Analiza porealizacyjna dla czterech inwestycji - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

29-06-2016

Analiza porealizacyjna dla czterech inwestycji

Każda inwestycja drogowa oddziałuje na otaczające ją środowisko. Już na etapie decyzji i projektowania podejmowane są działania mające minimalizować to oddziaływanie. Gdy inwestycja jest już gotowa, wykonuje się tzw. analizę porealizacyjną, która ma porównać stan faktyczny z tym projektowanym. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie takiej analizy w przypadku czterech inwestycji.

Chodzi o przebudowę ul. Wołoskiej (na odcinku ul. Racławicka – ul. Konstruktorska); przebudowę estakad na węzłach Trasy Łazienkowskiej z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim, wiaduktów w ciągu ul. Andersa i budowę Trasy Mostu Północnego od węzła Młociny do ul. Modlińskiej.

Choć inwestycje te realizował Zakład Miejskich Inwestycji Drogowych, to jako ich zarządca, zgodnie z przepisami jesteśmy zobligowani do przeprowadzenia analizy porealizacyjnej.

Co dokładnie?

Na czym polega taka analiza? Każda z inwestycji na etapie projektowania uzyskała tzw. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raport o oddziaływaniu na środowisko. Dokumenty te (wymagane przez przepisy prawa) określiły, w jaki sposób zminimalizować wpływ inwestycji na otoczenie. Po zakończeniu prac obowiązkowe jest sporządzenie analizy porealizacyjnej, która pokaże czy rzeczywisty wpływ inwestycji na środowisko nie różni się od tego określonego na etapie projektowania.

Jednym z kluczowych elementów jest opis zastosowanych rozwiązań minimalizujących oddziaływanie na środowisko. Analiza musi określać rzeczywiste oddziaływanie inwestycji na środowisku w zakresie klimatu akustycznego (poziom hałasu) i porównywać je z wynikami raportu oddziaływania na środowisko. To pozwala na ocenę skuteczności zastosowanych rozwiązań technicznych (w zakresie minimalizacji oddziaływania na środowisko).

Jeżeli zastosowane rozwiązanie nie są skuteczne, konieczne może się okazać sięgnięcie po kolejne środki, które pozwolą ograniczyć negatywny wpływ na otoczenie. Dotyczy to przede wszystkim hałasu – jeśli przekracza on normy określone w przepisach (Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku), konieczne będzie jego ograniczenie. Analiza wskazuje wówczas najlepsze sposoby by to osiągnąć – może to być ekran akustyczny, ale też cichsza nawierzchnia lub wprowadzenie zmian w stałej organizacji ruchu np. poprzez ograniczenie dopuszczalnej prędkości pojazdów.

Termin składania dokumentów w przetargu upływa 11 sierpnia o godz. 10.00. Wykonawca będzie miał czas na złożenie gotowej analizy do weryfikacji do 30 września.

Powered by Projectic.pl