2025 rok – rower w centrum (uwagi) - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

07-03-2025

2025 rok – rower w centrum (uwagi)

Sieć rowerowa w stolicy liczy obecnie 814 kilometrów różnego rodzaju infrastruktury. W toku oraz w przygotowaniu są liczne projekty, które ułatwią poruszanie się rowerem po centrum Warszawy oraz dojazd do niego z pozostałych dzielnic.

Veturilo na 5+

Wraz z pierwszym marca ruszył kolejny sezon warszawskiego roweru publicznego Veturilo. Kolejny rok z rzędu system powiększył się o dodatkowe stacje i nowe rowery. Pięć wypożyczalni sfinansował bowiem Urząd Dzielnicy Ursus. Ich liczba wynosi dokładnie 337, a do dyspozycji mieszkańców we wszystkich 18 dzielnicach jest 3340 rowerów, w tym 300 ze wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów.

Tegoroczny start przypadł na stosunkowo zimny i wilgotny weekend. Mimo tego rowery przez pierwsze dwa dni zostały wypożyczone ponad 5,5 razy, a do momentu ostatniej aktualizacji tego tekstu (7 marca) już 56,7 tys. razy. W przygotowaniu na obecny sezon jest szereg usprawnień w aplikacji mobilnej, żeby cały proces był jeszcze szybszy i przyjaźniejszy dla użytkowników. System wciąż może też urosnąć dzięki dalszemu wsparciu poszczególnych dzielnic oraz partnerów prywatnych, np. biurowców czy centrów handlowych.

Nowe Centrum Warszawy, nowe trasy

Największą trwającą obecnie w Warszawie inwestycją rowerową jest I etap budowy trasy na ulicy Andersa. To ponad 1,5 km infrastruktury od Dworca Gdańskiego do ulicy Nowolipki na Muranowie. W pakiecie jest jeszcze droga dla rowerów wzdłuż Ogrodu Krasińskich, wydłużenie pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej i łącznik do nich biegnący wzdłuż ulicy Muranowskiej.

Równolegle trwają już przygotowania do przedłużenie w kolejnych latach tej kluczowej trasy dalej na północ, przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona, oraz na południe, przez skwer Batalionu AK “Wigry” do placu Bankowego. Dzięki tym brakującym odcinkom powstanie ciągła trasa z Żoliborza przez Śródmieście na Mokotów licząca blisko 8 kilometrów.

Dalszy ciąg rowerowej trasy N-S przypada na ulicę Marszałkowską. W tym roku chcielibyśmy zbudować na niej brakujący odcinek po wschodniej stronie między Królewską a Świętokrzyską. Latem powinno się też zacząć wyznaczanie nowych przejazdów rowerowych w poprzek Marszałkowskiej na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. W 2026 roku, czyli w koordynacji z przebudową całego kwartału Złota-Zgoda, zostaną spięte trasą rowerową na odcinku Świętokrzyska – Złota, czyli kolejnym brakującym fragmentem po wschodniej stronie ulicy. Prace na ulicy Marszałkowskiej i w jej okolicach wpisują się w projekt realizowanego sukcesywnie od lat programu Nowego Centrum Warszawy.

Wola zmian

Na dobry początek tego roku na granicy Woli i Śródmieścia zakończyła się już przebudowa istniejącej trasy w al. Jana Pawła II między ulicami Anielewicza i Nowolipki. Stara droga z początków lat dwutysięcznych zyskała dużo lepsze parametry – jest szersza, asfaltowa i ma zdecydowanie bardziej optymalny przebieg.

Z kolei jeden z pierwszy tegorocznych przetargów to poszukiwanie wykonawcy drogi rowerowej na wolskim odcinku al. “Solidarności” oraz fragmencie ulicy Leszno. To brakujące ogniwo pomiędzy ważnymi trasami w ciągu Towarowa-Okopowa oraz w al. Jana Pawła II. Zarząd Dróg Miejskich czeka właśnie na oferty w trwającym do początku marca przetargu.

Równolegle “po sąsiedzku” toczy się też przetarg na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej. Między ulicą Towarowa i al. Jana Pawła II zaplanowane zostały pasy rowerowe na jezdni. W lutym Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta otworzył oferty, pracami zainteresowanych jest 5 firm.

Unia tramwajów z rowerami

Bardzo dużo zmian korzystnych dla rowerzystów zawiera przebudowa ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., której konieczność wynika z budowy w tym miejscu zupełnie nowej linii tramwajowej. Na całej długości ulicy powstanie zupełnie nowa trasa rowerowa po północnej stronie ulicy oraz liczne przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach. Inwestycja spółki Tramwaje Warszawskie realizowana jest przy pomocy funduszy unijnych jako element Tramwaju do Wilanowa.

