Prace wykonuje firma Euroasfalt. Składają się one z kilku etapów. Montowana jest specjalna antypoślizgowa nawierzchnia, ułatwiająca hamowanie oraz dodatkowe oznakowanie. Na przejściu pojawiają się także czujniki wykrywające pieszych i sygnalizacja ostrzegawcza. Roboty w tym miejscu zakończą się w przyszłym tygodniu.
Do końca września „aktywne” przejścia powstaną w 16 kolejnych lokalizacjach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Jagiellońska – Brechta , Grochowska – Mińska, J. Waszyngtona – Niekłańska, J. Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, L. Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. KEN – P. Telekiego.
Jak to działa?
Aktywne przejścia ostrzegają kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej.
System ten sprawia, że elementy bezpiecznego przejścia (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED) aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu „coś się dzieje”, a więc gdy zbliża się do niego pieszy. To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu.
W 2016 roku pilotażowo aktywne przejście wybudowaliśmy na ul. Kondratowicza, przy Parku Bródnowskim. Po okresie testów zdecydowaliśmy się na wdrożenie tego rozwiązania w innych miejscach Warszawy.