Audyt – zmiany – weryfikacja. Poprawa bezpieczeństwa na przykładzie ul. Gołkowskiej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

27-06-2024

Audyt – zmiany – weryfikacja. Poprawa bezpieczeństwa na przykładzie ul. Gołkowskiej

Poprawiliśmy bezpieczeństwo na kolejnych przejściach dla pieszych. Tym razem na ul. Gołkowskiej przy św. Bonifacego. Projekt zakładał poszerzenie azyli oraz wypełnienie ich niską zielenią, która zastąpiła betonową kostkę. Jest więc bezpieczniej, ale i ładniej. To świetny przykład – na konkretnej ulicy – jak poprawiamy bezpieczeństwo na warszawskich ulicach. Audyt przejść dla pieszych dał nam wiedzę, co jest do poprawy. Wprowadziliśmy zmiany. Po nich zbadaliśmy efekt, co potwierdziło że były słuszne.

Bezpieczeństwo, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu, jest absolutnym priorytetem. Jeżeli przy okazji jego poprawy można uwolnić od betonu chociaż skrawek przestrzeni, to jeszcze lepiej. Dokładnie tym kluczem kierowaliśmy się na wprowadzając zmiany na ul. Gołkowskiej przy św. Bonifacego.

Tu są dzieci

Czasem bardzo drobne zmiany mogą przynieść świetne efekty. Doskonałym przykładem są prace, które przeprowadziliśmy właśnie na Gołkowskiej. W pobliżu znajduje się szkoła, plac zabaw czy klub tenisowy. Ze względu na to przejścia dla pieszych w tym rejonie są oznaczone tabliczkami T-27 czyli tzw. „Agatką”.

Podczas audytu bezpieczeństwa nieoznakowanych przejść dla pieszych zwrócono uwagę na potrzebę ograniczenia prędkości przed zebrami – właśnie ze względu na poruszające się tu dzieci. Dlatego zdecydowaliśmy poszerzyć azyle, dodać punktowe elementy odblaskowe, uzupełnić oznakowanie znakami D-6 (przejście dla pieszych) z wcześniej wspominanymi tabliczkami T-27. Dodatkowo przed skrzyżowaniem dodane zostały znaki ostrzegawcze A-17 „Uwaga, dzieci”.

Kierowcy zdjęli nogę z gazu

Wprowadzone zmiany przyniosły efekt i jeżdżący ul. Gołkowską kierowcy zdjęli nogę z gazu. Wiemy to dzięki pomiarom prędkości. Według nich 20 czerwca – czyli po zmianach – 85% przejeżdżających tamtędy pojazdów nie przekraczało 53,6 km/h (kierunek Limanowskiego) i 56,5 km/h (kierunek św. Bonifacego). Z kolei średnie prędkości wyniosły odpowiednio 45,3 km/h (4651 pojazdów) i 47,6 km/h (4913 pojazdów).

Jak te wyniki wyglądały wcześniej? Dla przykładu w kwietniu 2018 roku prędkość 85% pojazdów była o mniej więcej 10 km/h wyższa od tej zarejestrowanej w 2024 roku i wyniosła 64,4 km/h w obu kierunkach. Natomiast średnie prędkości jeżdżących tamtędy pojazdów wyniosły 53,7 km/h w kierunku ul. św. Bonifacego (5083 pojazdy) i 53 km/h w kierunku ul. Limanowskiego (4718 pojazdów).

Ponadto znacznie spadła maksymalna prędkość poruszających się ul. Gołkowską pojazdów. Przede wszystkim w kierunku ul. Limanowskiego – w 2018 roku wyniosła 106,8 km/h, zaś w 2024 roku było to już 85,7 km/h w kierunku ul. Limanowskiego. W kierunku ul. św. Bonifacego wyniosły odpowiednio 105,1 i 93,4 km/h.

Spadki prędkości doskonale pokazuje dystrybuanta. Możemy z niej wyczytać, jaki procent kierowców porusza się z daną prędkością lub wyższą. W dniach 24 i 25 kwietnia 2018 roku z prędkością 50-55 km/h lub mniej ul. Gołkowską poruszało się zaledwie 50-60% zarejestrowanych pojazdów. Zaś 20 czerwca tego roku odsetek ten wyniósł już 80-90%.

Dystrybuanta prędkości na ul. Gołkowskiej. Na górze pomiar z 2024 roku, na dole z 2018 roku:


Każda okazja na zazielenianie jest dobra

Dodatkowych elementem projektu było rozbetonowanie poszerzonych azyli. Do tej pory wypełnione były one kostką. Teraz pojawiła się tu zieleń niska. Nie ma więc mowy o ograniczaniu widoczności.

To drobna, ale symboliczna zmiana. Pokazuje w jakim kierunku idą zmiany na ulicach w Warszawie – każda okazja na zazielenianie jest dobra.

Powered by Projectic.pl