Właśnie rozstrzygnęliśmy przetarg na budowę „aktywnych” przejść dla pieszych w 17 lokalizacjach (ZOBACZ LOKALIZACJE). Zmiany będą obejmować kilka elementów: czujnik wykrywający pieszych i uruchamiający sygnalizację ostrzegawczą, dodatkowe oznakowanie oraz nawierzchnię antypoślizgową, ułatwiającą hamowanie przed przejściem. Roboty te, za 1,8 mln zł, wykona firma Euroasfalt, która wygrała w przetargu. Roboty zostaną wykonane jesienią.
W przeciwieństwie do sygnalizacji, przejście aktywne „działa” tylko wtedy gdy jest używane. To rozwiązanie można wprowadzić szybciej i taniej niż sygnalizację świetlną. Nie jest wykluczone, że w tych miejscach docelowo znajdzie się pełna sygnalizacja świetlna – jednak do tego czasu niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa na przejściu.
To kolejny element poprawy bezpieczeństwa. Jak zapowiadaliśmy wspólnie z Zastępcą Prezydenta m. st. Warszawy. Renatą Kaznowską, w tym roku zmiany obejmą kilkaset przejść. Efekty naszych starań są widoczne. W 2016 r. w stolicy odnotowano o 5% mniej wypadków niż rok wcześniej, o 11% spadła liczba ofiar śmiertelnych. Widać zatem, że wbrew niepokojącym informacjom o rosnącej liczbie wypadków w skali kraju, sytuacja w Warszawie się poprawia.
Aktywne przejścia to tylko jedno z wielu rozwiązań, które możemy zastosować. Innym jest budowa sygnalizacji świetlnej, przez wielu traktowana jako remedium na problemy z bezpieczeństwem. Sygnalizacja jest jednak nie tylko droga (często kosztuje ponad 1 mln zł, czyli 10-krotnie więcej niż aktywne przejście), ale też często zapewnia tylko iluzję bezpieczeństwa. Mimo to, na najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych skrzyżowaniach jest często jedynym wyjściem.
W tym roku ZDM planuje budowę kilku sygnalizacji świetlnych. Powstaną one m. in. w Al. Jerozolimskich przy Białobrzeskiej (przejście dla pieszych przez 2×3 pasy ruchu), na ul. Żegańskiej przy Bursztynowej (jedno z 3 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w 2016 r.), na ul. Głębockiej przy Magicznej czy na Radzymińskiej przy Grodzieńskiej (skrzyżowanie z nieintuicyjną geometrią, często dochodzi tam do wypadków). Dzięki inwestycjom prywatnych firm, sygnalizacja ma stanąć również na Puławskiej przy ul. Kuropatwy (przejście przez 2×3 pasy ruchu, jedyne bez sygnalizacji na ul. Puławskiej) oraz na ul. Stawki przy ul. Pokornej. Nowe przejścia dla pieszych wyposażone w sygnalizację powstaną na ul. Jagiellońskiej przy ul. Kotsisa, na ul. Czerniakowskiej przy ul. Chełmskiej i na ul. Powsińskiej przy Okrężnej i św. Bonifacego.
Pracujemy również na szeregiem innych zmian. W kilkunastu lokalizacjach planujemy budowę azyli i progów zwalniających. Część ulic o mniejszym ruchu zostanie objęta uspokojeniem ruchu – takie zmiany obejmą m. in. ul. Miodową, Podleśną czy Śródziemnomorską. Wloty ulic podporządkowanych będą za to wyniesione do poziomu chodnika – takie zmiany w tym roku czekają blisko setkę przejść.