Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla innych. Dlatego nie ustępujemy w likwidacji barier architektonicznych. Odnowa chodników, obniżanie krawężników czy montaż płyt ostrzegawczych lub pasów prowadzących, choć to zazwyczaj niezbyt wielkie inwestycje, są mocno oczekiwane zwłaszcza przez lokalną społeczność. To właśnie one zwiększają bezpieczeństwo i poprawiają dojście do pobliskich przystanków autobusowych i tramwajowych, budynków użyteczności publicznej czy sklepów.
Pochylnia zamiast schodków
W 2021 roku, podobnie jak w poprzednim, duży nacisk kładziemy na zgłoszenia mieszkańców. Wiele otrzymaliśmy z Mokotowa, m.in. za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115. Dlatego zdecydowaliśmy, że to ta dzielnica będzie drugą po Ursusie, w której przeprowadzimy prace. We wszystkich 21 wytypowanych lokalizacjach zakończyły się na początku września.
Najpierw bariery architektoniczne usuwaliśmy w kilku lokalizacjach na al. Wilanowskiej, gdzie m.in. regulowaliśmy i obniżaliśmy krawężniki, remontowaliśmy chodniki i montowaliśmy płyty ostrzegawcze przed przejściami dla pieszych. Następnie pracowaliśmy m.in. na skrzyżowaniach ulic Dąbrowskiego i Kraushara oraz al. Niepodległości i Rakowieckiej, a także na wschodnim wlocie ul. Ligockiej do al. Niepodległości – tutaj nasze działania były analogiczne, wiązały się z ułatwieniem przejścia głównie osobom z niepełnosprawnościami.
Infrastrukturę na bardziej przyjazną zmieniliśmy także w rejonie przystanku „Rakowiecka – Sanktuarium 02”. Tam wyregulowaliśmy zapadnięty krawężnik wzdłuż zatoki autobusowej i wyrównaliśmy chodnik przy peronie, likwidując zbędny stopień. Po trzech schodkach nie ma także śladu po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulic Gołkowskiej i Starowieyskiego, gdzie utworzyliśmy z płyt chodnikowych pochylnię o bardzo łagodnym spadku.
Ważne zmiany przeprowadziliśmy na skrzyżowaniu ulic Jana III Sobieskiego i Św. Bonifacego. Rowerzystom usprawniliśmy przejazd przez wlot tej drugiej drogi – obniżając krawężniki, poszerzyliśmy im zjazdy z drogi dla rowerów na jezdnię. Z kolei aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszym zwłaszcza z dysfunkcją wzroku, położyliśmy płyty z wypustkami przy krawężnikach i krawędzi jezdni na azylu.
Piesi zyskali także lepsze dojście do pobliskich budynków na ul. Domaniewskiej. Po jej południowej stronie w rejonie skrzyżowania z ul. Postępu wyprostowaliśmy przebieg chodnika. Dotąd łukiem omijał pień ściętego przed laty drzewa, po usunięciu przeszkody wreszcie wiedzie wzdłuż jezdni.
Czas na Żoliborz
Usuwanie barier architektonicznych trwa przez cały rok. W związku z zakończeniem prac na Mokotowie wykonawca już niedługo przeniesie się na teren Żoliborza. O zakresie planowanych tam prac poinformujemy szczegółowo niebawem w osobnym komunikacie.
Jednocześnie przypominamy, że udogodnienia wprowadzamy nie tylko w pojedynczych miejscach, ale także podczas większych remontów – nawierzchni jezdni, chodników, ścieżek rowerowych czy przystanków autobusowych. Przykładem choćby toczące się aktualnie prace na rondzie Dmowskiego, których finałem będziem.in. utworzenie czterech naziemnych przejść dla pieszych.
Bariery architektoniczne zlikwidowane na Mokotowie
- al. Wilanowska 81-93 – regulacja krawężnika i wysokości chodnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Wilanowskiej i ul. Skrzetuskiego – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Wilanowskiej i ul. Wernyhory – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- al. Wilanowska 259/287 – remont chodnika, regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- al. Wilanowska 43A – obniżenie krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Lipskiego – regulacja krawężnika,
- rejon przejścia dla pieszych przez ul. Dąbrowskiego na wysokości numeru 81 – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Kraushara – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Obrzeżna 53 – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Cybernetyki 7 – montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Domaniewska 46 – remont chodnika w pobliżu miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, remont chodnika z kostki brukowej w obrębie zjazdu na jedną z posesji,
- ul. Puławska 7/9 – obniżenie krawężnika na przejazdach rowerowych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Puławskiej i Racławickiej – obniżenie krawężnika na przejazdach rowerowych, wymiana płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Wałbrzyskiej i Studenckiej – wymiana krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych, remont chodnika i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Gołkowskiej i Starowieyskiego – wymiana nawierzchni chodnika,
- rejon przystanku „Rakowiecka – Sanktuarium 02” – regulacja krawężnika wzdłuż zatoki autobusowej i regulacja wysokościowa chodnika przy peronie (w tym likwidacja zbędnego stopnia),
- skrzyżowanie ulic Jana III Sobieskiego i Św. Bonifacego – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i remont fragmentu nawierzchni asfaltowej drogi dla rowerów,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Rakowieckiej – regulacja krawężnika, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Japońskiej – instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Wielickiej – regulacja i wymiana krawężnika na przejściu dla pieszych, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych oraz instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- wschodnia strona skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Ligockiej – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych.