Budowa sygnalizacji na przejściach przy Czecha i Żegańskiej. Zgłosiły się dwie firmy - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

12-04-2022

Budowa sygnalizacji na przejściach przy Czecha i Żegańskiej. Zgłosiły się dwie firmy

Otworzyliśmy oferty w przetargu na budowę sygnalizacji świetlnej na dwóch przejściach dla pieszych przez ul. B. Czecha i jednym przez ul. Żegańską. Nadesłały je dwie firmy chętne do wykonania inwestycji. Ich realizację zarekomendowali audytorzy w trakcie audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

Chodzi przejścia przez ul. B. Czecha przy wlotach ulic Wawerskiej i H. Wierzchowskiego oraz przez ul. Żegańską w rejonie posesji 22c. Nie są w pełni bezpieczne dla pieszych. Ul. B. Czecha to dwujezdniowa trasa wylotowa w kierunku Wesołej i dalej do węzła z autostradą A2. Codziennie poruszają się nią tysiące samochodów – przed oddaniem do użytku mostu Anny Jagiellonki i tunelu drogi ekspresowej S2 natężenie ruchu wynosiło ponad 25 tys. pojazdów na dobę, teraz jest nieco mniejsze. Wielu kierowców jeździ tam szybciej niż dopuszczalne 60 km/h. Jak pokazały przeprowadzone 23 i 24 października 2018 r. pomiary, średnia prędkość wyniosła 69,8 km/h. Najbardziej rozpędzali się kierowcy jadący w stronę Wesołej, średnio do 77,8 km/h. Rekordzista pędził aż 156,3 km/h! 

Na problem nadmiernej prędkości zwrócili uwagę audytorzy w trakcie audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. Obie zebry przez ul. B. Czecha ocenili na 0 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5) i uznali, że jedynym rozwiązaniem na poprawę bezpieczeństwa jest budowa na nich sygnalizacji świetlnej.

Podobną rekomendację otrzymaliśmy w przypadku przejścia przez ul. Żegańską przy posesji 22c. W audycie zebra przez południową jezdnię otrzymała notę 1, zaś przez północną – 0. Największym problemem również była nadmierna prędkość. Audytorzy zauważyli, że wielu kierowców decydowało się wyprzedzać nawet na pasach.

Stąd plan osygnalizowania przejść. Zgłosiły się dwie firmy zainteresowane podjęciem prac. W przypadku zebr na ul. Czecha to Podkowa (zaproponowała 913 tys. 637 zł brutto) i Traffic (787 tys. 510 zł brutto), a jeśli chodzi o przejście przez ul. Żegańską – Podkowa (514 tys. 584 zł brutto). Analizę ofert już rozpoczęliśmy. Liczymy, że wykonawcę wybierzemy jeszcze wiosną.

Światła na wszystkich trzech przejściach zostaną wyposażone w akustyczne naprowadzanie, co pozwoli na łatwiejsze przekroczenie jezdni osobom niewidomym i niedowidzącym, a także w automatyczne wykrywanie pojazdów oraz detekcję pieszych. Sygnalizacje będą więc pracować akomodacyjnie – zielone światło włączy się wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba, pomijając wloty i relacje, w których akurat nikt nie czeka na przejście i przejazd. Dzięki temu ruch stanie się płynniejszy.

W przypadku ul. Żegańskiej, zadaniem wybranego wykonawcy będzie również przebudowa chodnika w rejonie przejścia i nieznaczne skrócenie zatoki postojowej po północnej stronie, aby zaparkowane samochody nie zasłaniały idących do zebry pieszych. Firma, której zlecimy wykonanie inwestycji, będzie miała na to 90 dni od daty podpisania umowy.

 

Sygnalizacje będą kolejnymi w tej okolicy. W ostatnich dwóch latach powstały światła m.in. na ul. Kajki przy ulicach Alpejskiej i Odrodzenia oraz na ul. Żegańskiej przy ul. Bursztynowej.

 

Rok 2022 będzie owocny, jeśli chodzi o „sygnalizacyjne” inwestycje. Na podlegającej nam ul. I. Gandhi pod nadzorem GDDKiA trwa budowa świateł na przejściach dla pieszych przy ulicach L. Teligi i L. Hirszfelda, a wiosną zakończą się związane z tym prace w al. Krakowskiej przy ul. Tapicerskiej. W sygnalizację wyposażymy również zebrę przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej, choć w tym przypadku światła są jednym z kilku elementów całego zadania – w zeszłym tygodniu powierzyliśmy je firmie Adrog. Ponadto w ramach przebudowy ul. L. Kondratowicza powstanie pięć nowych sygnalizacji – chodzi o skrzyżowania z ulicami Łabiszyńską i Chodecką, wjazd pod Mazowiecki Szpital Bródnowski oraz dwa przejścia dla pieszych.

Powered by Projectic.pl