Chcąc zmienić nawyki komunikacyjne warszawiaków, zaczynamy od siebie. Chcemy, by jak najwięcej pracowników ZDM dojeżdżało do pracy komunikacją miejską, zaś samochody służbowe były używane tylko przez te osoby, które korzystają z nich jako narzędzia pracy. Dlatego w połowie 2016 r. zdecydowaliśmy o rezygnacji z funduszu dopłat ryczałtowych dla pracowników używających samochodu prywatnego do celów służbowych. W zamian wprowadziliśmy dopłaty do zakupu biletów miesięcznych i kwartalnych na komunikację miejską.
Początkowo, dofinansowanie na poziomie 40 proc. wartości biletu otrzymywało 150 osób, obecnie korzysta z niego już 215 osób, czyli prawie połowa naszej załogi. Oferta jest skierowana do wszystkich pracowników – każda osoba zatrudniona w naszej firmie, która nie korzysta z samochodu służbowego, a przemieszcza się po mieście w ramach swoich obowiązków otrzyma dopłatę do biletu komunikacji miejskiej. Ponieważ rozwiązanie się sprawdziło, chcemy zwiększyć dopłaty do 60 proc.
Z podobnej oferty może skorzystać każda zainteresowana firma. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął program „Agent mobilności”. W ramach programu ZTM zachęca warszawskie firmy do dofinansowania zakupu biletów dla pracowników. Choć to u nas już standard, bo dofinansowujemy bilety od 2016 roku, gorąco popieramy tego typu akcje. Zachęcamy wszystkie instytucje, urzędy, przedsiębiorstwa i firmy do wdrażania takich rozwiązań dla swoich pracowników. Nasze doświadczenia z ostatnich dwóch lat pokazują, że warto. Im więcej osób przesiądzie się z samochodów do autobusów, tramwajów, metra lub pociągów, tym mniej aut wyjedzie na ulice. Mniej samochodów to czystsze powietrze, mniejszy hałas i mniejsze korki na ulicach. I choć – ze względu na specyfikę naszych działań – w pracy musimy korzystać z pojazdów służbowych (sukcesywnie wymieniamy flotę na coraz bardziej ekologiczną), to już niekoniecznie musimy tymi samochodami dojeżdżać z domu do pracy.