Dziś prosty odcinek ul. Kondratowicza skłania wielu kierowców do przekraczania prędkości. Przechodzący przez tę ulicę piesi, których z każdym rokiem przybywa m.in. ze względu na pobliskie osiedle, nie mogą czuć się w pełni bezpiecznie. W latach 2015-2020 na skrzyżowaniu z ulicami Blokową i Przy Grodzisku doszło do pięciu zdarzeń drogowych: czterech wypadków i jednej kolizji. Trzy wypadki polegały na najechaniu na pieszego na przejściach.
Spełniamy zalecenia audytorów
Potrzebę poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku wykazał też przeprowadzony wiosną 2017 r. audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Obie wytyczone przez ul. Kondratowicza zebry zostały ocenione na 2 w sześciopunktowej skali (0-5). Audytorzy wskazali na brak elementów uspokojenia ruchu i zalecili budowę azyli oraz sygnalizacji świetlnej.
Realizacja tych rekomendacji niedawno się rozpoczęła. Wykonawca – Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty” – w kilku miejscach na skrzyżowaniu rozebrał starą kostkę brukową. Odgrodził także fragmenty chodników i trawników, na których w kolejnym etapie robót przystąpi do układania w ziemi okablowania (zieleńce zostaną odtworzone). Widać już specjalne niebieskie osłony, w których przewody będą „chowane”, a wśród zwiezionych na miejsce inwestycji materiałów można również dostrzec m.in. krawężniki i osłony na różne elementy sygnalizacji.
Powstaną dwa dodatkowe pasy
Światła, które powstaną, obejmą całe skrzyżowanie ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, w tym wszystkie cztery istniejące tam przejścia dla pieszych. Dwie zebry przez ul. Kondratowicza zostaną wyposażone w azyle dla pieszych z wyspą rozdzielającą kierunki ruchu.
Zmieni się geometria skrzyżowania. Od strony wschodniej ul. Kondratowicza zostanie poszerzona. Dziś są tam dwa pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku), po przebudowie będą cztery. Dzięki temu kierowcy zyskają prawoskręt w ul. Blokową i lewoskręt w ul. Przy Grodzisku.
Inwestycja zakłada również wymianę chodnika i wytyczenie trzech brakujących przejazdów rowerowych. Chodnik zostanie wyremontowany nie tylko w obrębie skrzyżowania, ale również po stronie południowej ul. Kondratowicza w kierunku ul. św. Wincentego. Dodatkowo wzdłuż niego powstanie droga dla rowerów.
Deweloper uchylił się
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, skrzyżowanie ulic Kondratowicza i Blokowej w sygnalizację powinien wyposażyć deweloper, który wybudował osiedla zlokalizowane na północ od tego miejsca. Inwestor prywatny jednak uchylił się od tego zadania. Ponieważ poprawa bezpieczeństwa jest jednym z naszych priorytetów, postanowiliśmy dłużej nie czekać i przystąpiliśmy do działania. Jednocześnie ZDM będzie dochodził od dewelopera zwrotu kosztów realizacji inwestycji.