Budujemy i projektujemy – inwestycje rowerowe na ten rok i na następne - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-05-2023

Budujemy i projektujemy – inwestycje rowerowe na ten rok i na następne

Już niedługo będzie można wygodnie dojechać rowerem Marszałkowską do placu Bankowego. Budujemy kluczowe trasy rowerowe na pl. Trzech Krzyży i Trasie Łazienkowskiej. Przygotowujemy również inwestycje na kolejne lata – m.in. na ul. Andersa, al. Solidarności i Rondzie Zesłańców Syberyjskich – które mogą być zrealizowane przy wsparciu środków Unii Europejskiej.

Obecnie w Warszawie jest ponad 738 km tras rowerowych, czyli niemal 3-krotnie więcej niż dekadę temu. Liczy się jednak nie tylko ilość – nowe trasy coraz bardziej spinają poszczególne odcinki w spójną sieć. Po latach koncentracji na trasach prowadzących do centrum, coraz większy nacisk kładziemy na samo centrum i to, aby można było po nim wygodnie jeździć rowerem. Likwidujemy też kluczowe “wąskie gardła” czy “czarne punkty” stanowiące bariery w rozwoju ruchu rowerowego. Są to często dosłownie punkty lub też krótkie odcinki, lecz zmiana jakościowa jest nieproporcjonalna do ich długości. Dwa koronne przykłady takich inwestycji można znaleźć po obu stronach Wisły. Po zeszłorocznej przebudowie rejonu ronda Dmowskiego oraz „placu Pięciu Rogów” czas na kolejne kroki.

Rowerem przez centrum

Właśnie rozpoczynamy prace nad przebudową zachodniej nitki ulicy Marszałkowskiej między ulicą Królewską a placem Bankowym, wraz z pakietem zmian w organizacji ruchu również po zachodniej stronie samego placu. Ich efektem, oprócz kilkudziesięciu nowych drzew, będzie kolejny odcinek głównej trasy rowerowej północ-południe. Prace w tym rejonie powinny zakończyć się na jesieni. Wcześniej, bo już latem, rowerzyści dostaną nową wygodną trasę przez plac Trzech Krzyży i Nowy Świat, która uzupełnia dotkliwy brak w sieci tras rowerowych w centrum.

Nieopodal, na placu Na Rozdrożu trwa też już inwestycja związana przede wszystkim z budową wind na przystanki autobusowe wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. Tu również skorzystają rowerzyści – pojawią się przejazdy obok nowych przejść naziemnych na górnym poziomie placu, a układ istniejących tras będzie lepiej oddzielony od ruchu pieszych. Powstaje też łącznik ze znajdującą się na półmetku przebudową wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. Po bokach obu wiaduktów powstają ciągi pieszo-rowerowe, które z jednej strony zwieńczone będą nowymi pochylniami w rejonie ul. Rozbrat, a z drugiej połączą się z ulepszanym właśnie układem tras w rejonie placu Na Rozdrożu.

Wszystkie wymienione wyżej inwestycje łączy jedno – to relatywnie krótkie odcinki tras rowerowych, jednak o dużym znaczeniu dla całej sieci oraz wymagające znacznych nakładów w przebudowę całej okolicznej infrastruktury. Takich sytuacji jest i będzie coraz więcej, zwłaszcza w ramach inwestycji w centrum Warszawy. Miejsca, w których brakuje infrastruktury rowerowej lub jest ona niedostateczna to zazwyczaj odcinki wymagające większych zmian związanych z jakością tych przestrzeni, estetyką, zielenią czy warunkami ruchu pieszych.

Tramwaj motorem napędowym

Nie brakuje jednak oczywiście też dużych inwestycji. Obecnie w budowie lub remoncie jest blisko 30 km tras, z czego ponad jedna trzecia powiązana jest z pracami realizowanymi przez spółkę Tramwaje Warszawskie w ramach budowy trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka oraz nowej linii do Wilanowa wraz z odnogami na ul. Gagarina i św. Bonifacego. Kolejne nowe trasy rowerowe powstaną w najbliższych latach również wzdłuż linii tramwajowej na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., dla której trwają obecnie poszukiwania wykonawcy.

Co dalej

Pracujemy nie tylko w centrum. Trwają przebudowy m.in.: ciągu ulic Rudnickiego-Podczaszyńskiego-Perzyńskiego na Bielanach, fragmentu ulicy Branickiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Przyczółkową w Wilanowie czy ulicy Kondratowicza między nowymi stacjami II linii metra na Targówku.

Niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Jana Kazimierza na Odolanach, a w koordynacji z nią planujemy też zmiany na poprzecznej ul. Ordona. W drugiej połowie roku zaplanowana jest budowa drogi dla rowerów na ul. Głębockiej, gdzie wraz z buspasem powstanie brakujący fragment infrastruktury rowerowej łączący Białołękę z II linią metra.

Równocześnie szykujemy wiele innych inwestycji rowerowych z myślą o tym, by móc zgłosić je w konkursie na dofinansowanie ze środków unijnych. Aby to było możliwe, już teraz rozpoczynamy przygotowania i projektowanie. Na liście znajdują się tak ważne trasy jak ul. Andersa i Bonifraterska oraz al. Solidarności (od Okopowej do al. Jana Pawła II), które ułatwią dojazd do centrum z Żoliborza, Woli i Bemowa. Chcemy też skończyć z rowerowym absurdem na Rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie kluczowa trasa kończy się schodami. Dużo nowych tras szykuje się na prawym brzegu Wisły. Projektujemy przebudowę ul. Okrzei, która jest przedłużeniem budowanego mostu pieszo-rowerowego i otworzy dojazd rowerem między Starą Pragą a Powiślem. Na liście szykowanych inwestycji są też tak ważne trasy jak al. Waszyngtona, ul. Patriotów, ul. Lucerny czy ul. Niemcewicza w Wesołej.

Trudny budżet – najlepszą obroną jest inwestycja w oszczędności

Pandemia, wojna i wysoka inflacja nie pozostały bez wpływu dochody wszystkich samorządów, a tym samym na poziom inwestycji w porównaniu z planami rysowanymi w dużo spokojniejszych czasach. Mimo tych trudności w Warszawie powstaje kilkadziesiąt kilometrów tras rowerowych rocznie.

Miasto to system naczyń połączonych, a niektóre połączenia na pierwszy rzut oka nie są idealnie oczywiste. Obecnie w stolicy trwa największy w kraju i prawdopodobnie również w Europie program wymiany opraw oświetleniowych, który stanowi odpowiedź na lawinowo rosnące ceny prądu. Docelowo co roku przyniesie dziesiątki milionów złotych oszczędności. Jednak, aby było to możliwe, najpierw trzeba w krótkim czasie wydać kilkadziesiąt milionów na instalację energooszczędnych opraw na tysiącach ulic. Dzięki tej, jak i wielu innym, inwestycjom stolicy w zieloną energię w przyszłości mamy szansę dysponować większymi środkami również na inne cele, w tym związane z komunikacją rowerową.

 

Powered by Projectic.pl