W ubiegłym roku pilotażowo aktywne przejście wybudowaliśmy na ul. Kondratowicza, przy Parku Bródnowskim. Po okresie testów zdecydowaliśmy o wdrożenia tego rozwiązania także w innych miejscach Warszawy. Aktywne przejścia powstaną w 17 lokalizacjach w różnych dzielnicach. To właśnie tam w pierwszej kolejności przeprowadzimy prace objęte trwającym aktualnie przetargiem.
Przejścia powstaną w następujących miejscach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, J. Waszyngtona – Niekłańska, J. Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, L. Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – T. Lenartowicza i al. KEN – P. Telekiego.
Jak to działa?
Aktywne przejścia ostrzegają kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej. System ten sprawia, że elementy bezpiecznego przejścia (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED) aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu „coś się dzieje”, a więc gdy zbliża się do niego pieszy. To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu.
Trzech wykonawców
Zamówienie zostało podzielone na dwie części, w zależności od lokalizacji. Złożone oferty mieszczą się w przedziale: dla części pierwszej 1-1,6 mln zł, a dla części drugiej 800 tys. – 1,2 mln zł brutto. Dokumenty będą teraz analizowane. Oferenci mogli dodatkowo zadeklarować skrócenie terminu realizacji zamówienia oraz wydłużenie okresu gwarancji.
Wykonawcy wybrani w przetargu (przetarg podzielony na dwie części) będą odpowiedzialni za opracowanie pełnej dokumentacji technicznej oraz budowę przejść w terenie. Wszystkie prace powinny zakończyć się do połowy października.