Bezpieczne Punkty Oświetleniowe na stołecznych ulicach - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

19-04-2024

Bezpieczne Punkty Oświetleniowe na stołecznych ulicach

Na mapie doświetleń przejść dla pieszych co roku pojawia się coraz więcej punktów. Wśród nich możemy znaleźć także Bezpieczne Punkty Oświetleniowe. To nowe rozwiązanie, które testujemy w kilku w lokalizacjach w całej stolicy. Ma za zadanie jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

Bezpieczny Punkt Oświetleniowy na ul. Łazienkowskiej.

Bezpieczne Punkty Oświetleniowe to wspólne przedsięwzięcie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz firm Elektromontaż Rzeszów i LUG Light Factory (którą warszawiacy mogą znać za sprawą opraw SAVA). Efektem tej współpracy jest technologia, która minimalizuje zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu spowodowanego uderzeniem pojazdu w latarnię.

W ramach zeszłorocznych doświetleń dla pieszych – ponad 300 lokalizacji – postanowiliśmy wypróbować BPO na stołecznych ulicach. Punkty te pojawiły się na siedmiu przejściach dla pieszych w pięciu dzielnicach.

BPO na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się w porównaniu do tradycyjnych latarni doświetlających stołeczne zebry. Czujne oko wychwyci nieco inną oprawę oraz słup. Jednak to nie wygląd jest tutaj najważniejszy.

Na czym polega BPO?

Zaletą Bezpiecznych Punktów Oświetleniowych jest przede wszystkim ich wytrzymałość. Gdy kierowca uderzy w taką latarnię, ta rozpadnie się na jak najmniej elementów lub nie rozpadnie się wcale. To szczególnie ważne w kontekście niechronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. Dlatego też BPO dopracowano pod kątem oświetlenia przejść dla pieszych.

To pierwsze takie rozwiązanie na rynku oświetlenia, które w sytuacji zderzenia pojazdu z latarnią uwzględnia bezpieczeństwo także pieszych i rowerzystów. BPO zawiera aż pięć nowych rozwiązań konstrukcyjnych, a jego magia tkwi w specjalnych słupach i oprawach oświetleniowych.

W przypadku słupów opracowano m.in. kilkustopniowy mechanizm tłumienia sił mechanicznych powstających w momencie uderzenia. Te oddziałują zwłaszcza na odcinek z wysięgnikiem z oprawą oświetleniową, który został wzmocniony. W przypadku opraw oświetleniowych również zastosowano mechanizmy ograniczające jej rozpad na części. Wyposażono je m.in. w dodatkową osłonę oraz sztywne mocowanie oprawy ze słupem.

Pilotaż – lista lokalizacji

  • Białołęka
    • Płochocińska – przystanek „Nowiny” 01
  • Mokotów
    • Wałbrzyska 6/12
  • Rembertów
    • Marsa – przystanek „Las”
    • Marsa 110
    • Chełmżyńska 211
  • Śródmieście
    • Łazienkowska – przy Torwarze
  • Targówek
    • Zabraniecka 4

Coraz mniej ofiar na stołecznych drogach

Należy jednak pamiętać, że to nie latarnie są przyczyną wypadków. Najczęściej jest nią ludzki błąd. Na szczęście wypadków na stołecznych drogach jest coraz mniej. W zeszłym roku na zginęło na nich 11 pieszych. To aż o 5 osób mniej niż w 2022 roku i aż o 45 mniej niż w 2011 roku. Ogółem w 2023 roku na warszawskich ulicach zginęło najmniej osób (29) od co najmniej 40 lat.

Tak niska liczba ofiar to zasługa zarówno lepszych przepisów (większe kary i większa odpowiedzialność kierowców), ale także stale rozwijanej infrastruktury drogowej. W tym właśnie doświetleń przejść dla pieszych. To część naszego planu na osiągnięcie Wizji Zero, do której konsekwentnie dążymy. I to z dobrym skutkiem – jak widać po statystykach.

Zawsze jednak jest miejsce na ulepszenia. Zwłaszcza że technologia wciąż idzie do przodu. Nie oznacza to też, że dotychczasowe rozwiązania są złe. Jednak jako lider wśród zarządców dróg sprawdzamy nowe rozwiązania, które mogą jeszcze bardziej pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników ruchu. Stąd właśnie decyzja o pilotażowej budowie Bezpiecznych Punktów Oświetleniowych.

Powered by Projectic.pl