Z każdym dniem coraz bardziej widoczne stają się kolejne elementy budowanego mostu. Po zakończonym palowaniu i wbijaniu w ziemię oraz pogrążaniu w dnie rzeki stalowych grodzic, czyli komponentów podstawy posadowienia obiektu, wykonawca (firma Budimex) zaczął zbroić i betonować jego podpory. Jako pierwsza pojawiła się ta o symbolu P6. Pod koniec maja urosła jak na drożdżach – przy wykorzystaniu 3800 kg stali do zbrojenia i 35 m3 betonu.
Teraz piesi z obu brzegów Wisły na wysokości ulic Karowej i Okrzei mogą dostrzec kolejne dwie podpory. Chodzi o P5 i P7. Ta pierwsza ulokowana jest po praskiej stronie miasta, ale najbliżej rzeki. Nie jest jednak jeszcze w pełni gotowa. Po osadzeniu jej w ziemi, czyli wykonaniu tzw. korka betonowego i fundamentu, Budimex wybetonował ją na wysokość 9,3 m – tam, gdzie przestaje się zwężać. Pozostało zalać betonem zbrojenie filara od rozszerzenia do zwieńczenia, a więc do miejsca, na którym zostanie zamontowana płyta mostu. Na razie wykorzystano więc 130 m3 betonu, a do końca przyszłego tygodnia „pe-piątka” pochłonie kolejne 63 m3.
Podpora P7 jest mniej widoczna z ulicy. Dlatego, że budowana jest tuż przy Wybrzeżu Szczecińskim i nawet patrząc z drogi może się wydawać, że zlewa się w jedną całość z istniejącym murem oporowym. Betonowanie tej podpory zaczęło się w zeszłym tygodniu i właśnie się zakończyło. Aby „pe-siódemka” powstała, potrzebne było 3900 kg stali, która zalana została 58 m3 betonu.
90 grodzic w Wiśle, 225 na brzegach
Po stronie praskiej gotowy jest już pirs. To pomost, który połączył ląd z mostem pontonowym i umożliwił na niego wjazd pojazdom z budowy. Ponadto obok zabetonowany został przyczółek podpory P7 – w miejscu, gdzie most będzie się łączył z ul. Wybrzeże Szczecińskie.
Obecnie wykonawca kontynuuje pogrążanie w wodzie ścianek szczelnych podpory rzecznej oznaczonej jako P3 oraz wbijanie w ziemię ścianek podpory lądowej P1 (po stronie Bulwarów Wiślanych). Te ścianki to inaczej grodzice, które tworzą szczelne obudowy wykopu podpór, by możliwe było późniejsze zbrojenie i betonowanie. Do tej pory na Wiśle pogrążono 90 grodzic spośród zaplanowanych 216. Natomiast w ziemię na obu brzegach Wisły Budimex wbił 225 tych elementów z przewidzianych 368 (w tym 36 grodzic będących ściankami muru przyczółka mostu po stronie Pragi).
Zapraszamy na stronę mostu
Dostępna jest strona internetowa poświęcona budowie mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Można się na niej zapoznać z wszelkimi informacjami dotyczącymi przeprawy. Cyklicznie będą publikowane tam relacje z placu budowy oraz galerie zdjęć z postępów prac. Zachęcamy do odwiedzania: mostnaprage.waw.pl.