Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla wszystkich. Zapewniają to m.in. nowe chodniki w miejscu przedeptów, płyty ostrzegawcze i pasy prowadzące, a także pochylnie zamiast schodków. Dlatego co roku w kilku dzielnicach obniżamy krawężniki czy montujemy brakujące elementy infrastruktury. To zazwyczaj niezbyt wielkie inwestycje, ale istotne zwłaszcza dla lokalnej społeczności, bo niwelujące bariery architektoniczne i poprawiające bezpieczeństwo.
Chodniki, krawężniki i pochylnia
W tym roku, podobnie jak w poprzednim, duży nacisk kładziemy na zgłoszenia mieszkańców. Wiele otrzymaliśmy z Żoliborza, m.in. za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115. Dlatego zdecydowaliśmy, że to ta dzielnica będzie trzecią po Ursusie i Mokotowie, w której przeprowadzimy prace. We wszystkich 23 wytypowanych lokalizacjach prace niedawno się zakończyły.
Najpierw bariery usuwaliśmy w kilku lokalizacjach przy ul. Broniewskiego. Tam m.in. regulowaliśmy i obniżaliśmy krawężniki, remontowaliśmy chodniki i montowaliśmy płyty ostrzegawcze przed przejściami dla pieszych. Zlikwidowaliśmy też schody nieopodal północno-wschodniego narożnika skrzyżowania ulic Broniewskiego i Włościańskiej. To jeden z ważniejszych efektów naszych działań w tym rejonie Żoliborza – stopnie utrudniały dotarcie do przejścia dla pieszych m.in. z niepełnosprawnościami i tym, którzy poruszali się z wózkiem na zakupy. Dziś po nich nie ma śladu, bo zostały zastąpione pochylnią.
Następnie pracowaliśmy m.in. na skrzyżowaniach ul. Gdańskiej z ulicami Trószyńskiego, Dembińskiego, Paska i Bieniewieckiej oraz przy pl. Kuronia. Tutaj nasze roboty wiązały się przede wszystkim z remontem chodników i montażem płyt ostrzegawczych przed dojściem do jezdni. Potem przenieśliśmy się w kolejne miejsca, w tym na ul. Krasińskiego, gdzie w znacznej większości lokalizacji krawężniki obniżyliśmy do poziomu nawierzchni. Montowaliśmy także stojaki rowerowe – w pobliżu dróg dla rowerów i stacji Veturilo zainstalowaliśmy ich łącznie 21.
Bariery architektoniczne zlikwidowane na Żoliborzu
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Troszyńskiego – wyremontowany chodnik po wschodniej stronie ul. Gdańskiej, zamontowane betonowe płyty ostrzegawcze przy przejściu dla pieszych i naklejone pasy ostrzegawcze przy schodach prowadzących pod kościół,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Dembińskiego – wyremontowany chodnik po wschodniej stronie ul. Gdańskiej, zamontowane płyty ostrzegawcze,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Paska – obniżony i wyregulowany krawężnik na przejściach i w jednym z narożników, zamontowane i wymienione płyty ostrzegawcze,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Bieniewieckiej – wyregulowany krawężnik, wymienione płyty ostrzegawcze, zainstalowane 2 stojaki rowerowe,
- skrzyżowanie ul. Gdańskiej i pl. Kuronia – wyregulowane krawężniki, wymienione płyty ostrzegawcze,
- ul. Włościańska 52 – zamontowane płyty ostrzegawcze,
- ul. Włościańska 29 – zlikwidowany ściek przy krawężniku,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Włościańskiej – wyremontowane schody i chodnik, zamontowane płyty ostrzegawcze,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – wyremontowana wyspa (położone nowe płyty betonowe 50 cm x 50 cm i zamontowane płyty ostrzegawcze,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Braci Załuskich – zamontowane płyty ostrzegawcze i obniżone krawężniki,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Krasińskiego – wymienione krawężniki i płyty ostrzegawcze, zainstalowane 3 stojaki rowerowe na wysokości budynku Krasińskiego 37,
- ul. Broniewskiego 7 – zainstalowane 4 stojaki rowerowe,
- ul. Krasińskiego 24 – zainstalowane 4 stojaki rowerowe oraz 2 stojaki rowerowe przy przystanku autobusowym „Ks. Popiełuszki 06”,
- ul. Krasińskiego 21 – obniżony krawężnik na przejściach przy skrzyżowaniu, wymienione płyty ostrzegawcze i zainstalowane 2 stojaki rowerowe,
- ul. Krasińskiego 27 – wyregulowana nawierzchnia przy zjeździe i obniżony krawężnik,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Kochowskiego – zamontowane płyty ostrzegawcze i obniżony krawężnik przy jezdni,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Karpińskiego – zamontowane płyty ostrzegawcze, wyregulowany krawężnik oraz zainstalowane 2 stojaki rowerowe,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Dziennikarskiej – zamontowane płyty ostrzegawcze i wyregulowany krawężnik,
- skrzyżowanie ulic Czaki i Słowackiego – zamontowane płyty ostrzegawcze, wyremontowany chodnik i wyregulowany krawężnik przy przejściu przez jezdnię,
- skrzyżowanie ulic Szczepankowskiego i Słowackiego – zamontowane płyty ostrzegawcze przy przejściu przez jezdnię i torowisko tramwajowe,
- ul. Cieszkowskiego 1/3 – zainstalowane 2 stojaki rowerowe,
- skrzyżowanie ulic Mickiewicza i gen. Zajączka – wyregulowana nawierzchnia z kostki granitowej,
- skrzyżowanie ulic Andersa i Nowolipie – wyregulowane płyty ścieku chodnikowego i chodnik, zamontowane nowe i wymienione istniejące płyty ostrzegawcze.
Na koniec Praga-Południe
Mimo końca jesieni i coraz mniej sprzyjającej pogody, kontynuujemy usuwanie barier architektonicznych. Na początku grudnia rozpoczęliśmy związane z tym prace na Pradze-Południe. Wybraliśmy 6 lokalizacji, w których poprawa infrastruktury od dłuższego czasu jest mocno oczekiwana przez mieszkańców:
- skrzyżowanie ulic Chłopickiego i Makowskiej – budowa chodnika i montaż płyt ostrzegawczych przy nowym przejściu dla pieszych przez ul. Makowską; budowa azylu dla pieszych na przejściu przez ul. Chłopickiego,
- skrzyżowanie ulic Chłopickiego i Boremlowskiej – przesunięcie w kierunku północnym przejścia dla pieszych przez ul. Chłopickiego i budowa na nim azylu,
- ul. Marsa 3 – poszerzenie wlotu ciągu pieszo-rowerowego na drogę dojazdową po zachodniej stronie ul. Marsa,
- ul. Marsa w sąsiedztwie ulic Kresowej i Makowskiej – budowa chodnika,
- skrzyżowanie ulic Wiatracznej i Paca – obniżenie i regulacja krawężnika,
- ul. Bora-Komorowskiego 31 – likwidacja schodów i zastąpienie ich pochylnią.
Ursus był pierwszą dzielnicą, w której w tym roku usunęliśmy bariery architektoniczne.
Na Mokotowie bariery architektoniczne zlikwidowaliśmy w 21 lokalizacjach.