Będzie widać na niej wszystko. Powstanie zaawansowana mapa warszawskich ulic - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

18-10-2024

Będzie widać na niej wszystko. Powstanie zaawansowana mapa warszawskich ulic

Najpierw pilotaże, teraz czas na konkrety. Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie zdjęć sferycznych oraz skanu 3D stołecznych ulic. Powstanie w ten sposób ortofotomapa z cyfrowymi elementami, która usprawni naszą pracę oraz będzie stanowić podstawę do dalszego rozwoju naszego zaawansowanego „Street View”.

Warszawa to stale rozwijająca się metropolia. Dlatego wraz z nią musimy rozwijać się także my. Niedawno ogłosiliśmy przetarg na wykonanie sferycznych zdjęć i mobilnego skaningu laserowego jezdni oraz przylegającego do niej terenu. Na oferty czekamy do 5 listopada. To pionierskie rozwiązanie nie tylko na naszym rodzimym podwórku, ale prawdopodobnie również w Europie.

Wykonawca będzie miał za zadanie sfotografować i zeskanować 800 km podlegających nam ulic oraz przyległego do nich terenu (do 21 metrów). Zdjęcia i skany pozwolą nam na zinwentaryzowanie dróg i pasa drogowego. Powstanie z nich także ortofotomapa z dokładnością do 10 cm, która pomoże usprawnić pracę całego ZDM.

Wiele możliwości z potencjałem na więcej

Wspomnianą ortofotomapę można porównać do „Street View”. Jest jednak dużo bardziej dokładna i zaawansowana. Pozwoli nam m.in. na wykrycie awarii na stołecznych drogach. To jednak jedna z wielu możliwości. Zdjęcia i skany będą poddawane analizie, podczas której wykryty zostanie szereg obiektów, np. oznakowanie uliczne, sygnalizacja świetlna, przydrożne słupy, a z czasem więcej.

Jeśli któryś z rozpoznanych obiektów będzie uszkodzony, to od razu to zobaczymy. Zobaczymy również, jeśli jakiegoś obiektu na drodze lub w jej pasie nie powinno być. Ponadto podczas analizy rozpoznawane są także reklamy. W ten sposób możemy także lokalizować reklamy nielegalne.

To wciąż jednak nie wszystkie możliwości, jakie daje nam ortofotomapa. Będzie także pomocna przy projektowaniu organizacji ruchu. Będziemy mogli na nią nałożyć przygotowywane projekty i sprawdzić, czy wszystko się ze sobą pokrywa. W przypadku jakichkolwiek błędów lub kolizji zauważymy je od razu i będziemy mogli poprawić projekt.

Mapa w przyszłości może być również przydatna na przykład dla właścicieli lokali gastronomicznych. Jeśli chcieliby urządzić ogródek gastronomiczny w pasie drogowym, wszystkie wymagane do tego pomiary będzie można wykonać właśnie na ortofotomapie.

Skąd wiemy, że mapa zadziała?

Chociaż dopiero co ogłosiliśmy przetarg, to wiemy już, jakie możliwości da nam ortofotomapa. Skąd? Z przeprowadzonych wcześniej pilotaży. Pierwszy przeprowadziliśmy jeszcze w 2022 roku i kontynuowaliśmy go także w 2023 roku. Dotyczył mobilnego skanowania dróg pod kątem identyfikacji awarii w pasie drogowym.

Pilotaż miał za zadanie sprawdzić, czy dzięki skanowaniu wzrośnie efektywność naszej pracy. Okazało się, że dzięki skanowaniu w ciągu jednego można wychwycić nawet 10 razy więcej awarii niż podczas zwykłego patrolu samochodowego. W jego trakcie dowiedzieliśmy o kolejnej funkcjonalności skanowania dróg – kontroli pasa drogowego. Dlatego też na przełomie zeszłego i tego roku rozpoczęliśmy pilotaż w tym kierunku.

Zebrane wówczas wiedza i doświadczenia odpowiedziały nam na pytanie, czego dokładnie chcemy i potrzebujemy od przyszłej ortofotomapy. Na tej podstawie stawiamy też nasze oczekiwania i wymagania przyszłemu wykonawcy. Zwłaszcza że jest to dopiero początek. Mapa, która powstanie w ramach tego przetargu, będzie podstawą do dalszego jej rozwoju, na który mamy już trochę pomysłów.

Powered by Projectic.pl