Budowa mostu na Pragę. Wbite i wwiercone wszystkie 183 pale - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

11-05-2022

Budowa mostu na Pragę. Wbite i wwiercone wszystkie 183 pale

Zakończyło się wbijanie i wwiercanie pali pod budowę podpór mostu na Pragę. Wykonawca może już w pełni skoncentrować się na wbijaniu na lądzie stalowych grodzic, a na rzece na pogrążaniu ich w dnie. Konstrukcje uszczelnią miejsca fundamentów podpór, w których, po uprzednich robotach zbrojarsko-ciesielskich, wylane zostaną fundamenty podpór.

Zasadnicze prace przy budowie mostu rozpoczęły się w marcu. Wiązały się z palowaniem, co jest podstawą posadowienia obiektu. Najpierw pale wbijano pod dwie podpory lądowe na prawym brzegu Wisły, następnie budowa wkroczyła na rzekę. 10 maja ten etap prac dobiegł końca. 

Pod wszystkie 7 podpór ulokowano w sumie 183 pale. 160 pali wbito (101 w dno rzeki, 59 na lądzie), a 23 wwiercono (przy przyczółkach przyszłego mostu)Wykonawca, czyli firma Budimex, musiał użyć tej właśnie techniki, bo mocował pale w miejscach, w których przeprawa połączy się z lądem. Dlatego zastosował pale CFA (Continuous Flight Auger), czyli wkręcane w grunt świdrem ciągłym.

Kolejnym etapem jest instalacja stalowych grodzic. Ich zadaniem jest utworzenie szczelnych obudów wykopu podpór – dlatego na rzece są pogrążane w dnie, a na lądzie wbijane w ziemię. Łącznie wykorzystane zostaną 584 grodzice. W nurcie rzeki póki co znalazło się 20 grodzic, przy podporze, która znajdzie się pośrodku WisłyInstalowanie grodzic przy dwóch pozostałych podporach nurtowych planowane jest na 18 maja.

 

Już wylany pierwszy beton

Wbijanie w ziemię grodzic pod dwie podpory lądowe po stronie praskiej rozpoczęło się jeszcze w kwietniu. Przebiegło na tyle sprawnie, że przy podporze bliżej ul. Wybrzeże Szczecińskie już prowadzone są prace zbrojarsko-ciesielskie. Najpierw wylane zostało 19 m sześc. betonu wyrównawczego (tzw. korek betonowy) oraz ułożono 7 ton stali, którą następnie zalano 66 m sześc. betonu, by stworzyć podstawę filara. Obecnie finalizowane jest układanie zbrojenia, do którego wykonawca wykorzysta 3,8 tony stali. Następnym krokiem będzie wylanie 35 m sześc. betonu konstrukcyjnego filara. W przyszłym tygodniu pierwsza podpora będzie gotowa.

Kolejną będzie praska podpora bliżej rzeki. Na przyszły tydzień Budimex chce zalać beton wyrównawczy, a w kolejnym wykonywać zbrojenie. Ta podpora pochłonie znacznie więcej materiałów – do przygotowania zbrojenia fundamentu zużyte zostaną ponad 32 tony stali.

Po stronie Bulwarów Wiślanych obecnie również trwają prace. Wiążą się z wbijaniem stalowych grodzic pod mur oporowy w miejscu, gdzie most będzie się łączył z lądem. Wbite zostaną tutaj aż 142 grodzice. Dotąd Budimex ulokował 36 z nich.

Zapraszamy na stronę mostu

Dostępna jest strona internetowa poświęcona budowie mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Można się na niej zapoznać z wszelkimi informacjami dotyczącymi przeprawy. Cyklicznie będą publikowane tam relacje z placu budowy oraz galerie zdjęć z postępów prac. Zachęcamy do odwiedzania: mostnaprage.waw.pl.

 

Powered by Projectic.pl