W ciągu ostatnich siedmiu lat udało nam się zwiększyć bezpieczeństwo po zmroku na 1759 zebrach. Instalowanie nowych słupów i opraw oświetleniowych na przejściach rozpoczęło się jesienią 2016 roku, wtedy 79 przejść stało się jaśniejszych. W 2017 roku doświetliliśmy 353 przejścia, w 2018 było ich 405, a w 2019 – 342. W 2020 roku poprawiliśmy jasność na 272 lokalizacjach, a w 2021 tylko na 9, przy wykorzystaniu środków z budżetu obywatelskiego. Niewielka liczba ta wynikała z nierozstrzygniętego przetargu spowodowanego wysokimi cenami na rynku, które były wynikiem pandemii.
W roku 2022 powróciliśmy do doświetlania i działaliśmy w 299 miejscach, w tym również na przejściach uwzględnionych na liście z poprzedniego roku. W sumie rozjaśniliśmy łącznie 1759 przejść. Do tego należy doliczyć te, które zostały poprawione podczas kompleksowych przebudów ulic oraz mniejszych inwestycji prowadzonych przez urzędy dzielnic na lokalnych, osiedlowych uliczkach.
Ponad 2000 doświetlonych przejść
Dzięki rozstrzygniętemu właśnie przetargowi, uda się doświetlić kolejne 322 przejścia. W sumie w całej Warszawie doświetlonych zebr będzie aż 2081. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, a ich zakończenie planowane jest w pierwszej połowie przyszłego. Na liście znajduje się kilkanaście przejść, gdzie nowe słupy i oprawy oświetleniowe zostaną zamontowane dzięki środkom z budżetu obywatelskiego.
Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania umów, które podpiszemy z wykonawcami. Formalności powinny zostać dopełnione już w przyszłym tygodniu. Od tego czasu wykonawcy będą mieli 6 miesięcy na realizację zadań.
Szczegółowe informacje dotyczące przetargu można znaleźć na stronie zdm.waw.pl w zakładce „Zamówienia publiczne”.
Poniżej prezentujemy też interaktywną mapkę, na której zaznaczone zostały konkretne lokalizacje przejść objętych przetargiem.
Widzimy efekty
Doświetlanie przejść dla pieszych odgrywa ważną rolę i przynosi pozytywne rezultaty w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Rok 2022 był najbezpieczniejszym, odkąd zbieramy dane o ofiarach wypadków drogowych, czyli od 40 lat. 33 ofiary wypadków to trzykrotnie mniej niż przed dekadą i blisko dziesięciokrotnie mniej niż na początku lat 90-tych. 16 pieszych, którzy zginęli w wypadkach to również najmniej w historii.
Ważnym wskaźnikiem w doświetleniu przejść jest to, że w ubiegłym roku nie odnotowano żadnego tragicznego w skutkach potrącenia pieszego na zebrze w Warszawie, w godzinach od północy do 10 rano.
8 śmiertelnych ofiar wypadków (w tym pięcioro pieszych) od stycznia do czerwca 2023 r., to dwukrotnie niższy poziom, niż przed rokiem, choć zawsze powtarzamy, że każda osoba, która zginie w wypadku drogowym w stolicy, to o jedną za dużo. Piesi to wciąż najliczniejsza grupa ofiar wypadków drogowych w Warszawie. Natomiast obserwujemy pozytywną tendencję, jeśli chodzi o spadek liczby wypadków i ofiar od co najmniej dekady, w tym coraz mniejszą liczbę pieszych, którzy co roku tracą w ten sposób życie. Niewątpliwie mają na to wpływ – poza zmianami w przepisach i wzrostem społecznej świadomości o tym, jak zachować się na ulicy – zmiany w infrastrukturze.
Dodatkowe oświetlenie jest instalowane przed przejściem, aby zwiększyć widoczność sylwetki pieszego lub rowerzysty na ciemnym tle dla nadjeżdżających kierowców. Poprawę widoczności pieszych osiągamy na dwa sposoby: albo montując dodatkowe słupy lub oprawy, albo przez wymianę słupów jeden do jednego – usuwamy wtedy stare latarnie i zastępujemy nowymi, wyposażonymi w podwójne wysięgniki, z których jeden jest skierowany na zebrę.