Skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej jest jednym z najważniejszych w Śródmieściu. Codziennie korzystają z niego tysiące uczestników ruchu – kierowcy, piesi i rowerzyści, a także pasażerowie autobusów i tramwajów. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić tam szereg zmian, aby poprawić bezpieczeństwo użytkowników.
Nowe światła i azyle dla pieszych
Pierwsze prace zaczęły się w sierpniu. Wiązały się z usprawnieniem działania sygnalizacji. Światła zmodernizowaliśmy, wymieniając m.in. sygnalizatory, latarnie sygnalizacyjne i sterowniki. Położyliśmy też nowe okablowanie, tym samym przygotowaliśmy je pod ewentualne wytyczenie w przyszłości lewoskrętu dla jadących od pl. Bankowego w ul. Królewską.
Zmieniliśmy nieco geometrię skrzyżowania. Północny wlot zachodniej jezdni ul. Marszałkowskiej przesunęliśmy o metr w stronę zachodnią. Po to, aby w przyszłości również na zachód możliwe stało się przesunięcie pasa dzielącego i jezdni wschodniej pod poszerzenie przystanku tramwajowego „Królewska 05” o ok. 1,5 m.
Na jezdni wschodniej ul. Marszałkowskiej od strony południowej skrzyżowania liczbę pasów zmniejszyliśmy z czterech do trzech – do skrętu w prawo lub jazdy na wprost, do jazdy na wprost i do skrętu w lewo. Dotychczasowy czwarty pas, który służył do lewoskrętu, ustąpił miejsca azylowi na przejściu dla pieszych. Tramwaje przestały tam się poruszać tuż przed nosem przechodniów przekraczających jezdnię. Ponadto na tym samym przejściu poszerzyliśmy nieco istniejący azyl.
Wybudowaliśmy także dwa nowe azyle. Pierwszy powstał na przejściu przez północny wlot Marszałkowskiej, a drugi – wraz z wyspą zabezpieczającą – na zebrze na zachodnim wlocie ul. Królewskiej. Z tego względu wlot ten poszerzyliśmy o pół metra w stronę północną. Z kolei na wlocie wschodnim o 30 m w kierunku pl. Małachowskiego przesunęliśmy przystanek autobusowy. Dzięki temu zatrzymujące się autobusy już nie blokują aut, które czasem zatrzymywały się z tego powodu na przejściu dla pieszych.
Bez kolein i ubytków
Ważną część prac stanowiła wymiana nawierzchni na skrzyżowaniu i w jego obrębie. Ul. Marszałkowską zaasfaltowaliśmy na odcinku 170 m, a ul. Królewską – na 70 m. Nowy asfalt zabezpieczyliśmy przed osiadaniem specjalną siatką z włókna szklanego, którą ułożyliśmy między warstwami wiążącą a ścieralną.
W północno-zachodnim narożniku wybudowaliśmy kilkunastometrowy odcinek nowej drogi dla rowerów. Do niego i całego układu ścieżek w rejonie skrzyżowania zostanie podciągnięta ta, która powstanie od pl. Bankowego po stronie zachodniej ul. Marszałkowskiej. Aby powstał nowy fragment drogi, konieczny stał się demontaż kolidujących dwóch słupów trakcyjnych. Ich miejsce zajął jeden, ulokowany bliżej skweru Bronisława Geremka.
Całość zmian dopełniła zieleń. W trzech narożnikach skrzyżowania rozebraliśmy zbędną kostkę, a w jej miejscu posadziliśmy takie rośliny jak ostnica i ożanka.
Zmieniamy Marszałkowską
Inwestycja stanowiła kolejną odsłonę zmian, jakie wprowadzamy i będziemy wprowadzać na ul. Marszałkowskiej w ramach realizacji programu Nowe Centrum Warszawy. Półtora miesiąca temu na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego wzdłuż pl. Defilad zakończyliśmy budowę drogi dla rowerów i wymianę chodnika, a także sadzenie tam 34 lip srebrzystych ‘Varsaviensis’, które stanęły w towarzystwie licznych krzewów i bylin. Samo rondo również przechodzi zmiany – upiększamy je roślinami i poszerzamy znajdujące się przy nim przystanki tramwajowe, a wokół niego wyznaczamy cztery nowe przejścia dla pieszych.
Ul. Marszałkowska nowego charakteru nabierze też od pl. Konstytucji do pl. Bankowego – od ponad trzech miesięcy trwa projektowanie przebudowy i rozmieszczenia zieleni. Ponadto właśnie rozpoczęliśmy wprowadzanie zmian na przejściu przez ul. Marszałkowską przy ulicach Elektoralnej i Senatorskiej, gdzie stanie sygnalizacja świetlna i będzie szerszy chodnik przy pl. Bankowym. Prace w tym miejscu powinny zakończyć się jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.