 596 stan na 22.05.2022 r.
Oszczędność energii elektrycznej: 5 983,95 MWh szacunkowa w skali roku
Oszczędność finansowa: 5 223 986,26 zł szacunkowa w skali roku
Całkowity koszt wymiany ok. 38 tys. opraw sodowych na nowe, w technologii LED, wyniesie ponad 32 mln zł brutto, w tym 29,1 mln zł to koszt opraw, a 3,2 mln zł – koszt wymiany. Dzięki temu ilość energii zużywanej rocznie przez oświetlenie uliczne w odniesieniu do dróg zarządzanych przez ZDM spadnie aż o 56 proc. – z 49,6 GWh do 21,8 GWh. A ilość energii zużywanej przez całe oświetlenie uliczne na terenie m.st. Warszawy (nie wszystkimi ulicami opiekuje się ZDM) spadnie z 78,5 GWh do 50,7 GWh (o 35 proc.).
wymienionych opraw | oszczędność energii | oszczędność finansowa | informacje |
||
---|---|---|---|---|---|
(120-122) | |||||
(most Łazienkowski - rondo Wiatraczna) | Z wyłączeniem węzłów drogowych, |
||||
(Targowa - Czynszowa) | |||||
(Modlińska - Bohaterów) | |||||
(Deseniowa - Mehoffera) | |||||
(al. Waszyngtona - Ateńska) | Z wyłączeniem wiaduktu, |
||||
(Słowackiego - Gwiaździsta) | |||||
(Odrowąża - Malborska) | |||||
(Zegarynki - Wałuszewska) | |||||
(Mehoffera - Chlubna) | |||||
(Augustówka - Kobylańska) | |||||
(Wołoska - Puławska) | |||||
(Żwirki i Wigury - al. Krakowska) | Prace będą jeszcze kontynuowane w rejonie ul. Żwirki i Wigury. |
||||
(pl. Konstytucji - Nowowiejska) | Pozostały odcinek został zmodernizowany wcześniej |
||||
(rondo Zawiszy - przystanek PKP Rakowiec) | - |
||||
(al. Reymonta - al. Armii Krajowej) | |||||
(Modlińska - Szynowa) | |||||
(Modlińska - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(al. Armii Krajowej - pl. Grunwaldzki) | - |
||||
(rondo Zgrupowania AK "Radosław" - rondo ONZ) | - |
||||
(Sejmikowa - Wawerska) | - |
||||
(Wólczyńska - Słowackiego) | - |
||||
(Estrady - al. Reymonta) | - |
||||
(Jagiellońska - Groszkowskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(węzeł Wyścigi - granica administracyjna miasta) | - |
||||
(Wólczyńska - Kasprowicza) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Bohaterów - Marywilska) | - |
||||
(Polska - Korzenna) | - |
||||
(Powsińska - Antoniewska) | - |
||||
(Szanajcy - Bechta) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Elekcyjna - Młynarska; J. Sowińskiego - Fort Wola) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Wólczyńska - al. Reymonta) | - |
||||
(al. Niepodległości - kładka dla pieszych za pl. Na Rozdrożu) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(pl. Unii Lubelskiej - węzeł Wyścigi) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Głębocka - Kościuszki) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Widoczna) | - |
||||
(Korkowa - M. Kajki) | - |
||||
(Hiacyntowa - Zagórzańska) | - |
||||
(Wspólna - L. Idzikowskiego) | - |
||||
(węzeł Przyczółek Grochowski - al. B. Wieniawy-Długoszowskiego) | - |
||||
(Stanisławowska - Szaserów) | - |
||||
(Mińska - J. Dwernickiego) | - |
||||
(al. Krakowska - Ustrzycka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Trenów - Kampinoska) | - |
||||
(J. Kasprowicza - Powstańców Śląskich) | - |
||||
(J. Zajączka - Wybrzeże Gdyńskie) | - |
||||
(al. Armii Krajowej - Powstańców Śląskich) | |||||
(Marsa - al. Komandosów) | - |
||||
(Czajki - Deseniowa) | - |
||||
(Modlińska - Portowa) | |||||
(Odkryta - Światowida) | - |
||||
(Wałuszewska - Płochocińska) | - |
||||
(Okularowa - Korkowa) | - |
||||
(Patriotów - Zagórzańska) | - |
||||
(Wał Miedzeszyński - Patriotów) | - |
||||
(Trakt Lubelski - Błękitna) | - |
||||
(Korkowa - Mokra) | - |
||||
(Chełmska - Bartycka; wymienione oprawy oświetlające chodnik) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Gołkowska - Augustówka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Białobrzeska - Grójecka) | - |
||||
(Al. Jerozolimskie - Białobrzeska) | - |
||||
(Al. Wilanowska - Puławska) | - |
||||
(Dolina Służewiecka - Ciszewskiego) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Łysakowska - Szpotańskiego) | - |
||||
(Wydawnicza - I Poprzeczna) | - |
||||
(J. Skrzyneckiego - B. Czecha) | - |
||||
(F. Ilskiego - Grzybowa) | - |
||||
(most Poniatowskiego - A. E. Fieldorfa "Nila") | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(strona wschodnia: Z. Krasińskiego - przejście dla pieszych na wysokości budynku nr 14; strona zachodnia: Z. Krasińskiego - P. Gojawiczyńskiej) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Czołowa - wjazd na wiadukt nad bocznicą kolejową; zjazd z wiaduktu nad bocznicą kolejową - Kupiecka) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Helskie) | - |
||||
(most Gdański - R. Sanguszki) | Prace będą jeszcze kontynuowane. |
||||
(Wawelska - Filtrowa) | - |
Przyjęto roczny czas świecenia każdej oprawy 4100 h oraz uogólnioną stawka za dostawę i dystrybucję energii elektrycznej w 2022 r. na poziomie 873 zł brutto/MWh.
W miarę możliwości wartość oszczędności jest precyzyjnie wyliczana osobno dla każdej ulicy na podstawie rzeczywistych pomiarów.
Najbliższe plany
ulice: Światowida, Jana III Sobieskiego, Czerniakowska, Wybrzeże Gdańskie, ks. J. Popiełuszki, Marywilska, Wał Miedzeszyński, al. J. Rodowicza „Anody”.