Bezpieczeństwo i wygoda pieszych jest coraz częstszym tematem pojawiającym się w dyskusji publicznej. Choć pieszym jest każdy, temat warunków ruchu pieszego przez lata był marginalizowany a przestrzeń dla pieszych zawłaszczana przez innych uczestników ruchu. W konsultacjach społecznych i w opinii publicznej ciągle słychać głosy, by kosztem chodników zwiększać liczbę miejsc parkingowych, rozbudowywać układ jezdni.
Co najmniej od 2 lat priorytetem Zarządu Dróg Miejskich jest poprawa bezpieczeństwa i wygody pieszych w Warszawie. Z roku na rok realizujemy coraz więcej inwestycji dla pieszych: wyznaczamy nowe naziemne przejścia, remontujemy chodniki (w tym roku aż 20 km), konsekwentnie walczymy z nielegalnym parkowaniem, ustawiając co roku kilka tys. słupków. Prowadzimy też audyt bezpieczeństwa przejść i staramy się nagłaśniać sprawy związane z bezpieczeństwem. Przed nami jeszcze długa i trudna droga, wymagająca nie tylko dużych nakładów sił i pieniędzy, ale także zmiany mentalności.
Dlatego chcielibyśmy, aby dyskusja o prawach i potrzebach pieszych przeniosła się z internetowych forów w „teren”, na spotkania konsultacyjne, aby przekonywać do tych poglądów cały czas sporą grupę osób nieprzekonanych. Z zainteresowaniem przyjmujemy zatem inicjatywę Pieszej Masy Krytycznej, która w sobotę przeszła ulicami miasta i odwiedziła siedzibę ZDM. Mamy nadzieję, że dzięki niej piesi będą mieć swoją reprezentację, która będzie się upominać o ich prawa i wesprze nasze działania na rzecz poprawy warunków ruchu pieszego. Liczymy na konstruktywną współpracę.
Poniżej prezentujemy nasze działania na rzecz pieszych, zrealizowane w tym roku i planowane w najbliższym czasie. (w załączeniu lista prac)
W 2017 roku remont przeszło ponad 65 tys. m kw. chodników. To ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Wygodne płyty betonowe o wymiarach 50×50 cm pojawiły się na 20 ulicach. Remont przeszły chodniki m.in. na ul. Powsińskiej, Korotyńskiego, Roentgena, Solcu, Namysłowskiej, Krasnobrodzkiej, Al. Jerozolimskich, Batorego, Czerniakowskiej, Świętojerskiej czy Obrzeżnej. To nie koniec naszych prac. Jeszcze w tym roku planujemy ułożyć blisko 40 tys. m kw. nowej nawierzchni chodników na takich ulicach, jak Łukowska, al. Lotników, Śródziemnomorska, Gwiaździsta, Jagiellońska czy Rembielińska. Remontując chodniki, obniżamy krawężniki i stosujemy rozwiązania przyjazne osobom z niepełnosprawnościami.
Dbamy o wysoki standard przystanków autobusowych. Gruntowną modernizację przeszło już ponad 40 przystanków, m.in. na ul. Człuchowskiej, Rodziewiczówny, Bysławskiej, Szaserów, Łukowskiej, Estrady, Krakowskie Przedmieście, Przyczółkowej, Drewny, Namysłowskiej czy Radzymińskiej. Perony wyposażamy w specjalne krawężniki ułatwiające podjazd autobusu oraz przystosowujemy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Mniej barier
Usuwamy bariery architektoniczne. Zakończyliśmy prace w ponad 50 lokalizacjach, do końca roku wykonamy kolejnych kilkadziesiąt takich interwencji. Obniżyliśmy krawężniki, zamontowaliśmy płyty ostrzegawcze i wyremontowaliśmy chodniki. Łącznie na usuwanie barier architektonicznych wydamy w tym roku blisko 2 mln zł. To ponad dwa razy tyle niż w 2016 roku.
