Doświetlenia przejść. Będzie jaśniej w kolejnych miejscach - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-06-2022

Doświetlenia przejść. Będzie jaśniej w kolejnych miejscach

Poprawiamy bezpieczeństwo uczestników ruchu. Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej na doświetlenie kolejnych 345 przejść dla pieszych w 17 dzielnicach Warszawy.

Doświetlone przejście dla pieszych.

Bezpieczeństwo na drogach poprawiamy na wiele sposobów. Jednym z nich jest doświetlanie przejść dla pieszych. To szczególnie ważne dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy dni są krótkie.

Doświetlenie polega na zamontowaniu dodatkowych źródeł światła w rejonie przejścia dla pieszych. Ich jedynym zadaniem jest oświetlanie pieszego na przejściu i dojściach do przejścia. Światła są precyzyjnie ustawiane tak, aby zapewnić jak najlepszą widoczność pieszych i jednocześnie nie oślepiać kierowców. W ustawianiu należytej barwy i kierunku strumienia światła pomaga nam zestaw najnowocześniejszych sprzętów z zakupionym rok temu najnowocześniejszym matrycowym miernikiem luminancji na czele.

Kolejna porcja zebr do rozjaśnienia

Z każdym rokiem wymieniamy kolejne latarnie i montujemy oprawy ledowe, by po zmroku ulice stawały się jaśniejsze. Na początku kwietnia informowaliśmy, że do końca sierpnia dodatkowe oświetlenie pojawi się przy 299 zebrach w 17 dzielnicach. Teraz czas na następne nasze działanie w tym zakresie. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej na doświetlenie 345 przejść w 17 dzielnicach miasta, które lepsze oświetlenie zyskają w przyszłym roku.

Przetarg zakłada wykonanie dokumentacji projektowej na doświetlenie zebr w dzielnicach:

  • Bemowo – 7 przejść
  • Białołęka – 17 przejść
  • Bielany – 17 przejść
  • Mokotów – 20 przejść
  • Ochota – 26 przejść
  • Praga-Południe – 12 przejść
  • Praga-Północ – 40 przejść
  • Rembertów – 11 przejść
  • Śródmieście – 36 przejść
  • Targówek – 25 przejść
  • Ursus – 7 przejść
  • Ursynów – 10 przejść
  • Wawer – 55 przejść
  • Wesoła – 30 przejść
  • Włochy – 12 przejść
  • Wola – 15 przejść
  • Żoliborz – 5 przejść

 

W jednej lokalizacji (np. na skrzyżowaniu) może znajdować się więcej niż jedno przejście. Dlatego doświetlenie 345 przejść oznacza prace w 235 lokalizacjach. Będą wykonywane na podstawie projektów doświetleń, które wybrany wykonawca będzie musiał opracować w ciągu 6 miesięcy po rozstrzygnięciu postępowania. Na oferty czekamy do 17 czerwca.

Dwie metody

Widoczność pieszych na pasach poprawiamy poprzez instalację tzw. oświetlenia dedykowanego i wymianę słupów jeden do jednego. Ta pierwsza metoda polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, aby oświetlały pieszego na przejściu. Słupy te są niższe od typowych, 6-metrowych ulicznych latarń stojących przy jezdni, a znajdujące się na nich oprawy kierują światło pod odpowiednim kątem bezpośrednio na zebrę. Dzięki temu pieszy w trakcie przechodzenia przez ulicę jest doświetlany z boku i staje się lepiej widoczny dla kierowców.

Wymiana słupów jeden do jednego oznacza usuwanie znajdujących się tuż przy przejściach starych słupów i wstawianie w ich miejsce nowych, które wyposażane są w podwójne wysięgniki. Zamocowane na nich lampy zapewniają znacznie większy poziom natężenia oświetlenia w stosunku do jezdni przed przejściem. Dzięki temu lepiej widać pieszego.

1506 osobno doświetlonych przejść

Nowe słupy i oprawy oświetleniowe przy przejściach na szeroką skalę montujemy od ponad pięciu lat. W 2016 r. realizacja projektu ruszyła jesienią, dlatego wtedy jaśniejszych stało się tylko 78 zebr. Od następnego roku działaliśmy już pełną parą. W 2017 r. doświetliliśmy 337 przejść, w 2018 – 435, a w 2019 – 386. W 2020 r. poprawiliśmy jasność w 267 lokalizacjach, a w zeszłym roku – ze względu na fiasko przetargu (udało się w tym roku skutecznie go powtórzyć) – tylko w 9 (z budżetu obywatelskiego). W sumie doświetliliśmy już 1506 przejść, a włącznie z tegorocznymi (299) i zaplanowanymi na przyszły rok (345) będzie ich 2150. Do nich należy doliczyć jeszcze te, które zostały poprawione podczas kompleksowych przebudów ulic oraz realizacji mniejszych inwestycji przeprowadzanych przez urzędy dzielnic na lokalnych, osiedlowych uliczkach.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl