Przed wojną w miejscu dzisiejszych bloków pod adresem Polna 30 znajdował się rząd kamienic tworzących zwartą pierzeję. Ich mury przetrwały wojnę, ale po ‘45 roku zostały zburzone i zastąpione przez osiedle mieszkaniowe z wielkiej płyty. Według znanych nam informacji wszystkie piwnice powinny już dawno być zasypane przy okazji stawiania bloków lub też wraz z budową Trasy Łazienkowskiej. Budowniczowie z okresu Polski Ludowej zostawili jednak po sobie niespodziewaną pamiątkę. Okazuje się, że z nieznanych przyczyn jedna piwnica nie została zlikwidowana. Zamiast tego asfalt został po prostu ułożony bezpośrednio na jej stropie.
Warto pamiętać, że ZDM od lat konsekwentnie walczy ze zjawiskiem nielegalnego parkowania i ruchu samochodów w tym miejscu. Chodnik wzdłuż bloków nie stanowi legalnego dojazdu do posesji ani nie jest do tego konstrukcyjnie przystosowany. Szczęśliwie dotychczas nawierzchnia nie zapadła się pod żadnym autem, mimo nieujętej w dokumentach piwnicy.
W środku nie zostały odkryte żadne cenne znaleziska. Niemniej i tak o odkryciu poinformowaliśmy oczywiście konserwatora zabytków. Docelowo piwnica zostanie zasypana, a prace w jej rejonie kontynuowane. Dołożymy starań, żeby zminimalizować ewentualne opóźnienie powstałe w wyniku tych nieprzewidzianych komplikacji.
INFORMACJE O PROJEKCIE
Istniejących chodnik przechodzi kompleksowy remont. Stara i popękana nawierzchnia asfaltowa ustępuje właśnie miejsca granitowym płytom (na odcinku Polna-Marszałkowska). Przejście dla pieszych przez ul. Polną zostanie wykonane jako wyniesione, czyli poprowadzone po grzbiecie progu zwalniającego. Największe zmiany szykują się jednak w zakresie zieleni i małej architektury. Zachowamy wszystkie istniejące drzewa i posadzimy 18 nowych (klony, głogi i wiśnie) oraz blisko 2 tysiące krzewów i innych roślin ozdobnych (irgi, róże, porzeczka, bluszcz). Pojawią się też dwie pergole z miejscami do siedzenia, nowe ławki i kosze na śmieci oraz stojaki rowerowe. Chodnik od strony al. Armii Ludowej zostanie przez nas szczelnie zabezpieczony, tak aby uchronić nową zieleń i małą architekturę przed nielegalnym ruchem pojazdów silnikowych.
Zakres prac obejmuje też remont chodnika (wymiana na płyty betonowe) i nową zieleń w południowo-wschodnim narożniku ronda Jazdy Polskiej. Powstaje tam również krótki łącznik dla rowerzystów od istniejącej drogi dla rowerów na rondzie do wysokości ul. Polnej.
Gorąco liczymy na to, że efekt prac spodoba się zarówno mieszkańcom jak osobom odwiedzającym ten rejon Śródmieścia. Estetyka i funkcjonalność tej przestrzeni znacznie wzrosną. Będzie to teren, przy którym przyjemnie jest zarówno mieszkać, jak i spędzać na nim czas. Remont ma jednak nie tylko cieszyć oczy. Dysponujemy analizą wykonaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, która wskazuje, że konstrukcja chodnika jest bardzo zniszczona i naprawy. Niedawne niecodzienne znalezisko tylko to potwierdza.