Poprawiamy bezpieczeństwo
Piesi są grupą najbardziej narażoną na wypadki. Dlatego już drugi rok prowadzimy audyt przejść dla pieszych. W tym roku na Targówku, Mokotowie, Ursynowie i Bielanach skontrolujemy 1069 przejść dla pieszych. W 2016 roku kompleksowy audyt objął 930 przejść. Docelowo chcemy w ten sposób przebadać „zebry” we wszystkich dzielnicach. Na bazie rekomendacji z audytu sukcesywnie wprowadzane są zmiany w terenie.
Jedną z rekomendacji z audytu jest konieczność poprawy widoczności, ograniczonej przez parkujące auta. Dlatego sukcesywnie porządkujemy parkowanie. Od początku roku ustawiliśmy ponad 2,5 tys. słupków blokujących, głównie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, gdzie nielegalne parkowanie zagrażało pieszym. Sukcesywnie uwalniamy chodniki od parkowania, przenosząc samochody na jezdnię: np. na ul. Madalińskiego, Wiatracznej, Gwiaździstej, Namysłowskiej, Kinowej czy Radzymińskiej. Dzięki temu piesi dostali dodatkową przestrzeń.
Budujemy azyle na przejściach dla pieszych (20 szt. w tym roku) oraz wyniesione przejścia (30 szt. w tym roku). Bezpieczeństwo poprawiamy także poprzez zmiany w organizacji ruchu i geometrii skrzyżowań. Tak stało się np. na skrzyżowaniu ul. Powsińskiej i św. Bonifacego, lub ul. Czerniakowskiej z Chełmską, gdzie łuki skrzyżowania zostały znacznie zmniejszone, aby uspokoić ruch i odzyskać przestrzeń dla pieszych. Więcej przestrzeni piesi zyskają też na ul. Żwirki i Wigury na wiadukcie nad torami kolejowymi.
Nowe przejścia
Usuwamy również największe bariery dla pieszych: wyznaczamy nowe, naziemne przejścia tam, gdzie dotąd można było tylko korzystać z kładek lub przejść podziemnych. Tak stało się m.in. na skrzyżowaniu ul. Czerniakowskiej i Chełmskiej, gdzie obok istniejącej kładki wyznaczyliśmy przejście z sygnalizacją. Podobne prace przeprowadziliśmy na ul. Jagiellońskiej przy Kotsisa. „Zebra” zastępuje tam kładkę, która zostanie rozebrana. Nowe przejścia wyznaczamy również na ul. Powsińskiej (przy ul. św. Bonifacego i Okrężnej).
Tam gdzie nie ma sygnalizacji, stawiamy na „aktywne przejścia”, ostrzegające kierowców o zbliżającym się pieszym. Takie urządzenia powstały w 17 newralgicznych punktach, kolejne trzy są w budowie
Jaśniej i bezpieczniej
Dobra widoczność poprawia bezpieczeństwo. W wielu miejscach latarnie świecą tylko na jezdnię, a chodniki są ciemne. Dlatego przy remontach oświetlenia, ustawiamy dodatkowe latarnie oświetlające chodniki. Takie prace za nami już na Świętojerskiej i w al. Zjednoczenia. Trwają roboty na Łojewskiej, Grójeckiej, Smoczej, Grenadierów. Przed nami prace w al. Lotników, na Browarnej i Krzywickiego.
Jednym z naszych priorytetów jest doświetlanie przejść dla pieszych. W tym roku doświetliliśmy już 153 przejścia. Każdego dnia powstają kolejne oświetlone „zebry”. W sumie w tym roku doświetlimy blisko 300 przejść w całym mieście.
Samo oświetlenie nie wystarczy. Równie ważne jest dobrze widoczne oznakowanie poziome. Dlatego od wiosny odnawiamy oznakowanie poziome ulic będących w naszych zarządzie, ze szczególnym uwzględnieniem przejść dla pieszych i rejonów skrzyżowań. To szczególnie ważne w porze jesiennozimowej, gdy zmrok zapad wcześniej.