Część sterowników na warszawskich ulicach jest już monitorowana od kilku lat w ramach Zintegrowanego Systemu Sterowania Ruchem. Teraz podobny monitoring obejmie jeszcze dwa pozostałe typy sterowników, czyli w sygnalizacjach znajdujących się już poza ZSSR.
Jednak jakie konkretnie korzyści oznacza dla uczestników ruchu?
Szybciej, sprawniej, lepiej
Monitoring służy nadzorowaniu pracy sterowników sygnalizacji przez ZDM oraz przez firmy, które na nasze zlecenie serwisują sygnalizacje świetlne na głównych drogach w całej Warszawie. Nowoczesne systemy sygnalizacji świetlnej to skomplikowane układy służące sterowaniu ruchem. Wiele lat temu sygnalizacje były stosunkowo prostymi obwodami, które zazwyczaj wyświetlały w stałych cyklach zaplanowane z góry układy świateł. Obecnie są to złożone systemy oparte na kilku rodzajach detektorów (kamer, przycisków, pętli indukcyjnych), w miarę możliwości zsynchronizowane ze sobą oraz w wybranych przypadkach również przesyłające obraz do centrum sterowania ruchem. Ich odpowiednie ustawienie i utrzymanie w sprawności jest ważne, aby w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych urządzeń. Sprawne działanie sygnalizacji jest też jednym z warunków bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego.
Przy pomocy monitoringu możemy również szybciej usuwać ewentualne awarie. Także takie, których na pierwszy rzut oka nie widać, np. awaria detektora czy problemy z koordynacją. Dzięki usłudze uzyskamy łatwiejszy dostęp do danych ze sterownika zamontowanego w danej sygnalizacji. Dodatkowo za pomocą kamer będziemy mogli zdalnie ocenić sytuację na obserwowanych skrzyżowaniach. Powinno to ograniczyć potrzebę zgłaszania przez mieszkanki i mieszkańców problemów ze światłami za pomocą Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115. Z drugiej strony nam i naszym podwykonawcom będzie jednocześnie łatwiej weryfikować nadsyłane zgłoszenia.
Zielone światło dla komunikacji miejskiej
W zeszłym roku Warszawski Transport Publiczny przewiózł blisko miliard pasażerów. Najpopularniejszymi środkiem transportu były autobusy (ponad 452 mln osób), a na drugim miejscu znalazły się tramwaje (ponad 248 mln osób). Dlatego powinny być – i w Warszawie są – traktowane priorytetowo. Służą temu priorytety w sygnalizacji dla transportu publicznego, które ułatwiają poruszanie się pojazdów komunikacji miejskiej po mieście.
Sterowniki sygnalizacji, które nadają priorytet komunikacji zbiorowej, korzystają z danych informujących o faktycznej lokalizacji poszczególnych autobusów i tramwajów w czasie rzeczywistym. Kolejnym zadaniem wykonawców – obok monitoringu – jest zapewnienie ciągłej wymiany i przetwarzania tych danych. Następnie algorytmy dostosują sygnalizację do aktualnych potrzeb transportu publicznego.
Sygnalizacja zajrzy w rozkład jazdy
Nowoczesna sygnalizacja świetlna wyposażona dodatkowo w monitoring sterowników może na przykład przedłużyć zielone światło o kilka sekund, by przepuścić najbliższy autobus lub tramwaj. Weźmie przy tym pod uwagę czy kurs jest przyspieszony lub opóźniony. Może także doliczyć czas postoju na przystanku i włączyć zielone światło zaraz po zakończonej wymianie pasażerów. Dzięki temu autobusy i tramwaje mogą przejechać swoją trasę szybciej i sprawniej, a więc po prostu punktualniej. To zaś kolejna cegiełka w budowie atrakcyjnego dla pasażerów systemu komunikacji miejskiej, który szanuje ich czas, jest godny zaufania i jak najlepiej zoptymalizowany.
Monitoring zacznie działać lada chwila. Wykonawcy mają 14 dni na uruchomienie systemu od dnia podpisania umów, które zawarto na początku zeszłego tygodnia. Zanim do tego dojdzie, sterowniki muszą zostać między innymi skonfigurowane. Są to jednak relatywnie proste do wdrożenia zmiany, które nie wymagają gruntownej przebudowy istniejących sygnalizacji. Dlatego ich modernizacja nie powinna wiązać się z zauważalnymi pracami budowlanymi lub utrudnieniami w ruchu.
Czy wiesz, że…
W ramach podpisanych umów monitoring obejmie 370 lokalizacji w całej Warszawie.
Natomiast Zintegrowany System Sterowania Ruchem już teraz obejmuje 435 skrzyżowań.
Razem daje to 805 monitorowanych lokalizacji na 899 skrzyżowań i przejść z sygnalizacją świetlną w Warszawie.
To z kolei oznacza, że niemal wszystkie sterowniki w stolicy będą włączone do nowoczesnego systemu monitorowania.