Ciąg ulic Saskiej i Egipskiej jest ważnym szlakiem dla okolicznych mieszkańców, bo łączy Saską Kępę z Gocławiem. Ponieważ fragment od al. Stanów Zjednoczonych do skrzyżowania z Afrykańską był pełen ubytków i nierówności, zdecydowaliśmy się na remont nawierzchni. Prace zaczęły się w wakacje i te związane z asfaltowaniem właśnie się zakończyły.
Układanie nowej masy trwało przez ostatnich kilkanaście dni. Poprzedziły to roboty ziemne, bo naprawa nawierzchni wiązała się nie tylko z samym frezowaniem starego asfaltu i położeniem nowego. Uznaliśmy, że konieczna jest również wymiana podbudowy do ok. 55 cm w głąb drogi. Dlatego nasze działania na jezdni trwały do tej pory – trzeba było najpierw wzmocnić warstwy pod nawierzchnią, aby ją lepiej zabezpieczyć przed osiadaniem i powstawaniem kolein.
Zwieńczeniem asfaltowania było malowanie oznakowania poziomego i usunięcie wygrodzeń. Pierwsi kierowcy po nowej nawierzchni pojechali w czwartek, 27 października, tuż po godz. 13. Otwarcie ruchu na ciągu ulic Saskiej i Egipskiej nie kończy jednak remontu. Pracowników wykonawcy (firma Balzola) nadal będzie można tam dostrzec. Będą prowadzili prace porządkowe na chodnikach i gdzieniegdzie uzupełniali brakujące fragmenty płyt oraz ewentualnie dokonywali poprawek wskazanych przez naszych inspektorów. Chodzi o północną część ciągu z wyjątkiem rejonu przystanku autobusowego „Afrykańska 02”, gdzie nowe płyty zostały położone na przełomie 2020 i 2021 roku przy okazji budowy drogi dla rowerów.
Wykonawca powinien zakończyć ostatnie roboty i opuścić teren remontu do połowy listopada.
Dwie windy po sąsiedzku
Nawierzchnię odnowiliśmy włącznie z wjazdem od al. Stanów Zjednoczonych, już na wysokości zjazdu z wiaduktu w ciągu ul. Saskiej. Przy okazji informujemy, że kilkanaście dni temu zakończyliśmy remont dwóch z czterech podnośników (wind) – wyremontowaliśmy te po południowej stronie przeprawy.
W obu windach wymieniliśmy drzwi, zarówno od strony kabiny, jak i szybu. Zainstalowaliśmy nowy system sterowania urządzeniami, który powinien zapewnić ich lepszą, bo bezawaryjną pracę. Nowe są również przyciski i wyświetlacze pokazujące, na którym poziomie znajdują się windy.
Remont podnośników (wind) stanowił domknięcie renowacji wiaduktu i prowadzących do niego schodów. Prace prowadzone tu były w 2020 r. (wiadukt) i w 2021 r. (schody), a ich efektem jest nowa nawierzchnia na ciągach pieszych – lany asfalt zastąpiliśmy tzw. jastrychem żywicznym, pokrytym kilkoma warstwami żywicy nawierzchniowej. Wymieniliśmy wtedy również balustrady na schodach i na przeprawie.