Abonament rejonowy czy obszarowy - zobacz czym się różnią - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

18-10-2021

Abonament rejonowy czy obszarowy – zobacz czym się różnią

Od 15 listopada mieszkańcy strefy płatnego parkowania będą mogli korzystać z jednego z dwóch rodzajów abonamentu. Wybór należy do mieszkańca. Wnioski o nowy abonament można składać od dziś (18 października). Zaczynamy też wydawanie abonamentów dla nowych obszarów SPPN na Ochocie i Żoliborzu. Zachęcamy, by sprawę załatwić przez internet.

Znak informujący o Strefie Płatnego Parkowania.

Warszawiacy, którzy mieszkają w SPPN, nie muszą płacić za parkowanie pod swoim domem. Mogą skorzystać z abonamentu mieszkańca, który pozwala na parkowanie w bezpośrednim sąsiedztwie swojego miejsca zamieszkania. Abonament jest wydawany na rok i kosztuje 30 zł, co sprawia, że to najpewniej najtańszy abonament mieszkańca w Europie.

Po 15 listopada ten abonament pozostaje bez zmian. Będzie działał na takiej samych zasadach jak od lat, również na Żoliborzu i Ochocie, czyli dzielnicach, które tej jesieni zostaną włączone do SPPN. To wciąż będzie zapewne najpopularniejszy – bo w zasadzie półdarmowy – sposób, by mieszkaniec parkując pod swoimi oknami, nie musiał płacić za postój.

Abonament rejonowy za 30 zł rocznie

Abonament mieszkańca za 30 zł (tzw. rejonowy) dotyczy tylko bezpośredniej okolicy. Dla każdego mieszkańca rejon, w którym może dzięki niemu parkować bezpłatnie, jest określany indywidualnie, zgodnie z zasadami opisanymi na naszej stronie. To mniej więcej promień 150-250 m od miejsca zameldowania. W takim rejonie za darmo można zaparkować na wszystkich wyznaczonych miejscach postojowych.

Od 15 listopada na Żoliborzu i Ochocie pojawią się ulice, a nawet całe kwartały ulic, z zakazem postoju, który nie będzie obowiązywał mieszkańców posiadających stosowny identyfikator. Chodzi na przykład o wąskie uliczki, na których nie zmieszczą się pełnowymiarowe miejsca postojowe (przepisy nakazują 2 lub 2,5 m szerokości z jednoczesnym zachowaniem min. 2 m dla pieszych).

Posiadacze abonamentu za 30 zł rocznie, którzy mieszkają w pobliżu takiej ulicy, będą mogli wnioskować o dodatkowy identyfikator B-35, który pozwoli im na postój na niej bez opłat. Podobną możliwość będą mieli ci, którzy mieszkają w całej strefie objętej zakazem postoju.

UWAGA

B-35 to symbol znaku drogowego „zakaz postoju”. B-39 to z kolei symbol znaku drogowego „strefa ograniczonego postoju”. Właśnie dlatego identyfikator, który pozwoli mieszkańcom na parkowanie na tak oznaczonych ulicach i strefach, nazywamy „Identyfikatorem B-35”. Będzie wydawany bez dodatkowych opłat. Pod znakami B-35 i B-39 będą zamieszczone tabliczki, informujące, jaki identyfikator uprawnia do postoju w danym miejscu.

Nowość – abonament obszarowy

To, co się zmieni dla wszystkich mieszkańców SPPN, to możliwość wyboru drugiego wariantu – abonamentu obszarowego. Wielokrotnie warszawiacy zgłaszali prośby o umożliwienie im parkowania na większym obszarze niż tylko pobliskie ulice. Stąd ten pomysł – abonament w wersji „premium”. Daje więcej możliwości i dlatego jest odpowiednio droższy.

Strefę płatnego parkowania podzieliliśmy na kilkadziesiąt sektorów („obszarów” – stąd nazwa), obejmujących jedno lub kilka osiedli. W każdym znajduje się mniej więcej podobna liczba ogólnodostępnych miejsc postojowych w stosunku do liczby mieszkańców. Mieszkaniec, który zdecyduje się na taki abonament, będzie mógł parkować bez płacenia na wszystkich ulicach w całym obszarze. Zarówno na wyznaczonych miejscach jak i na ulicach oznaczonych znakami B-35 i B-39, jeśli takie się w nim znajdują.

