Azyle na przejściach dla pieszych to prosty, ale skuteczny sposób na poprawę bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu. Polega na budowie wysp w poprzek skrzyżowania, w połowie ich długości. Dzięki temu powstają dwa znacznie krótsze przejścia, a piesi zyskują dodatkową bezpieczną przestrzeń podczas przechodzenia przez zebrę. Nie trzeba od razu pokonywać całego przejścia ani obserwować obu kierunków jazdy.
Kolejne wys(y)py azyli
Budowa azyli na przejściach dla pieszych jest ważną częścią działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie. W zeszłym roku wybudowaliśmy 45 nowych wysp i azyli. W tym roku również nie próżnujemy. Niedawno wybudowaliśmy azyle na przejściach na skrzyżowaniu Księcia Ziemowita i Swojskiej.
Kolejny azyl powstaje na ul. Wólczyńskiej na Bielanach. Buduje go w rejonie ul. Swarożyca deweloper. Zobowiązuje go do tego art. 16 ustawy o drogach publicznych. Prywatni inwestorzy mają obowiązek dostosować okoliczny układ drogowy do swoich inwestycji.
Po południowej stronie ulicy powstaje tam nowy budynek mieszkalnej. Przejście natomiast prowadzi do pobliskiego dyskontu. Wiele wskazuje, że zebra będzie często wykorzystywana. Tymczasem ruch na ul. Wólczyńskiej – będącej jedną z głównych ulic Bielan, łączącej się bezpośrednio z ul. Żeromskiego i al. Reymonta – nie należy do najmniejszych.
Do tej pory istniała w pobliżu jedna wyspa, kończąca pas do skrętu w lewo na parking wspomnianego dyskontu. Nowe wyspy powstaną już bezpośrednio na przejściu i po obu jego stronach. W ramach robót powstanie także dodatkowy pas do skrętu w prawo w również nowy zjazd do powstającego bloku. Prace powinny zakończyć się do końca października.
Bezpiecznie na warszawskich ulicach
Poprawa bezpieczeństwa drogowego na stołecznych ulicach to jeden z naszych priorytetów. Z roku na rok ginie na nich coraz mniej osób. W tym również pieszych. W 2023 roku spośród tej grupy użytkowników dróg odnotowano 11 ofiar. Z kolei 5 lat wcześniej było ich ponad dwa razy więcej – 24, zaś w 2015 roku – 32. Nieważne jednak, jak niska będzie to liczba. Każda powyżej zera będzie za wysoka.
Dlatego nie ustajemy w dążeniu do realizacji „Wizji Zero”. Nie tylko budując azyle na przejściach dla pieszych. Na bezpieczeństwo wpływa wiele różnych elementów infrastruktury. Między innymi ronda czy sygnalizacja. W tym roku na przykład wybudujemy nowe ronda na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej oraz Augustówka i Zawodzie. W przypadku sygnalizacji świetlnej najświeższym przykładem jest ta na wysokości ul. Rembielińskiej 8. Z kolei już niedługo oddamy kolejne, m.in. na ul. Maczka czy na skrzyżowaniu ulic Sarmackiej i Branickiego.
Ważnym elementem poprawy bezpieczeństwa są również doświetlenia, które od lat montujemy na kolejnych przejściach dla pieszych. Od 2016 roku doświetliliśmy już blisko 2100 zebr. Między innymi dzięki dodatkowemu oświetleniu na stołecznych zebrach w zeszłym roku między godziną 21 a 7 nie zginął na drodze żaden pieszy.