Na przełomie października i listopada powstały nowe azyle na przejściach przez ul. Gierdziejewskiego. Pojawiły się na dwóch zebrach w rejonie skrzyżowania z ul. Wolności. Obie otrzymały niskie oceny w audycie bezpieczeństwa nieosygnalizowanych przejść dla pieszych – „1” (przejście południowe) i „2” (przejście północne) w skali 0-5. To jednak nie był koniec zmian na ul. Gierdziejewskiego.
Z azylami bezpieczniej
Niedawno azyle zyskały cztery kolejne przejścia wzdłuż ul. Gierdziejewskiego. W pierwszej połowie grudnia pojawiły się na dwóch zebrach przy ul. Warszawskiej. Natomiast azyle na przejściach przy przystanku „Gierdziejewskiego” 02 i skrzyżowaniu z ul. Balicką był gotowy tuż przed świętami. Wszystkie otrzymały w audycie ocenę „2” i na wszystkich audytorzy zalecali budowę azyli.
W przypadku przejść przy ul. Warszawskiej (przez którą powstał przejazd rowerowy wzdłuż ul. Gierdziejewskiego) i przy wspomnianym przystanku audytorzy zwracali uwagę na długość zebr oraz szybko poruszające się pojazdy. Zaś przy ul. Balickiej problem ze zbyt dużymi prędkościami podbijały te z widocznością.
Tymczasem azyle to prosty sposób na zmuszenie kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Dzięki nim jezdnia w rejonie przejścia jest węższa. Ponadto dzieli przejście na dwa krótsze – a tym samym bezpieczniejsze – oraz daje pieszym dodatkową bezpieczną przestrzeń podczas przekraczania jezdni.
Na święta, ale nie od święta
Bezpieczeństwo ruchu drogowego to jeden z naszych priorytetów. I chociaż nowe azyle na ul. Gierdziejewskiego pojawiły się na święta, to o bezpieczeństwo dbamy na pewno nie od święta. W ciągu ostatnich kilku lat w samym tylko Ursusie poprawiliśmy bezpieczeństwo na ponad 80 przejściach dla pieszych.
Przede wszystkim przejścia te zostały doświetlone. Doświetlanie przejść przynosi wymierne efekty, co potwierdzają statystyki. W 2023 roku między godziną 21 a godziną 7 na stołecznych ulicach nie zginął ani jeden pieszy. Poza doświetleniami wdrożyliśmy także inne zmiany. To między innymi wspomniane azyle, ale również skracanie przejść czy progi zwalniające.
W tym roku azyl powstał również na przejściu przez ul. Dzieci Warszawy na skrzyżowaniu z ul. Baranowską. Przy okazji zostało ono odsunięte od skrzyżowania. Natomiast na ul. Regulskiej w rejonie ul. Szomańskiego zamontowaliśmy progi zwalniające. Wymieniliśmy także nawierzchnię na rondzie Marcysi u zbiegu ulic Gierdziejewskiego z Cierlicką i Lalki, co również ma wpływ na bezpieczeństwo.
Sporo zmian w tym roku zaszło właśnie na ul. Gierdziejewskiego. Poza azylami na skrzyżowaniach z ulicami Wolności, Warszawską i Balicką powstało także rondo na skrzyżowaniu z ulicami Czerwona Droga i Posag 7 Panien. Jest to rondo tymczasowe, które ma służyć do czasu kompleksowej przebudowy ulicy. W jej ramach powstanie tam sygnalizacja świetlna. Za inwestycję odpowiada natomiast Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.