Audyt bezpieczeństwa w Ursusie. 29 przejść do poprawy - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-11-2020

Audyt bezpieczeństwa w Ursusie. 29 przejść do poprawy

Dobiega końca audyt przejść dla pieszych pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedostatnią dzielnicą, w której wzięliśmy pod lupę nieosygnalizowane zebry, był Ursus. Zbadaliśmy w niej 161 przejść. 29 zebr w 22 lokalizacjach otrzymało noty 0 lub 1, kwalifikujące je do poprawy bezpieczeństwa.

Kompleksowy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich przejściach dla pieszych bez sygnalizacji prowadzimy od 2016 r. Jest podyktowany troską m.st. Warszawy o uczestników ruchu drogowego. Wykonują go 3- lub 4-osobowe zespoły składające się z audytorów o różnych kompetencjach i doświadczeniach, aby na problemy spojrzeć z każdej możliwej perspektywy i dokonać jak najlepszego przeglądu ocenianych zebr.

29 zebr z notami 0 lub 1

Ze względu na skalę, proces audytu rozłożono w czasie. Do końca 2020 r. audyt będzie wykonany we wszystkich dzielnicach. Sprawdzanie nieosygnalizowanych zebr pod kątem bezpieczeństwa właśnie zakończyliśmy w Ursusie. W tej dzielnicy zbadaliśmy 161 przejść . 63 otrzymały notę 2, a 51 zebrom wystawiono 3. Na 4 oceniono 16 przejść, z kolei żadne nie otrzymało noty 5. 31 przejściom audytorzy wystawili 0 lub 1.

Na podstawie wyników audytu podejmiemy decyzję, jakich dokonać poprawek, by zebry stały się bezpieczniejsze – w pierwszej kolejności na tych ocenionych na 0 lub 1. Zmiany na pewno będą wiązały się z ingerencją w infrastrukturę.  Zastosowane rozwiązania będą różne w zależności od lokalizacji zidentyfikowanych problemów. Tak było do tej pory przy najniżej ocenionych przejściach – np. tam, gdzie główny problem stanowiła nadmierna prędkość kierowców, skuteczniejszym rozwiązaniem okazywała się instalacja progów zwalniających niż kosztowna budowa sygnalizacji świetlnej. Jednak np. w miejscach, gdzie w sąsiedztwie krzyżują się drogi, lepszym sposobem poprawy bezpieczeństwa stawało się wyposażanie przejść w azyle dla pieszych czy w sygnalizację.

Ponad 3,7 tys. przebadanych przejść

Dotąd audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadziliśmy w 17 dzielnicach. W 2016 r. sprawdziliśmy przejścia w Śródmieściu, na Ochocie i Pradze-Południe. Te dzielnice zostały wybrane w pierwszej kolejności, bo tam – jak pokazywały statystyki – był największy ruch pieszych i pojazdów oraz dochodziło do wielu wypadków. W Śródmieściu audytorzy przebadali 368 przejść, na Ochocie – 207, a na Pradze-Południe – 351.

W 2017 r. audyt przeszły przejścia na Bielanach (243), Mokotowie (347), Targówku (218) i Ursynowie (222). Następnie audyt kontynuowaliśmy w 2019 r. Zbadanych zostało wtedy 348 przejść w Wawrze, 229 we Włochach, 155 na Pradze-Północ, 171 na Bemowie i 182 na Żoliborzu. W tym roku, przed Ursusem, audytowi poddanych już zostało 255 przejść na Białołęce, 108 w Rembertowie, 112 w Wesołej i 97 w Wilanowie. Na Białołęce notę 0 lub 1, kwalifikującą przejście do poprawy bezpieczeństwa, otrzymały 32 zebry, w Rembertowie – 24, w Wesołej – 12, a w Wilanowie – 19.

Łącznie zbadane zostały już 3774 przejścia. Do zakończenia audytu pozostało już tylko sprawdzenie 320 zebr na Woli. Jeśli ta liczba nie ulegnie zmianie (zdarza się, że wytypowane przejścia „wypadają” z audytu, bo tuż przed nim poprawiliśmy bezpieczeństwo np. montując sygnalizację), audytorzy ocenią w sumie 4094 przejść dla pieszych na drogach w gestii ZDM. Wyniki wszystkich dotychczasowych audytów można sprawdzić na naszej stronie.

Powered by Projectic.pl