Na czas wakacji tempo budowy mostu nieco spadło. Wpływ na to miał niski poziom wody w Wiśle – ograniczał możliwości manewrowania barkami i pchaczami na rzece. Dopiero na początku września minęło ryzyko zahaczeniem pływającego sprzętu o element nieregularnego dna rzeki i wykonawca, firma Budimex, mógł przyspieszyć realizację prac.
Grodzice w komplecie
Miesiąc temu zakończyło się instalowanie wszystkich grodzic. Chodzi o ścianki szczelne podpór (pod lądowe były wbijane w ziemię, a pod rzeczne pogrążane w wodzie). Jako ostatnie zostały pogrążone w Wiśle grodzice podpory oznaczonej jako P4 i w sumie w dnie rzeki znalazło się ich 216 (pod trzy podpory). Był to znak, że można rozpoczynać wykopy pod wylanie betonu i w dalszej kolejności stawianie filarów podpór.
Przypominamy, że każda podpora będzie się składać z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Podpora P2 już je posiada – w pierwszym tygodniu października Budimex wykonał korek, a następnie zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył 32 tony stali, którą zalał 243 m sześc. betonu. Natomiast do wykonania korka wykorzystał 138 m sześc. betonu niekonstrukcyjnego.
Tyle samo materiałów Budimex zużył, żeby wykonać dwa pierwsze fragmenty podpory P3. Jej betonowanie nastąpiło w minioną środę. Było dosyć widowiskowe. Niektórzy mieszkańcy idący po stronie bulwarów wiślanych zatrzymywali się na chwilę i przyglądali się betonowozom z efektownie rozłożonymi wysięgnikami i umocowanymi na nich rurami, którymi przez ponad 5 godzin wylewano beton.
Beton pozostało wylać jeszcze pod podporę P4. Na razie do tego jeszcze nieco daleka droga – w tym tygodniu rozpoczęły się prace przy wykopie pod utworzenie betonowego korka. Wstępnie betonowanie planowane jest tam na 26 października. Termin ten może ulec zmianie ze względu na trudniejsze warunki geologiczne – wykop prowadzony jest w iłach.
Betonowanie muru oporowego
Prace równolegle prowadzone są też na brzegach. Po stronie bulwarów wiślanych zabetonowano płaszcz i oczep długiego na 85 m muru oporowego. Płaszcz to betonowe pokrycie dotychczasowych wbitych ścianek szczelnych muru, a oczep to inaczej gzyms.
Z kolei po stronie praskiej charakterystyczny, bo wygięty na kształt litery L mur oporowy P1 i P2 przy podporze P7 został zakończony we wrześniu. Pozostałe lądowe podpory też już są gotowe. To zresztą najłatwiejsze do dostrzeżenia części budowanej przeprawy – ze względu na filary przygotowane do posadowienia na nich ustroju nośnego mostu.
Zapraszamy na stronę mostu
Dostępna jest strona internetowa poświęcona budowie mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Można się na niej zapoznać z wszelkimi informacjami dotyczącymi przeprawy. Cyklicznie będą publikowane tam relacje z placu budowy oraz galerie zdjęć z postępów prac. Zachęcamy do odwiedzania: mostnaprage.waw.pl.