Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla wszystkich. Obniżanie krawężników czy montaż płyt ostrzegawczych lub pasów prowadzących to zazwyczaj niezbyt wielkie inwestycje, ale istotne zwłaszcza dla lokalnej społeczności. To właśnie one niwelują bariery architektoniczne i sprawiają, że wzrastają komfort oraz bezpieczeństwo osób starszych czy z niepełnosprawnościami, ale także rodziców z wózkami, rowerzystów i pieszych.
Zaczęliśmy od al. Wilanowskiej
W tym roku koncentrujemy się przede wszystkim na zgłoszeniach mieszkańców, napływających m.in. za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115. Wiele z nich w ostatnich miesiącach dotyczyło Mokotowa, dlatego zdecydowaliśmy, że to właśnie ta dzielnica będzie drugą po Ursusie, w której rozpoczniemy prace. Prowadzone są tam od końca lipca – na początku bariery architektoniczne usuwaliśmy w kilku lokalizacjach na al. Wilanowskiej, gdzie m.in. regulowaliśmy i obniżaliśmy krawężniki, remontowaliśmy chodniki i montowaliśmy płyty ostrzegawcze przed przejściami dla pieszych.
W ostatnich dniach pracowaliśmy m.in. na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Kraushara oraz na wschodnim wlocie ul. Ligockiej do al. Niepodległości. W tym tygodniu w rejonie przystanku „Rakowiecka – Sanktuarium 02” wyregulujemy zapadnięty krawężnik wzdłuż zatoki autobusowej i wyrównamy chodnik przy peronie (zlikwidujemy zbędny stopień). Następnie będziemy pracować na kolejnych skrzyżowaniach al. Niepodległości i na ul. Puławskiej – tam również poprawimy komfort pieszym poprzez regulację i obniżanie krawężników, a także remont chodników. W kilku lokalizacjach zamontujemy stojaki rowerowe. Szczegóły wykaz miejsc i zaplanowanych prac na końcu komunikatu.
Ursus był pierwszą dzielnicą, w której w tym roku usunęliśmy bariery architektoniczne.
Więcej udogodnień
Usuwanie barier będzie trwało przez cały rok. Kolejne dzielnice, w których przeprowadzimy związane z tym prace, to Żoliborz i Praga-Południe. O postępach i kolejnych lokalizacjach będziemy informować na bieżąco.
Udogodnienia wprowadzamy i będziemy wprowadzać nie tylko w pojedynczych miejscach, lecz także podczas kompleksowych remontów czy przebudów dróg. Przykładem wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych wokół ronda Dmowskiego, która to inwestycja właśnie zaczyna być realizowana. Zebry powstaną na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej. Dzięki nim piesi nie będą zmuszeni korzystać ze schodów.
Na Mokotowie będziemy pracować m.in. na skrzyżowaniu ulic Jana III Sobieskiego i Św. Bonifacego. Tam dokonamy m.in. regulacji krawężnika w kilku miejscach.
Gdzie co zrobimy:
- al. Wilanowska 81-93 – regulacja krawężnika i wysokości chodnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Wilanowskiej i ul. Skrzetuskiego – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Wilanowskiej i ul. Wernyhory – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- al. Wilanowska 259/287 – remont chodnika, regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- al. Wilanowska 43A – obniżenie krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Lipskiego – regulacja krawężnika,
- rejon przejścia dla pieszych przez ul. Dąbrowskiego na wysokości numeru 81 – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Kraushara – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Obrzeżna 53 – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Cybernetyki 7 – montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Domaniewska 46 – remont chodnika w pobliżu miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, remont chodnika z kostki brukowej w obrębie zjazdu na jedną z posesji,
- ul. Puławska 7/9 – obniżenie krawężnika na przejazdach rowerowych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Puławskiej i Racławickiej – obniżenie krawężnika na przejazdach rowerowych, wymiana płyt ostrzegawczych i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Wałbrzyskiej i Studenckiej – wymiana krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych, remont chodnika i instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Gołkowskiej i Bernardyńskiej – wymiana nawierzchni chodnika,
- rejon przystanku „Rakowiecka – Sanktuarium 02” – regulacja krawężnika wzdłuż zatoki autobusowej i regulacja wysokościowa chodnika przy peronie (w tym likwidacja zbędnego stopnia),
- skrzyżowanie ulic Jana III Sobieskiego i Św. Bonifacego – regulacja krawężnika, montaż płyt ostrzegawczych i remont fragmentu nawierzchni asfaltowej drogi dla rowerów,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Rakowieckiej – regulacja krawężnika, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Japońskiej – instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Wielickiej – regulacja i wymiana krawężnika na przejściu dla pieszych, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych oraz instalacja dwóch stojaków rowerowych,
- wschodnia strona skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Ligockiej – regulacja krawężnika i montaż płyt ostrzegawczych.
W zeszłym roku bariery architektoniczne usunęliśmy m.in. na Białołęce, Bielanach, we Włochach i na Ursynowie.