Poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu, w tym tych najmniej chronionych, jest jednym z naszych priorytetów. Dlatego doświetlamy kolejne przejścia, aby piesi byli lepiej widoczni dla kierowców.
Widoczność pieszych na pasach poprawiamy na dwa sposoby. Pierwszym jest instalacja tzw. oświetlenia dedykowanego – polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, by oświetlały przechodzącego przez zebrę. Druga metoda to wymiana słupów jeden do jednego. Oznacza usuwanie znajdujących się tuż przy przejściach starych słupów i wstawianie w ich miejsce nowych, które wyposażamy w podwójne wysięgniki, aby jeden skierowany był na jezdnię, a drugi na zebrę.
Wysokie tempo prac
Realizację doświetlania zebr w Warszawie rozpoczęliśmy pięć lat temu. W 2016 r. prace ruszyły jesienią, dlatego rozjaśniliśmy wtedy tylko 78 przejść w czternastu dzielnicach. W 2017 r. działaliśmy już pełną parą – dodatkowe oświetlenie zyskały następne 334 zebry. W 2018 r. doświetliliśmy 435 przejść, a w 2019 r. – 386. Z kolei w zeszłym roku poprawiliśmy jasność w 264 lokalizacjach. Ich mniejsza liczba nie świadczy o tym, że ograniczyliśmy liczbę przejść do doświetleń. Wysokie tempo prac w poprzednich latach sprawiło, że dodatkowe oświetlenie zyskała już większość przejść, które tego potrzebowały.
Dlatego w tym roku liczba zebr, na których piesi staną się po zmroku lepiej widoczni dla kierowców, będzie mniejsza niż w zeszłym. Planujemy doświetlić łącznie 183 przejścia w 16 dzielnicach. Najwięcej nowych słupów i opraw przewidujemy zamontować w Ursusie (27), Śródmieściu (23) i na Bielanach (16). Lista lokalizacji nie jest jednak zamknięta, dlatego finalnie na koniec roku ich liczba może się o kilka zwiększyć.
Dlaczego doświetlanie jest ważne?
Doświetlanie przejść to jeden z kilku sposobów na poprawę bezpieczeństwa na zebrach – w tym tych bez sygnalizacji, które w latach 2016-2020 zostały poddane audytowi w całym mieście. To rozwiązanie można stosować przy każdym przejściu, ale naturalne jest, że w pierwszej kolejności wdrażamy je w miejscach oświetlonych najsłabiej. Przeważnie dodatkowe latarnie dla pieszych stawiamy na ulicach położonych z dala od centrum miasta. Nierzadko doświetlamy przejścia, na których już zastosowaliśmy inny sposób poprawy bezpieczeństwa, ale robimy to w celu jego wzmocnienia. To szczególnie ważne jesienią i zimą, gdy dni są najkrótsze. Doświetlanie bowiem skutecznie rozwiązuje problem przejść ze słabą widocznością o zmroku, w nocy i o świcie.
Podsumowanie audytu przejść dla pieszych (film)
Doświetlenia przejść dla pieszych na ulicach ZDM (2016 – 2021)
Dzielnica | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 (planowane) |
---|---|---|---|---|---|---|
Bemowo | 1 | 3 | 19 | 16 | 3 | 7 |
Białołęka | - | 35 | 16 | 38 | 16 | 8 |
Bielany | 5 | 24 | 26 | 9 | 32 | 16 |
Mokotów | 2 | 32 | 24 | 46 | 4 | 9 |
Ochota | 6 | 23 | 19 | 17 | 12 | - |
Praga-Południe | 5 | 54 | 50 | 20 | 14 | 13 |
Praga Północ | 1 | 19 | 21 | 18 | 18 | 4 |
Rembertów | 6 | 3 | 29 | 24 | 8 | 1 |
Śródmieście | - | 11 | 15 | 34 | 23 | 23 |
Targówek | 14 | 13 | 32 | 13 | 45 | 11 |
Ursus | 5 | 10 | 13 | 17 | 11 | 27 |
Ursynów | 8 | 13 | 9 | 14 | 15 | 13 |
Wawer | - | 20 | 28 | 47 | 21 | 15 |
Wesoła | 12 | 2 | 55 | 7 | 11 | 13 |
Wilanów | - | 4 | 4 | 11 | - | 8 |
Włochy | 7 | 20 | 19 | 26 | 19 | - |
Wola | 2 | 25 | 20 | 29 | 12 | 7 |
Żoliborz | 4 | 23 | 36 | - | - | 8 |
SUMA | 78 | 334 | 435 | 386 | 264 | 183 |