Czorsztyńska bez wjazdu z al. Prymasa Tysiąclecia. Mniej komfortowo, ale bezpiecznie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

12-05-2021

Czorsztyńska bez wjazdu z al. Prymasa Tysiąclecia. Mniej komfortowo, ale bezpiecznie

Zamknęliśmy wjazd z al. Prymasa Tysiąclecia w ul. Czorsztyńską. To wjazd, którego zgodnie z obowiązującymi przepisami w ogóle nie powinno być i który od lat stanowi duże niebezpieczeństwo, ale też kłopot, zarówno dla mieszkańców ul. Czorsztyńskiej, jak i warszawiaków korzystających z al. Prymasa Tysiąclecia.

Zamknięty wjazd na ulicę Czorsztyńską.

Al. Prymasa Tysiąclecia to przecinająca Wolę część śródmiejskiej obwodnicy. Jest zaprojektowana i zbudowana tak, że kierowcy mogą się tam poruszać z prędkością do 80 km/h. W praktyce ta prędkość jest bardzo często przekraczana. Od lat prowadzi z tej alei zjazd w lokalną ul. Czorsztyńską, na której dopuszczalna prędkość wynosi 30 km/h. Takie rozwiązanie powoduje skrajnie niebezpieczne sytuacje, bo jadący z góry kierowcy (zjeżdżający z wiaduktu nad Obozową), którzy chcą skręcić w Czorsztyńską, muszą bardzo szybko wytracić prędkość. Manewr utrudnia słaba widoczność, ponieważ skręt jest na łuku i zasłania go ekran dźwiękoszczelny.

To widać w statystykach. Co roku policja odnotowuje tam wypadki, a do tego kilkanaście kolizji (a należy pamiętać, że do statystyk trafia zaledwie kilkanaście procent tego rodzaju zdarzeń). Zwykle są to zderzenia tylne albo najechanie na znak, bo kierowcy zwyczajnie jadą za szybko i nie są w stanie skręcić. Całe szczęście, że nie było tam wypadku śmiertelnego, ale to sytuacje powtarzalne, które jednocześnie notorycznie korkują tę trasę.

Warto pamiętać, że połączenie, które powstało wiele lat temu, dziś kompletnie nie mieści się w obowiązujących przepisach. Zjazd z drogi o klasie GP (główna ruchu przyśpieszonego) w drogę o klasie L (lokalna) może powstać tylko wyjątkowo i mieć formę skrzyżowania skanalizowanego lub ronda.

Z bezpieczeństwem nie wchodzi się w kompromis

Długo szukaliśmy optymalnego rozwiązania, zarówno w rozmowach z Biurem Polityki Mobilności i Transportu, jak i z przedstawicielami samorządu dzielnicy. Zleciliśmy wykonanie audytu m.in. tego konkretnego miejsca, który wskazał na dwa rozwiązania – zamkniecie wlotu oraz przebudowę skrzyżowania. Jednocześnie ci sami audytorzy wskazali, że funkcjonowanie wjazdu i liczne zdarzenia drogowe z nim związane mają istotny wpływ na przepustowość al. Prymasa Tysiąclecia.

Władze dzielnicy Wola sugerowały znalezienie rozwiązania pośredniego, które z jednej strony rozwiązałoby problem bezpieczeństwa, ale nie wymagałoby zamknięcia wjazdu. Po analizach i ocenie sytuacji takiego półśrodka – bezpiecznego i zgodnego z przepisami – nie znaleziono.

Pomysł ma swoich przeciwników i zwolenników. Przykładem styczniowe pismo, które otrzymaliśmy od wspólnoty mieszkaniowej „Czorsztyńska 2”. Podnosiła w nim kwestie bezpieczeństwa i wskazywała na konieczność zamknięcia tego wjazdu.

Dlatego w końcu, zgodnie z projektem Biura Polityki Mobilności i Transportu, który uzyskał akceptację policji, zamknęliśmy możliwość skrętu z Prymasa Tysiąclecia w Czorsztyńską. Wyjazd, co warto podkreślić, funkcjonuje bez zmian. Pozwala bowiem na bezpieczne włączenie się dodatkowym pasem w al. Prymasa Tysiąclecia. Bezpieczeństwo na ulicach jest dla nas absolutnie najważniejsze i w świetle statystyk wypadkowych, opinii audytorów i stanowiska części mieszkańców, utrzymywanie dotychczasowego stanu byłoby świadomym naruszaniem bezpieczeństwa zasad ruchu drogowego.

Docelowo – przebudowa

Zwróciliśmy się do rady miasta z wnioskiem o środki na przebudowę tego skrzyżowania. Chodzi o wybudowanie tam osobnego prawoskrętu, który pozwoliłby na bezpieczny taki manewr w Czorsztyńską. Z uwagi jednak na wymagane odstępstwa od przepisów budowalnych dla inwestycji drogowych, konieczne przesunięcia ekranów akustycznych, drogi rowerowej oraz infrastruktury energetycznej i ciepłowniczej oraz konieczność przybliżenia o kilka metrów jezdni trasy szybkiego ruchu do budynków przy Czorsztyńskiej, realizacja samej inwestycji będzie poprzedzona koncepcją, która oceni możliwości techniczne i formalnoprawne jej realizacji.

Wystąpiliśmy również do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego, zarządzającego systemem CANARD, o zainstalowanie w al. Prymasa Tysiąclecia odcinkowego pomiaru prędkości. Skuteczne zmniejszenie realnej prędkości na tej arterii pomogłoby rozwiązać problem.

Przepraszamy kierowców, którzy z tego powodu będą musieli nadłożyć drogi, ale bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl