Wiadukt przebuduje Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty”. Zrobi to za 12 mln 190 tys. zł brutto, czyli za sumę o 4 mln zł niższą od zarezerwowanej w budżecie na tę inwestycję. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy kilkanaście dni temu, a prace zaczną się już we wtorek, 6 września.
Przeprawa zostanie wybudowana od nowa. Dlatego założeniem jest wykonanie jej połowami przy zastosowaniu podpór tymczasowych, aby zachować ruch. Najpierw „Mosty” zajmą się zachodnią połową wiaduktu. We wtorek, 6 września, o godz. 14 zamkną ją i demontując metalowe elementy, przygotują tę część obiektu do wyburzenia. Kierowcy będą poruszali się wahadłowo po wschodniej stronie do czasu oddania do użytku zachodniej połowy przeprawy (planowo w styczniu 2023 r.). Następnie będą korzystać właśnie z niej do momentu wybudowania wschodniej części obiektu i zakończenia robót.
Ruchem wahadłowym sterować będzie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Na wysokości prac kierowcy będą mogli się poruszać z maksymalną prędkością 40 km/h. Dla pieszych i rowerzystów zostanie urządzony wspólny ciąg komunikacyjny po wschodniej części wiaduktu.
Wiadukt od nowa
Długi na 60 m i szeroki na ponad 17 m wiadukt nad bocznicą kolejową na ul. Marywilskiej lata świetności ma już dawno za sobą. Pogarszający się stan techniczny doprowadził do zwężenia jezdni i ograniczenia w ruchu dla pojazdów przekraczających 15 ton. Na szybszą degradację wpływ miały czasy, w których przeprawa powstawała. Wybudowano ją 50 lat temu, kiedy budowniczowie nie mieli jeszcze do dyspozycji wysokiej jakości materiałów, a i technologia wykonywania takich obiektów była zupełnie inna. Z tego względu remont stał się nieopłacalny – długoletnie i bezpieczne użytkowanie jest w stanie zapewnić tylko budowa na nowo.
Po planowanej przebudowie obiekt ma być usadowiony na solidnej żelbetowej ramie. Dotychczas konstrukcję nośną stanowiły prefabrykowane belki strunobetonowe typu „Płońsk” w trójprzęsłowym wolnopodpartym układzie. Wykonane zostaną też równe, szerokie i wygodne chodniki o szerokości 4 m. Rowerzyści, tak jak do tej pory, będą mogli korzystać ze specjalnie wyznaczonego, szerokiego na ponad 2 m pasa. Na przebudowie zyskają również kierowcy – nowa konstrukcja uniesie nawet najcięższe pojazdy, a każdy z pasów będzie miał 3,5 m szerokości. Odnowiona zostanie również infrastruktura towarzysząca i dojazdy.
Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty” na zrealizowania zadania ma 45 tygodni od podpisania umowy. To oznacza, że termin przebudowy wiaduktu mija w wraz z końcem czerwca 2023 r.
Gruntowna przebudowa wiaduktu możliwa jest dzięki Radzie m.st. Warszawy, która wiosną na jednej z sesji przyznała nam dodatkowe pieniądze na realizację takiej inwestycji.