W tym roku zostało wybranych 14 obszarów, w tym jeden rejon „nowej” strefy, która została rozszerzona na mocy uchwały Rady m.st. Warszawy 2 kwietnia 2013 r. Badania przeprowadzono w okresie od 15 września do 15 listopada 2013 r., w dni powszednie od poniedziałku do piątku w godz. od 6.00 do 18.00. W zależności od specyfiki obszaru, wyniki badań dot. rotacji, liczby pojazdów i średniego czasu parkowania są różnorodne.
W obszarze Al. Jerozolimskich, Nowego Światu, ul. Żurawiej i ul. Marszałkowskiej, który jest rejonem usługowo –biurowym natężenie ruchu zmniejszyło się o 8 proc., wzrósł również wskaźnik rotacji pojazdów o 2,5 proc. Zarówno w roku 2012 i 2013 w godzinach rannych liczba zaparkowanych pojazdów systematycznie rośnie. W godz. 16.00 – 18.00 odnotowujemy mniej zaparkowanych pojazdów. Biorąc pod uwagę tą zmianę i 8 proc. spadek ogólnej liczby pojazdów można stwierdzić, że SPPN zahamował wzrost natężenia ruchu w tym obszarze.
W rejonie typowo mieszkaniowym jakim są okolice ul. Armii Ludowej, ul. Czerniakowskiej, ul. Fabrycznej, zarówno w roku 2012 i 2013 w godzinach rannych i przedpołudniowych liczba pojazdów jest najwyższa i systematycznie maleje. Na tym obszarze SPPN utrzymała natężenie ruchu na stałym poziomie, skróciła natomiast średni czas parkowania , nie zwiększyła się jednak rotacja, co mogliśmy zaobserwować w porównywanym rejonie ul Marszałkowskiej, tj. usługowo – biurowym. W obszarach zamieszkałych, ze zrozumiałych względów przeważa liczba pojazdów z abonamentem niż w rejonach typowo usługowych czy biurowych, gdzie z kolei jest większa liczba pojazdów z biletem parkingowym.
Najbardziej optymalne wskaźniki rotacji i średniego czasu parkowania oraz natężenia można zaobserwować w rejonie ul. Zajęczej, ul. Browarnej, ul. Sowiej, ul. Furmańskiej, Mariensztatu, Krakowskiego Przedmieścia, ul. Miodowej, ul. Senatorskiej, ul. Wierzbowej. Po raz pierwszy badaliśmy również rejon ul. Zamenhoffa, ul. Anielewicza, al. Jana Pawła, ul. Stawki, czyli miejsca gdzie w tym roku została poszerzona SPPN. Liczba pojazdów zaparkowanych z abonamentem jest większa 2,5 krotnie od liczby pojazdów z biletem parkingowym. W godzinach 06:00 – 16:00 zaobserwowano stały spadek liczby parkowań, następnie wzrost ,ale nie osiągający poziomu ilości samochodów z godzin porannych, kiedy to parkuje w strefie 543 pojazdów ( godz. 6:00 – 7:00).
We wszystkich badanych obszarach minimalna długość parkowania przy użyciu biletu parkingowego wynosiła 10 min, jedynie w rejonie ul. Zamenhoffa i ul. Anielewicza – 11 min. Maksymalny czas parkowania wyniósł 10 godzin i 4 minuty i dotyczył badanego obszaru w rejonie ul. Waryńskiego, pl. Konstytucji, ul. Pięknej, Al. Ujazdowskich. Warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego dzisiejszym kształcie spełnia zadania, dla jakich została przygotowana i wdrożona.
W dalszej perspektywie należy jednak wprowadzać nowe rozwiązania, takie jak np. zdalna kontrola, kontynuowanie montażu parkomatów z nowoczesnymi funkcjami. Koniecznością jest również intensyfikacja działań służb odpowiedzialnych za kontrolę przestrzegania przepisów Prawa o ruchu drogowym, a także prawidłowe gospodarowanie miejscami postojowymi, właściwe ich projektowanie i regularne odnawianie.