W uproszczeniu otrzymuje więc 20-krotnie większe możliwości postoju, ale oczywiście za 20-krotnie większą cenę, bo abonament obszarowy będzie kosztował 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch ratach). Mimo wszystko, w porównaniu do kosztów posiadania miejsca parkingowego w Warszawie, nie jest to dużo.

B-35 i B-39 nie dla „przyjezdnych”

Oznaczanie ulic znakami zakazu postoju, ale nie obowiązującymi posiadaczy odpowiedniego identyfikatora, to sposób na powiększenie puli miejsc parkingowych w SPPN. W przeciwnym wypadku legalnych miejsc parkingowych po prostu by nie było. Co więcej, identyfikator B-35 przysługuje wyłącznie posiadaczom abonamentu, a więc wyłącznie mieszkańcom. Dla „przyjezdnych” parkowanie na tych ulicach będzie dostępne wyłącznie na miejscach wyznaczonych.

Takiego rozwiązania, na taką skalę, do tej pory w Warszawie nie stosowaliśmy. Dopiero w zeszłym roku – testowo – postawiliśmy takie znaki w kilku miejscach na Pradze i na Woli. Funkcjonuje nieźle i skutecznie chroni przestrzeń parkingową dla mieszkańców okolicy, dlatego skorzystaliśmy z niego na większą skalę na Żoliborzu i Ochocie, a także chcemy je stosować również w istniejącej strefie, powiększając w ten sposób pulę miejsc postojowych.

Jak otrzymać abonament?

Po pierwsze, przez internet za pomocą panelu dostępnego pod adresem abonamentzdomu.zdm.waw.pl. Narzędzie jest zbudowane na podobieństwo prostego sklepu internetowego. Cały proces jest intuicyjny, podzielony na niewielką liczbę prostych kroków. Po złożeniu wniosku o abonament system wygeneruje automatyczne potwierdzenie jego przyjęcia, które zostanie wysłane mailowo. Po pozytywnej weryfikacji dokumentów mailowo zostanie przesłany indywidualny link do płatności, który jest aktywny przez 5 dni. Bezpieczną i szybką obsługę płatności elektronicznych zapewnia polska firma Autopay S.A (d. Blue Media S.A.) To typowe rozwiązanie płatnicze znane z większości sklepów internetowych w kraju. Opłata za abonament parkingowy odbywać się będzie bez dodatkowych kosztów lub prowizji. System wygeneruje automatyczne potwierdzenie przyjęcia opłaty, jej status mieszkaniec będzie też mógł sprawdzić po zalogowaniu się. Na koniec mailowo przesyłany jest plik z abonamentem, do samodzielnego wydruku.

Abonament można również otrzymać w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM. Wnioskując o wydanie dokumentu w ten sposób, należy przedstawić dokument potwierdzający tożsamość, dowód rejestracyjny, na który ma być wystawiony abonament, ewentualnie inne dokumenty. Na podstawie tych dokumentów pracownik POP ZTM wypełnia wniosek w systemie obsługi SPPN, drukuje go i przedkłada do podpisu osobie ubiegającej się o abonament.

Czym i po co jest SPPN?

SPPN ma na celu poprawę sytuacji parkingowej mieszkańców. Strefa skłania przyjezdnych kierowców do krótszego postoju lub nawet zniechęca niektórych do wjechania w jej obszar, a zarazem zwiększa rotację parkujących samochodów. Pozwala tym samym na realizację polityki transportowej miasta, w szczególności ograniczenie dostępności określonych obszarów dla aut lub wprowadzenie preferencji dla komunikacji zbiorowej. Zasady działania SPPN określa uchwała Rady m.st. Warszawy.

Mapa abonamentów rejonowych w SPPN Warszawa– od 15 listopada 2021 r.

Mapa abonamentów obszarowych w SPPN Warszawa – od 15 listopada 2021 r.

Powered by Projectic.pl