Budowa południowej obwodnicy Warszawy zakończyła się w grudniu zeszłego roku. Zwieńczyło ją otwarcie tunelu drogi ekspresowej S2. Obecnie GDDKiA przywraca stan ulic do tego sprzed rozpoczęcia swojej inwestycji nie tylko nad podziemnym korytarzem, ale także na tych drogach w okolicy, które ze względu na roboty budowlane i objazdy były znacznie bardziej eksploatowane. Przy okazji w porozumieniu i koordynacji z ZDM wprowadza rozwiązania związane z nowym przeznaczeniem ciągu ulic J. Rosoła i I. Gandhi.
Ciąg ten ma stanowić awaryjny objazd w przypadku zamknięcia ruchu w tunelu. Dlatego GDDKiA zobowiązała się dostosować go do pełnienia takiej funkcji. W tym celu dwa przejścia dla pieszych przez I. Gandhi (przy szkole przy ul. Hirszfelda i przy przedszkolu przy ul. Teligi) wyposaży w sygnalizację świetlną. Ponadto u zbiegu ulic I. Gandhi i J. Rosoła utworzy dodatkowe pasy ruchu wydzielone do skrętu z południa na zachód i odwrotnie.
Chodzi m.in. o poprawę bezpieczeństwa pieszych. Już do tej pory przekroczenie zebry przez ul. I. Gandhi przy ul. L. Teligi nie było komfortowe. Została wzięta pod lupę w trakcie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego i otrzymała notę 2 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5). Audytorzy zwrócili uwagę na długi i prosty odcinek drogi między skrzyżowaniami, który skłania kierowców do rozwijania nadmiernej prędkości. Zaznaczyli również, że ze względu na dwa pasy ruchu na obu jezdniach możliwe jest wyprzedzanie na przejściu, które może okazać się tragiczne w skutkach, jeśli jeden kierowca zatrzyma się, by przepuścić pieszego, a drugi na pasie obok już nie.
Rekomendacja była jedna: budowa sygnalizacji świetlnej. Projekt przygotowaliśmy w 2020 r., a prace budowlane pod nadzorem GDDKiA rozpoczęły się kilka dni temu. Trwa układanie w ziemi okablowania – przewody do nowych sygnalizatorów są „chowane” w niebiskich osłonach, które wystają w miejscach, gdzie staną nowe maszty. Właśnie ich zamontowanie oraz wymiana urządzeń sterujących będą wiązały się z kolejnym etapem robót.
Światła zostaną wyposażone w akustyczne naprowadzanie i automatyczną detekcję pieszych. Tym samym sygnalizacja będzie pracować akomodacyjnie. Zielone światło dla samochodów zgaśnie wtedy, gdy pieszy zbliży się do jezdni – pozwoli to na zachowanie płynności ruchu. Ponadto będzie skoordynowana z pozostałymi w ciągu ul. I. Gandhi. Przy okazji poprawie ulegnie infrastruktura towarzysząca. Zamontowane zostaną żółte płyty z wypustkami, ostrzegające osoby z dysfunkcją wzroku o zbliżaniu się do krawędzi jezdni.
Prace na przejściu dla pieszych przez ul. I. Gandhi przy ul. Hirszfelda powinny rozpocząć się w przyszłym tygodniu. Tam zakres będzie nieco większy, bo m.in. powstaną przejazdy rowerowe – szczegóły podamy w osobnym komunikacie. W obu lokalizacjach sygnalizacje mają działać na przełomie kwietnia i maja.