To samo dotyczy też samodzielnych inwestycji rowerowych. Dofinansowanie z UE otrzymały wspomniane już trasy na Andersa i w al. “Solidarności”. Oprócz tego dzięki środkom unijnym w przygotowaniu na kolejne lata jest droga w ciągu całej al. Waszyngtona, kolejny odcinek w al. Jana Pawła II (al. “Solidarności” – rondo ONZ, str. wschodnia), w Alejach Jerozolimskich (Popularna – Śmigłowca) oraz na ulicy Strażackiej. Dofinansowanie pochodzi z projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.

Dużo drobnych dodatków

W pierszym kwartel roku w toku jest już też kilka projektów z budżetu obywatelskiego, a kolejne są w przygotowaniu. To m.in. remont drogi dla rowerów na ulicach Broniewskiego, Płowieckiej i Światowida, pas rowerowy na ulicy Sanguszki, ciąg pieszo-rowerowy w al. Wedla, kontraruch rowerowy na lokalnych uliczkach Pragi-Północ, brakujący odcinek drogi rowerowej na ulicy Postępu (w tej. ulicy Cybernetyki) oraz krótkie łączniki przy ulicach Fosa (do Doliny Służewieckiej), Waryńskiego (do Pola Mokotowskiego) oraz Rosoła (do ulicy Wesołej).

Po projektach się nie jeździ…

… ale bez projektów tym bardziej nie byłoby to możliwe. Praktycznie w każdym momencie roku w Warszawie w budowie, przebudowie i remoncie jest kilkadziesiąt kilometrów różnego rodzaju tras rowerowych. Żeby utrzymać ciągłość pracy i podtrzymać tempo, oprócz wymienionych już inwestycji trwają przygotowania do budowy w przyszłości tras m.in. na rondzie Zesłańców Syberyjskich, w al. Waszyngtona, Woronicza oraz na ulicach Patriotów, Lucerny, Korkowej i Rekruckiej. Szukamy też projektantów dróg rowerowych na ul. Puławskiej i Trasie Łazienkowskiej.

Lista przebojów

Wymienione poniżej inwestycje to wciąż nie wszystko. W trakcie roku będziem prawdopodobnie mieć przyjemność przekazać dodatkowe informacje o kolejnych projektach skierowanych do realizacji.

Fragmenty sieci rowerowej wykonane pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.:

  • al. Jana Pawła II (Nowolipki – Anielewicza, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów
  • Racławicka (Żwirki i Wigury – Miłobędzka, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów
  • Aleje Jerozolimskie (Śmigłowca – Na Bateryjce, ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów i wyznaczenie kontraruchu
  • Andersa (Świętojerska – Długa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, pozostaje nieoznakowana do czasu wybudowania reszty trasy wzdłuż Andresa (inwestycja w toku, 2025)
  • Domaniewska (Wołoska – Samochodowa, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
  • „Logarytmiczna” – budowa nowej ulicy na Służewcu wraz z drogą dla rowerów
  • Tunelowa (PKP) – budowa drogi dla rowerów przy Dworcu Zachodnim
  • Fieldorfa (Nowaka-Jeziorańskiego – Perkuna, ZDM) – remont drogi dla rowerów

Najważniejsze prace obecnie w toku:

  • Jana Kazimierza (Ordona – Studzienna) – budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy ulicy
  • Andersa (Dawidowskiego – Nowolipki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
  • Muranowska (Andersa – Bonifraterska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)
  • Bitwy Warszawskiej 1920 r. (Tramwaje Warszawskie) – budowa i przebudowa drogi dla rowerów
  • most w Porcie Czerniakowskim (ZZW) – nowa przeprawa łącząca trasy na moście Łazienkowskim z Wisłostradą
  • Broniewskiego (Romaszewskiego – S8 – ZDM) – remont drogi dla rowerów (wraz z przebudową w rej. Parku Olszyna)
  • Domaniewska – Suwak (Postępu – Konstruktorska, UD Mokotów) – budowa drogi dla rowerów
  • Redutowa (Nakielska – Wolska – inwestor prywatny) – budowa drogi dla rowerów
  • św. Bonifacego (Sobieskiego – pętla Stegny, Tramwaje Warszawskie) – budowa drogi dla rowerów (w ramach budowy linii tramwajowej)
  • Złota – Zgoda (ZDM) – w całym kwartale ruch uspokojony, kontraruch na odcinkach jednokierunkowych, tzw. „niewidzialna infrastruktura”
  • Stryjeńskich (Kazury – Stryjeńskich 2E, UD Ursynów) – budowa jezdni serwisowych z dopuszczonym ruchem rowerowym, łącznikami rowerowymi oraz przejazdami
  • Krasińskiego/Przasnyska (ZDM) – przejazd rowerowy i droga rowerowa na rondzie
  • Chełmżyńska (SZRM) – budowa drogi dla rowerów w ramach budowy wiaduktu nad torami PKP
  • Kinetyczna (al. Legionów Piłsudskiego – Pilotów – inwestor prywatny) – budowa ciągu pieszo-rowerowego
  • Chodecka/Matki Teresy z Kalkuty (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda
  • Obrońców Tobruku/Powązkowska (ZDM) – przebudowa drogi dla rowerów w ramach budowy ronda
  • Światowida (Mehoffera – Świętosławskiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów
  • Jagiellońska (inwestor prywatny) – nowe przejazdy rowerowe na Śliwcach
  • NowoCzłuchowska (Lazurowa – Szeligowska, inwestor prywatny) – budowa nowej ulicy wraz z drogami rowerowymi
  • Płowiecka (rej. ronda Mościckiego, ZDM) – remont drogi dla rowerów
  • inne inwestycje z budżetu obywatelskiego – status wszystkich można sprawdzić na stronie twojbudzet.um.warszawa.pl

