Czas na przebudowę wiaduktu na Marywilskiej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-09-2022

Czas na przebudowę wiaduktu na Marywilskiej

We wtorek, 6 września, rozpocznie się przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Marywilskiej na odcinku między ulicami Smugową a Kupiecką. Na początek wykonawca zajmie się zachodnią połową obiektu, a ruch będzie się odbywał wahadłowo po wschodniej stronie.

Fatalny stan techniczny wiaduktu nad bocznicą, ulica Marywilska.

Wiadukt przebuduje Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty”. Zrobi to za 12 mln 190 tys. zł brutto, czyli za sumę o 4 mln zł niższą od zarezerwowanej w budżecie na tę inwestycję. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy kilkanaście dni temu, a prace zaczną się już we wtorek, 6 września.

Przeprawa zostanie wybudowana od nowa. Dlatego założeniem jest wykonanie jej połowami przy zastosowaniu podpór tymczasowych, aby zachować ruch. Najpierw „Mosty” zajmą się zachodnią połową wiaduktu. We wtorek, 6 września, o godz. 14 zamkną ją i demontując metalowe elementy, przygotują tę część obiektu do wyburzenia. Kierowcy będą poruszali się wahadłowo po wschodniej stronie do czasu oddania do użytku zachodniej połowy przeprawy (planowo w styczniu 2023 r.). Następnie będą korzystać właśnie z niej do momentu wybudowania wschodniej części obiektu i zakończenia robót.

Ruchem wahadłowym sterować będzie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Na wysokości prac kierowcy będą mogli się poruszać z maksymalną prędkością 40 km/h. Dla pieszych i rowerzystów zostanie urządzony wspólny ciąg komunikacyjny po wschodniej części wiaduktu.

Wiadukt od nowa

Długi na 60 m i szeroki na ponad 17 m wiadukt nad bocznicą kolejową na ul. Marywilskiej lata świetności ma już dawno za sobą. Pogarszający się stan techniczny doprowadził do zwężenia jezdni i ograniczenia w ruchu dla pojazdów przekraczających 15 ton. Na szybszą degradację wpływ miały czasy, w których przeprawa powstawała. Wybudowano ją 50 lat temu, kiedy budowniczowie nie mieli jeszcze do dyspozycji wysokiej jakości materiałów, a i technologia wykonywania takich obiektów była zupełnie inna. Z tego względu remont stał się nieopłacalny – długoletnie i bezpieczne użytkowanie jest w stanie zapewnić tylko budowa na nowo.

 

Po planowanej przebudowie obiekt ma być usadowiony na solidnej żelbetowej ramie. Dotychczas konstrukcję nośną stanowiły prefabrykowane belki strunobetonowe typu „Płońsk” w trójprzęsłowym wolnopodpartym układzie. Wykonane zostaną też równe, szerokie i wygodne chodniki o szerokości 4 m. Rowerzyści, tak jak do tej pory, będą mogli korzystać ze specjalnie wyznaczonego, szerokiego na ponad 2 m pasa. Na przebudowie zyskają również kierowcy – nowa konstrukcja uniesie nawet najcięższe pojazdy, a każdy z pasów będzie miał 3,5 m szerokości. Odnowiona zostanie również infrastruktura towarzysząca i dojazdy.

Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty” na zrealizowania zadania ma 45 tygodni od podpisania umowy. To oznacza, że termin przebudowy wiaduktu mija w wraz z końcem czerwca 2023 r.

Gruntowna przebudowa wiaduktu możliwa jest dzięki Radzie m.st. Warszawy, która wiosną na jednej z sesji przyznała nam dodatkowe pieniądze na realizację takiej inwestycji.

Powered by Projectic.pl