Od 2 stycznia 2023 r. strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) objęła północną część Mokotowa, do linii ul. Różanej i Gagarina. Po pierwszych dwóch miesiącach jej funkcjonowania widać, że dostępność miejsc postojowych na tym obszarze znacznie się poprawiła. Otrzymujemy też liczne glosy osób, które mieszkają na południe od granicy strefy – tam sytuacja parkingowa wygląda znacznie gorzej i mieszkańcy mają dużą trudność w znalezieniu wolnego miejsca.
Podczas konsultacji społecznych dotyczących kształtu strefy płatnego parkowania na Mokotowie również pojawiały się liczne głosy, że strefa powinna być rozszerzona znacznie bardziej. Wyjaśnialiśmy wówczas, że ze względów logistycznych nie jest to możliwe – Mokotów jest ogromną dzielnicą (ma tylu mieszkańców co Częstochowa i więcej niż Radom). Zaprojektowanie zmian w organizacji ruchu i ich wprowadzenie musi być zatem etapowane.
Zobowiązaliśmy się wówczas, że wrócimy na Mokotów aby zbadać sytuację parkingową kolejnych osiedli i przedstawić mieszkańcom do opinii projekty zmian na poszczególnych ulicach. Ten proces już się toczy. Zaczęliśmy od badań parkingowych. Objęły one dużą część dzielnicy, w której nie obowiązują opłaty za postój: Stary Mokotów, Wierzbno, Wyględów, Ksawerów i Sielce. Granicą analizowanego obszaru są ulice J. P. Woronicza, Z. Modzelewskiego, Domaniewska, Cieszyńska, L. Idzikowskiego, Powsińska i Czerniakowska.
Badania polegały na policzeniu wszystkich samochodów zaparkowanych na wszystkich ulicach tego obszaru. Pomiar odbywał się przez całą dobę, przez 7 dni tygodnia. Dzięki temu wiemy jak duże jest zapełnienie miejsc postojowych na każdej z ulic, jak się ono zmienia w ciągu doby, jak długo i jak często parkują na niej poszczególne auta i jaka jest rotacja parkowania. W ten sposób możemy oszacować ile tych aut to pojazdy mieszkańców (czyli te, które są regularnie zaparkowane nocą), ile osób przyjeżdża autem na cały dzień, a ilu kierowców parkuje krócej, by załatwić sprawy lub zrobić zakupy.
Badania były prowadzone w październiku i listopadzie 2022 r., jeszcze przed rozszerzeniem SPPN o północną część Mokotowa. Ich wyniki pokazują zatem sytuację sprzed rozszerzenia – wiemy już, że obecnie zapełnienia części ulic najbliższych rozszerzonej strefie są jeszcze większe. Nawet mimo tego, wyniki jednoznacznie wskazują że większość badanego obszaru jest przepełniona samochodami i bardzo trudno o wolne miejsce postojowe.
Najwięcej aut parkuje na tym obszarze pomiędzy godz. 9 a 18. Wówczas zapełnienie niektórych osiedli sięga nawet ponad 120%. Oznacza to, że poza zajęciem wszystkich dostępnych miejsc parkingowych, część kierowców decyduje się na postój wbrew przepisom. W godzinach wieczornych i nocnych aut jest zwykle mniej, ale również bardzo trudno o wolne miejsce – zapełnienie sięga 95-100%. Sytuacja różni się na poszczególnych obszarach, dokładne wyniki przedstawimy mieszkańcom podczas konsultacji społecznych.
Kolejnym krokiem będzie zaproponowanie zmian w organizacji ruchu na każdej z ulic tego obszaru. Tak jak przy poprzednich rozszerzeniach, zależy nam na tym by projekty zmian były wnikliwie przeanalizowane przez mieszkańców, którzy najlepiej znają swoją okolicę i często zgłaszają cenne poprawki. Dlatego planujemy konsultacje społeczne, na których można będzie się zapoznać z projektami i złożyć do nich swoje uwagi. Konsultacje odbędą się na wiosnę, gdy będziemy mogli pokazać wstępne wersje projektów.
Wzorem lat ubiegłych, konsultacje będą też okazją do zapoznania się z pomiarami parkingowymi i do rozmowy o tym, jakie zmiany w życiu mieszkańców niesie wprowadzenie SPPN. Będziemy informować i tłumaczyć jakie są zasady wydawania abonamentów dla mieszkańców i w jaki sposób SPPN wpływa na poprawę dostępności miejsc postojowych.
Po zakończeniu całego procesu, wyniki badań parkingowych będą podstawą do podjęcia uchwały przez Radę m.st. Warszawy. To rada jest bowiem jedynym organem upoważnionym do decydowania o rozszerzeniu SPPN. Jeżeli taka decyzja zapadnie, strefa mogłaby się powiększyć na Mokotowie w 2024 r.