Dziś prosty odcinek ul. Kondratowicza skłania wielu kierowców do przekraczania prędkości. Odbija się to na komforcie przechodzących przez tę ulicę pieszych, których – m.in. ze względu na pobliskie osiedle między ul. św. Wincentego a Lasem Bródnowskim – przybywa z każdym rokiem. W latach 2015-2020 w tym miejscu doszło do pięciu zdarzeń drogowych: czterech wypadków i jednej kolizji. Trzy wypadki polegały na najechaniu na pieszego na przejściach. W jednym przypadku winny był niezmotoryzowany uczestnik ruchu, ale w dwóch pozostałych wina leżała po stronie kierowców, którzy wymusili pierwszeństwo na przechodzących.
Potrzebę poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku wykazał też przeprowadzony wiosną 2017 r. audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Obie wytyczone przez ul. Kondratowicza zebry zostały ocenione na 2 w sześciopunktowej skali (0-5). Audytorzy wskazali na brak elementów uspokojenia ruchu i zalecili budowę azyli oraz sygnalizacji świetlnej.
Realizacja tych rekomendacji coraz bliżej. Rozstrzygnęliśmy przetarg, w którym wybraliśmy Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty”. Oferta tej firmy, opiewająca na 2 mln 887 tys. 525 zł brutto, okazała się najkorzystniejsza spośród trzech nadesłanych w przetargu – pozostałe dwie złożyły firmy Green Light z Kielc (3 mln 258 tys. 630 zł brutto) i Planeta z Warszawy (3 mln 13 tys. 688 zł brutto). Aktualnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą. Budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku planujemy przeprowadzić jeszcze w tym roku.
Powstaną dwa dodatkowe pasy
Światła, które powstaną, obejmą całe skrzyżowanie ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, w tym wszystkie cztery istniejące tam przejścia dla pieszych. Dwie zebry przez ul. Kondratowicza zostaną wyposażone w azyle dla pieszych z wyspą rozdzielającą kierunki ruchu.
Zmieni się geometria skrzyżowania. Od strony wschodniej ul. Kondratowicza zostanie poszerzona. Dziś są tam dwa pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku), po przebudowie będą cztery. Dzięki temu kierowcy zyskają prawoskręt w ul. Blokową i lewoskręt w ul. Przy Grodzisku.
Inwestycja zakłada również wymianę chodnika i wytyczenie trzech brakujących przejazdów rowerowych. Chodnik zostanie wyremontowany nie tylko w obrębie skrzyżowania, ale również po stronie południowej ul. Kondratowicza w kierunku ul. św. Wincentego. Dodatkowo wzdłuż niego powstanie droga dla rowerów.
Deweloper uchyla się
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, skrzyżowanie ulic Kondratowicza i Blokowej w sygnalizację powinien wyposażyć deweloper, który wybudował osiedla zlokalizowane na północ od tego miejsca. Inwestor prywatny jednak uchyla się od tego zadania. Ponieważ poprawa bezpieczeństwa jest jednym z naszych priorytetów, postanowiliśmy dłużej nie czekać i, ogłaszając przetarg, przystąpiliśmy do działania. Jednocześnie ZDM będzie dochodził od dewelopera zwrotu kosztów realizacji inwestycji.