Przedstawiciele każdego z podmiotów zainteresowanych budową mostu musieli wziąć wcześniej udział w wizji lokalnej w terenie, aby dokładnie obejrzeć miejsca, które połączy przyszła przeprawa. Finalnie oferty złożyło 5 podmiotów: Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto), Budimex (120 mln 961 tys. zł brutto), Strabag (134 mln 613 tys. zł brutto), Intop Warszawa (89 mln 975 tys. zł brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto).
Już rozpoczęto ich analizę. Wyłoniony wykonawca będzie miał 118 tygodni na realizację zadania, co oznacza, że piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z nowego mostu najpóźniej w 2024 r.
– Most pieszo-rowerowy przez Wisłę coraz bliżej. Właśnie otworzyliśmy oferty. Jest ich 5, a 4 z nich mieszczą się w kosztorysie. Teraz czas na ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej z nich. Działamy – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.
Założenia projektu
Przeprawa pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei. Most wprowadzi zupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury. Przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Przeprawa znacznie podniesie więc komfort użytkowników jednośladów.
Nowa konstrukcja będzie miała 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Jednopoziomowa konstrukcja
Projekt przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Zgodnie z jego założeniami, most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką.
Szansa dla Pragi
Przyszły most nie tylko stworzy nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów nad Wisłą. Stworzy również szansę dla rewitalizującej się właśnie Pragi, o czym mówił prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski.
– Praga dzięki przeprawie przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią, praską wersją Traktu Królewskiego – zaznaczał Rafał Trzaskowski.