Bezpieczniej na skrzyżowaniu Andersa z Anielewicza i Świętojerską - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

03-07-2025

Bezpieczniej na skrzyżowaniu Andersa z Anielewicza i Świętojerską

Na skrzyżowaniu ulic Andersa z Anielewicza i Świętojerską będzie bezpieczniej. Trwa tam przebudowa sygnalizacji w ramach budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Andersa. Zmodernizowane światła wraz z nową organizacją ruchu poprawią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów, kierowców.

„WYPADKI. STÓJ”. Taki właśnie napis widnieje na tabliczce wiszącej na skrzyżowaniu ulic Andersa z Anielewicza i Świętojerską. Niestety stosunkowo często dochodziło tam do takich zdarzeń. Od początku 2016 roku do końca stycznia 2025 roku odnotowaliśmy ich aż 18. W ich wyniku zginęła jedna osoba.

Nie można także zapomnieć o kolizjach. To zdarzenia mniej groźne, ale również generujące koszty i utrudnienia. Nie wszystkie są jednak zgłaszane na policję. Z tych zgłoszonych też nie wszystkie trafiają do naszego systemu. Najczęściej rejestrujemy kolizje poważniejsze w skutkach. Przykładem jest ta sprzed zaledwie kilku miesięcy. Pod koniec lutego na skrzyżowaniu zderzyły się dwa auta. Na miejscu działało pogotowie, straż pożarna, policja.

Problem ze skręcaniem

Skrzyżowanie tych trzech ulic to czarny punkt na mapie stolicy. Dlatego też czekają je zmiany. Wzdłuż ul. Andersa trwa budowa nowej drogi dla rowerów. W jej ramach przebudowana zostanie sygnalizacja na skrzyżowaniu z ulicami Anielewicza i Świętojerską. Korzystając z tej okazji wdrożymy nową organizację ruchu. Poprawimy w ten sposób bezpieczeństwo poruszających się tamtędy pieszych, rowerzystów, kierowców.

Wśród najczęstszych przyczyn niebezpiecznych zdarzeń na skrzyżowaniu ulic Andersa z Anielewicza i Świętojerskiej jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu przez kierowców. Wiele wypadków kończyło się z kolei bocznym zderzeniem pojazdów. Kłopotliwy – a tym samym mogący powodować wypadki i kolizje – może być tutaj skręt w lewo. Jest tam możliwy tylko z podporządkowanych ulic – Anielewicza i Świętojerskiej. W obu przypadkach z naprzeciwka prowadzą dwa pasy. Śródmiejscy radni proponowali zrezygnowanie ze skrętu w lewo na skrzyżowaniu lub wyznaczenie do tego osobnego pasa. Postawiliśmy na tę drugą opcję. Po zmianach na obu ulicach będą osobne lewoskręty, a sam skręt będzie bezkolizyjny.

Piesi zdążą, kierowcy zwolnią

Kolejnym częstym powodem wypadków na skrzyżowaniu ulic Andersa z Anielewicza i Świętojerską jest wejście na ulicę przy czerwonym świetle przez pieszych. Są to sytuacje, na które jednak nie mamy wpływu. Natomiast nowe sygnalizatory dla skręcających w lewo będą działały akomodacyjnie. W asfalcie w rejonie skrzyżowania zostaną zatopione czujniki wykrywające chcące skręcić pojazdy. Zielone zapali się tylko wtedy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dzięki temu czas „czerwonego” dla pieszych zostanie ograniczony. Nie warto więc ryzykować i przechodzić przez jezdnię na czerwonym świetle – zaraz zapali się zielone. Co prawda, czasami chwilę później. Jest to jednak niewielka cena za bezpieczeństwo.

Kolejną zmianą wpływającą na poprawę bezpieczeństwa będzie zwężenie jezdni ul. Andersa. Jest to konieczne, aby zmieścić powstającą drogę dla rowerów. Stanie się to jednak bez szkody dla kierowców. Dotychczasowe pasy są aż nadto szerokie – nawet do 4,7 m – a mimo tego kierowcy poruszają się po nich jeden za drugim. Ulica nie straci więc na przepustowości – ta i tak jest przede wszystkim zdeterminowana przez sygnalizację. Natomiast węższa jezdnia może spowodować, że pojazdy będą jeździć po niej wolniej, co potwierdzają badania i statystyki. Co więcej – węższą jezdnię piesi mogą przekroczyć szybciej. Tym samym zmniejszy się ryzyko wypadku.

Powered by Projectic.pl