Zadanie realizuje firma Balzola, która w zeszłym roku przebudowała centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Na początku ubiegłego tygodnia wygrodziła skrajne prawe pasy ul. Marszałkowskiej na odcinku od ul. Nowogrodzkiej do ul. Widok i rozstawiła sprzęt, a następnie przystąpiła do pierwszego etapu robót. Ściągnięte już zostały stare płyty chodnikowe przy rotundzie i obok dawnego pawilonu Cepelii. W poniedziałek, 16 sierpnia, roboty rozbiórkowe mają przyspieszyć. Wykonawca zapowiada wkroczenie tego dnia na teren budowy większej ilości pracowników i rozpoczęcie prac w pozostałych narożnikach.
Przesunięty przystanek
Na dojazdach do ronda Dmowskiego, zarówno od strony pl. Bankowego jak i pl. Zbawiciela, kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy. Możliwość skrętu w prawo z ul. Marszałkowskiej w Al. Jerozolimskie została utrzymana – manewr ten odbywa się z prawego pasa, który w trakcie stałej organizacji ruchu służy wyłącznie do jazdy na wprost. Na ul. Marszałkowskiej w rejonie ul. Widok (pod Domami Towarowymi) i pomiędzy ul. Nowogrodzką a ul. Żurawią oraz na ul. Nowogrodzkiej obowiązuje zakaz zatrzymywania się, dotyczący także wyznaczonych miejsc postojowych.
Ul. Nowogrodzka po obu stronach ul. Marszałkowskiej została fragmentami zawężona. Zmieniły się zasady parkowania i organizacja ruchu pieszych. Zakaz wjazdu w ul. Nowogrodzką od strony ul. Poznańskiej obowiązuje także rowerzystów.
Zmiany odczuwają także korzystający z przystanku autobusowego „Centrum 01”. Został przesunięty w stronę ul. Żurawiej, za ul. Nowogrodzką. Autobusy w tym miejscu będą zatrzymywać się na jezdni, ale nawierzchnia zatok postojowych została podniesiona do poziomu chodnika. W związku z tym nieznacznie zmienił się w tym miejscu przebieg drogi dla rowerów.
Utrudnienia dotyczą też ruchu pieszego. Zawężone zostały chodniki pod hotelem Novotel (wraz z zatoką parkingową) i pod dawnym budynkiem Cepelii – utrzymane zostały przejścia o szerokości 3 m po stronie budynków. Częściowo wygrodzone zostały także wyjścia z przejść podziemnych. Dojście z przejścia podziemnego do przystanku „Centrum 06” w Al. Jerozolimskich zostało zawężone do 3 m, a szerokość dojścia na plac przed stacją metra Centrum (tzw. patelnia) z ul. Marszałkowskiej od strony pl. Defilad zmniejszyła się do 1,5 m.
Najpierw krawężniki
Taka organizacja ruchu ma obowiązywać do niedzieli, 26 września. Do tego czasu wykonawca będzie regulował i częściowo wymieniał krawężniki do miejsc, w których zostaną utworzone naziemne przejścia dla pieszych. Od końca sierpnia przez ok. 1,5 miesiąca analogiczne prace, związane z przebudową przystanków tramwajowych, prowadzone będą po drugiej stronie jezdni ul. Marszałkowskiej. Kierowcy nie będą wtedy mogli korzystać ze skrajnych lewych pasów, a skręcanie w lewo w Al. Jerozolimskie będzie się odbywać z pasów lewych, z których dziś można jechać tylko na wprost.
Zwieńczeniem prac na ul. Marszałkowskiej będzie wymiana nawierzchni na dojazdach do ronda Dmowskiego na ok. 150-metrowym odcinku. Balzola asfaltowanie planuje na połowę października – zostanie przeprowadzone w jeden weekend, w trakcie którego wloty do ronda zostaną zamknięte.
Następnie roboty przeniosą się na Al. Jerozolimskie. Tam wykonawca również planuje najpierw wyłączyć z ruchu skrajne prawe pasy, a potem – skrajne lewe. Także tutaj jako ostatnia zostanie wymieniona nawierzchnia – Balzola chce to zrobić w jeden z weekendów na przełomie listopada i grudnia, choć ze względu na jesienną porę prace uzależnione będą od warunków atmosferycznych.
Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto.
Poprawa dostępności
Zmiany na rondzie Dmowskiego w centrum stolicy dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:
- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
- przez Al. Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
- przez Al. Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.
Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.
Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.
Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą Al. Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Al. Jerozolimskimi.
Więcej zieleni
Nowe rondo stanie się również przyjazne dla oka. Zostanie wzbogacone dodatkową porcją zieleni, która pojawi się na wyspie i wokół niej. W sumie posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin. Na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych pojawią się nowe drzewa (platany, dęby i lipy) – 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie w specjalnych donicach, pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa kolejowej linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw.
Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Zebry planowane w ramach prac będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Przetarg na projekt tej przebudowy kilka dni temu ogłosiliśmy po raz drugi. W pierwszym postępowaniu wpłynęły cztery oferty, jednak wszystkie okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu.
Nowe Centrum Warszawy
Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego stanowią jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. To spójny program, który ma uczynić tę część miasta zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach NCW mają znacznie podnieść jakość korzystania z przestrzeni miejskiej przez mieszkańców stolicy.
Rozstrzygnięto już konkurs na koncepcję przebudowy okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej (na odcinku od Al. Jerozolimskich do Pięknej), które poprzedzą inwestycję związaną z przebudową ulicy.