Dodatkowe środki na doświetlenia przejść - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

21-03-2023

Dodatkowe środki na doświetlenia przejść

Rada m.st. Warszawy przyznała dodatkowe środki na doświetlenie 345 przejść dla pieszych na terenie całego miasta. Decyzja radnych da nam większy komfort przy wyborze wykonawcy - przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na prace w terenie, co powinno nastąpić w kwietniu.

Znak informujący o przejściu dla pieszych, na którym naklejona jest naklejka w kształcie serca.

Bezpieczeństwo na drogach poprawiamy na wiele sposobów. Wśród nich znajduje się doświetlanie przejść dla pieszych. To jeden z naszych głównych projektów, a na szeroką skalę realizujemy go od siedmiu lat.

W 2016 r. montaż nowych słupów i opraw oświetleniowych przy zebrach ruszył jesienią, dlatego wtedy jaśniejszych stało się tylko 79 zebr. Od następnego roku działaliśmy już pełną parą. W 2017 r. doświetliliśmy 353 przejścia, w 2018 – 405, a w 2019 – 342. W 2020 r. poprawiliśmy jasność w 272 lokalizacjach, a w 2021 r. tylko w 9 (z budżetu obywatelskiego). Tak mała liczba to efekt nierozstrzygniętego przetargu ze względu na wysokie ceny na rynku, spowodowane pandemią.

W 2022 r. wróciliśmy do doświetleń i działaliśmy w 299 miejscach. Były to m.in. te przejścia, które znalazły się na liście rok wcześniej. W sumie rozjaśniliśmy już 1759 zebr. Do nich należy doliczyć jeszcze te, które zostały poprawione podczas kompleksowych przebudów ulic oraz realizacji mniejszych inwestycji przeprowadzanych przez urzędy dzielnic na lokalnych, osiedlowych uliczkach.

 

235 lokalizacji, 345 przejść

W 2023 r. zrealizujemy następne inwestycje, które poprawią stan drogowej infrastruktury i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Jedną z nich będzie doświetlenie kolejnej porcji przejść dla pieszych. W całej Warszawie do końca roku jaśniejszych stanie się 345 zebr. Tym samym po raz ostatni poprawimy jasność po zmroku na tak dużej liczbie przejść – to efekt naszych działań od siedmiu lat i zmniejszaniu się miejsc, które wymagają doświetlenia.

345 przejść doświetlimy dzięki środkom zapewnionym przez Radę m.st. Warszawy na ostatniej sesji w czwartek, 9 marca. Radni zagwarantowali nam dodatkowo 10,7 mln zł, którą to kwotę będziemy mogli wykorzystać także na inne oświetleniowe zadania, m.in. wymianę latarni. Tym samym zyskamy większy komfort przy wyborze wykonawcy i nie będziemy musieli się martwić, czy złożone oferty przewyższą zarezerwowaną kwotę. Przetarg na prace w terenie planujemy ogłosić w kwietniu. Liczymy, że jeszcze wiosną podpiszemy umowę z wybraną firmą, a pierwsze przejścia zaczną być doświetlane w wakacje.

Liczba przejść, które doświetlimy w 2023 r. w poszczególnych dzielnicach:

  • Bemowo – 7 przejść
  • Białołęka – 17 przejść
  • Bielany – 17 przejść
  • Mokotów – 20 przejść
  • Ochota – 26 przejść
  • Praga-Południe – 12 przejść
  • Praga-Północ – 40 przejść
  • Rembertów – 11 przejść
  • Śródmieście – 36 przejść
  • Targówek – 25 przejść
  • Ursus – 7 przejść
  • Ursynów – 10 przejść
  • Wawer – 55 przejść
  • Wesoła – 30 przejść
  • Włochy – 12 przejść
  • Wola – 15 przejść
  • Żoliborz – 5 przejść

 

W jednej lokalizacji (np. na skrzyżowaniu) może znajdować się więcej niż jedno przejście. Dlatego doświetlenie 345 przejść oznacza prace w 235 lokalizacjach (lista przejść w plikach na dole pod komunikatem).

Dodatkowo na Białołęce

Ale przejść w 2023 r. doświetlimy więcej. Inicjatywa własna to jedno, drugim jest realizacja zgłoszonych i wybranych przez mieszkańców zadań w ramach budżetu obywatelskiego. Kolejnym wykonanym przez nas projektem będzie doświetlenie 13 zebr na Białołęce. W tym celu ogłosiliśmy osobne postępowanie przetargowe, w którym oferty nadesłały warszawskie Jimmy (344 tys. 523 zł brutto) i Regionalna Agencja Poszanowania Energii (361 tys. 115 zł brutto) oraz Wolte ze Starych Babic (613 tys. 770 zł brutto). Najkorzystniejszą propozycję złożył Jimmy i to właśnie tę firmę wybraliśmy. Na wywiązanie się z powierzonego zadania będzie mieć 10 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy.

Na Białołęce doświetlone zostaną przejścia:

  • przez ul. Piwoniową przy ul. Chlubnej,
  • przez ul. Piwoniową przy ul. Polnych Kwiatów,
  • przez ul. J. Mehoffera przy ul. Parcelacyjnej,
  • przez ul. Parcelacyjną przy ul. J. Mehoffera,
  • przez ul. Fletniową przy ul. J. Mehoffera,
  • przez ul. Polnych Kwiatów przy ul. Starego Dębu,
  • przez ul. Czystej Wody przy ul. Deseniowej,
  • przez ul. Ołówkową przy ul. Bohaterów,
  • przez ul. Majorki przy ul. Bohaterów,
  • przez ul. J. Mehoffera przy ul. Książkowej (po stronie północnej; po stronie południowej zostało doświetlone w 2018 r.),
  • przez ul. J. Mehoffera przy ul. Ceglanej,
  • przez ul. J. Mehoffera przy ul. J. Żiżki,
  • przez ul. Animuszu przy ul. Prząśniczek.

Krótka definicja

Doświetlenie polega na zamontowaniu dodatkowych źródeł światła w rejonie przejścia dla pieszych. Ich głównym zadaniem jest oświetlanie pieszego na przejściu i dojściach do przejściach. Światła są precyzyjnie ustawiane tak, aby zapewnić jak najlepszą widoczność pieszych i jednocześnie nie oślepiać kierowców.

Dwa sposoby

Widoczność pieszych na pasach poprawiamy na dwa sposoby. To:

  • oświetlenie dodatkowe – metoda ta polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, by oświetlały przechodzącego przez przejście pieszego. Słupy te są niższe od typowych, 12- lub 9-metrowych ulicznych latarń stojących przy jezdni, a znajdujące się na nich oprawy kierują światło pod odpowiednim kątem bezpośrednio na zebrę. Dzięki temu sylwetka pieszego przechodzącego przez przejście jest oświetlona od strony nadjeżdżającego pojazdu, co powoduje, że pieszy jest znacznie lepiej widoczny dla kierowcy.
  • wymiana słupów jeden do jednego – wiąże się z usunięciem znajdujących się tuż przy przejściach starych latarni i wstawieniu w ich miejsce nowych, wyposażonych w podwójne wysięgniki. Sposób ten jest znacznie szybszy w realizacji, bo pozwala uniknąć trwającego nawet kilka miesięcy projektowania – w niektórych przypadkach (jeśli słup jest w dobrym stanie) wystarczy tylko zdemontować pojedynczy wysięgnik i zamontować w jego miejsce podwójny. Ma to znaczenie w lokalizacjach szczególnie niebezpiecznych, wymagających działań priorytetowych.

Powered by Projectic.pl