ZDM ma pod swoją opieką ponad 800 km dróg w całej Warszawie. To nie tylko jezdnie, ale i chodniki, drogi dla rowerów, infrastruktura oświetleniowa, obiekty mostowe czy też zieleń. Co naturalne, infrastruktura się zużywa, a niektóre rozwiązania przestają spełniać nowoczesne standardy. Dlatego każdego roku staramy się prowadzić jak najwięcej prac związanych z remontami, modernizacją czy po prostu bieżącym utrzymaniem. 2025 rok zapowiada się pod tym względem rekordowo – część prac rozpoczętych jeszcze w minionym roku zmierza ku końcowi, a w naszych planach są dziesiątki kolejnych usprawnień.
Remonty ulic
Tylko od początku tego roku udało się nam przeprowadzić już trzy frezowania – Modlińskiej, Kłopotowskiego i Mazowieckiej. W najbliższym czasie przeniesiemy się na Czerniakowską i Wóycickiego. W międzyczasie oddaliśmy też pięć dużych inwestycji – kompleksową przebudowę ul. Jana Kazimierza, budowę rond na Krasińskiego i Przasnyskiej oraz Augustówka i Zawodzie oraz remont dróg rowerowych na Broniewskiego i al. Jana Pawła II.
To nie wszystko – aż w siedmiu lokalizacjach rozpoczęły się prace związane z szeregiem różnych rozwiązań – na Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty oraz Powązkowskiej i Obrońców Tobruku budujemy ronda, na Przyczółkowej, Woronicza i Wólczyńskiej sygnalizacje świetlne, a na pl. Bankowym prowadzimy zakrojone na szeroką skalę rozbetonowanie.
Remonty chodników
Również chodniki na wielu ulicach w całej Warszawie doczekają się nowej i równej nawierzchni. Podobnie z resztą jak było to w zeszłym roku, kiedy wyremontowaliśmy lub wybudowaliśmy prawie 60 tys. mkw. trotuarów.
Część z prac przeprowadzimy w ramach oddzielnych przetargów, a niektóre są elementem większych inwestycji.
Zazielenianie
Od wielu lat nietrudno zauważyć, że podczas prowadzonych przez nas remontów, modernizacji i przebudów przestrzeni miejskiej, jednym z kluczowych elementów staje się zieleń. To świadomy wybór, który wpisuje się w szeroką strategię zazieleniania Warszawy oraz tworzenia bardziej przyjaznej, estetycznej i odpornej na zmiany klimatyczne przestrzeni publicznej.
Tylko w 2024 roku posadziliśmy 372 nowe drzewa – zarówno w pasach drogowych, jak i wzdłuż nowych ciągów pieszo-rowerowych – oraz ponad 52 tysiące krzewów, bylin i traw ozdobnych, które nie tylko podnoszą walory wizualne ulic, ale także wspomagają retencję wody, tłumią hałas i poprawiają jakość powietrza.
Rok 2025 z całą pewnością nie będzie w tej dziedzinie odstawał – już teraz zaplanowane są kolejne nasadzenia w ramach nowych inwestycji oraz programów rewitalizacji ulic i placów, które nie tylko upiększą miasto, ale także stworzą przyjemniejsze warunki do życia i poruszania się po Warszawie.
Bezpieczeństwo
O bezpieczeństwie wspominamy niemal przy każdej okazji – i nie planujemy tego zmieniać. To nie tylko priorytet w naszych działaniach, ale fundament, na którym opieramy całą filozofię zarządzania przestrzenią drogową w mieście. Za deklaracjami idą jednak przede wszystkim konkretne działania. W 2025 roku, w ramach ogłoszonych przetargów, planujemy przeznaczyć ponad 60 milionów złotych na realizację zadań z programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – ze szczególnym uwzględnieniem przejść dla pieszych pozbawionych sygnalizacji świetlnej.
Środki te pozwolą na wdrażanie rozwiązań, które realnie podnoszą poziom bezpieczeństwa – m.in. budowę azyli, separatorów, a także wprowadzenie elementów spowalniających ruch – takich jak progi.
Sygnalizacje świetlne
Bezpieczeństwo, ale też wygodę wszystkich uczestników ruchu – zarówno pieszych, rowerzystów, jak i kierowców – poprawiamy również poprzez budowę nowoczesnych sygnalizacji świetlnych. To sprawdzone i skuteczne rozwiązanie stosowane jest przede wszystkim w miejscach, gdzie inne metody uspokojenia ruchu, takie jak montaż azyli, progów zwalniających czy zmiana geometrii jezdni, okazują się niewystarczające lub niemożliwe do zastosowania z uwagi na specyfikę lokalizacji.
Sygnalizacje świetlne pozwalają na precyzyjne sterowanie ruchem, zapewniając bezpieczne warunki do przekraczania jezdni – zwłaszcza w pobliżu szkół, przedszkoli, przystanków komunikacji miejskiej czy dużych skrzyżowań. Dzięki nim możliwe jest także priorytetowe traktowanie komunikacji miejskiej i poprawa płynności ruchu w godzinach szczytu.
Infrastruktura rowerowaz
Kolejnym ważnym elementem planowanych przez nas prac są remonty oraz budowy nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej. Rozwój sieci tras rowerowych to nie tylko odpowiedź na rosnące zainteresowanie mieszkańców tym środkiem transportu, ale także realne działanie na rzecz zrównoważonej mobilności i poprawy jakości życia w mieście. W 2024 roku długość dróg dostępnych dla rowerzystów w Warszawie osiągnęła imponujący poziom 814 km – to efekt konsekwentnych działań prowadzonych przez ostatnie lata. W bieżącym roku do tego wyniku dołączą kolejne odcinki, które znacząco poprawią spójność i funkcjonalność rowerowej mapy stolicy. Szczególnie istotne są inwestycje w tak kluczowych lokalizacjach jak ulice Andersa czy Strażacka.
Nowe Centrum Warszawy
Dzieje się również na budowie Nowego Centrum Warszawy – jednej z najważniejszych i inwestycji ostatnich lat. Prace przy nowym placu Centralnym są już niemal na finiszu – blisko 85% robót zostało ukończonych, a mieszkańcy i odwiedzający stolicę wkrótce będą mogli korzystać z zupełnie nowej, uporządkowanej i zielonej przestrzeni w sercu miasta.
Nieopodal, w kwartale ulic Złota – Zgoda, trwają intensywne prace nad kompleksową przebudową przestrzeni – projekt zakłada nie tylko odnowienie nawierzchni i poprawę infrastruktury, ale także wprowadzenie elementów małej architektury, nowej zieleni oraz priorytetowego traktowania pieszych i rowerzystów.
Równolegle otworzyliśmy oferty w przetargu na przebudowę ulicy Okrzei na Pradze – inwestycji o ogromnym znaczeniu dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy. Przebudowa tej ulicy ma na celu nie tylko poprawę estetyki i komfortu poruszania się, ale także nadanie jej nowej jakości – z naciskiem na bezpieczeństwo pieszych, uporządkowanie parkowania, zieleń i integrację z sąsiednimi przestrzeniami publicznymi.