Wybrane inwestycje w przygotowaniu na ten rok

  • al. „Solidarności” – Leszno (Okopowa – al. Jana Pawła II, str. północna) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
  • Okrzei (Wybrzeże Szczecińskie – Jagiellońska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
  • Przyczółek Grochowski (ZDM) – pochylnia pieszo-rowerowa, przetarg na wykonawcę
  • Białołęcka (Łabiszyńsa – Ketlinga, SZRM) – droga dla rowerów w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę
  • Grzybowska (Okopowa – al. Jana Pawła II, SZRM) – pasy rowerowe w ramach przebudowy ulicy, przetarg na wykonawcę
  • Fosa/Dolina Służewiecka (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
  • Rosoła/Wesoła (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
  • Waryńskiego/Pole Mokotowskie (ZDM) – budowa łącznika rowerowego, przetarg na wykonawcę
  • Wólczyńska/Nocznickiego (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, przetarg na wykonawcę
  • Postępu (rej. Cybernetyki, ZDM) – budowa drogi dla rowerów, przetarg na wykonawcę
  • Sanguszki (ZDM) – wyznaczenie pasa rowerowego, przetarg na wykonawcę
  • Dolina Służewiecka/Wilanowska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych, wybrany wykonawca w przetargu
  • Marszałkowska (Królewska – Świętokrzyska str. Wsch., ZDM, NCW) – budowa drogi dla rowerów, zaawansowane projektowanie
  • Złota/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)
  • Sienkiewicza/Marszałkowska (ZDM, NCW) – wyznaczenie przejazdów rowerowych (prace wykonawcy Złota/Zgoda w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi)
  •  most Siekierkowski (ZDM) – remont ciągów pieszo-rowerowych
  • Bonifraterska (Międzyparkowa – Sapieżyńska, ZDM) – pasy rowerowe (formalnie część inwestycji wzdłuż Andersa)
  • Powstańców Śląskich/Wrocławska (ZDM) – wyznaczenie przejazdów rowerowych
  • Czerniakowska (Gagarina – Chełmska, ZDM) – budowa drogi dla rowerów
  • al. Wedla (UD Praga-Południe) – remont nawierzchni, oznakowanie jako ciąg pieszo-rowerowy
  • Górny i Dolny Mokotów – kontraruch rowerowy (ZDM) – 11,4 km ulic, 57 odcinków, wyznaczane w ramach zmian w organizacji ruchu
  • Praga-Północ – kontraruch rowerowy (ZDM) – Floriańska, Korsaka, Tarchomińska, Grodzieńska, Bródnowska, Konopacka, Kowelska, Mała, Zaokopowa, Cyryla i Metodego, przetarg na wykonawcę
  • inne inwestycje z budżetu obywatelskiego – status wszystkich można sprawdzić na stronie twojbudzet.um.warszawa.pl

Wybrane inwestycje w przygotowaniu na kolejne lata

  • rondo Zesłańców Syberyjskich – przejazdy rowerowe
  • Marszałkowska (Świętokrzyska – Złota, str. wschodnia) – droga dla rowerów
  • Mickiewicza i plac Wilsona – drogi dla rowerów
  • Wawer – Patriotów, Lucerny, Korkowa-Rekrucka, Mrówcza – drogi dla rowerów
  • Puławska (Goworka – Dolna) – droga dla rowerów
  • al. Waszyngtona (rondo Waszyngtona) – droga dla rowerów
  • al. Jana Pawła II (rondo ONZ – al. „Solidarności”, str. wschodnia)
  • Strażacka – ciąg pieszo-rowerowy
  • Aleje Jerozolimskie (Śmigłowca – Popularna) – droga dla rowerów
  • Tamka (Dobra – Wybrzeże Kościuszkowskie) – kontrapas
  • most pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Międzynarodowej (inwestor prywatny w porozumieniu z UD Praga-Południe)
  • Bluszczańska (Grupy AK „Północ” – Pułku AK „Waligóra”, UD Mokotów) – budowa drogi rowerowej w ramach budowy ulicy
  • inne inwestycje z budżetu obywatelskiego – status wszystkich można sprawdzić na stronie twojbudzet.um.warszawa.pl

Powered by Projectic.pl