Jesienią ubiegłego roku ogłosiliśmy nabór dla placówek chętnych aby dołączyć do programu. W odpowiedzi napłynęło wiele zgłoszeń, a proces selekcji objął analizy, rozmowy z burmistrzami i spotkania z dyrekcjami placówek.
Efektem tych działań jest rozpoczęcie prac koncepcyjnych przy 12 lokalizacjach oraz podpisanie listów intencyjnych z dzielnicami: Bemowo, Bielany, Praga-Północ, Ochota, Śródmieście i Żoliborz. Łącznie z rozpoczętymi już wcześniej procesami, pracujemy nad zmianami w pobliżu 20 placówek.
Program „Droga na szóstkę” opiera się na współpracy – nie tyl
ko między jednostkami miejskimi, ale także ze społecznością szkolną. Naszym punktem wyjścia są rozmowy, obserwacje, pomiary oraz oceny bezpieczeństwa. Takie podejście pozwala uwzględniać lokalny kontekst i wyjątkowość każdej placówki, co przekłada się na dopasowane i skuteczne rozwiązania.
Podstawą jest współpraca
W tym roku działania programu wzbogaciły się o nowe partnerstwo – rozpoczęliśmy współpracę z Wydziałem Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ramach zajęć „Projektowanie partycypacyjne” studenci i studentki wspólnie z ZDM, w oparciu o dane zebrane w terenie oraz podczas spotkań z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym, tworzą koncepcje zmian w tzw. wnętrzach urbanistycznych, czyli przestrzeniach miejskich – ulicach, skwerach i otoczeniu szkół.
Podczas warsztatów w warszawskich dzielnicach młodzież dzieliła się swoimi spostrzeżeniami: co w przestrzeni cenią, co ich niepokoi, jak wyobrażają sobie idealną drogę do szkoły. Pierwsze tury warsztatów z uczniami już się odbyły. Zebrany materiał jest obecnie podstawą prac projektowych. Studenci, przy wsparciu ZDM oraz ekspertów BZRD, przygotowują propozycje zmian – od elementów identyfikujących strefę przyszkolną, przez rozwiązania
przestrzenne, aż po małą architekturę i miejskie meble.
Obserwacje, badania, analizy
W ramach współpracy dostarczamy zespołowi ASP wytyczne drogowe – oparte na obserwacjach, ocenie bezpieczeństwa i analizach ruchu – przygotowane wspólnie z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym. To dzięki tej współpracy studenci otrzymują „wsad” najwyższej jakości: przemyślany, funkcjonalny, gotowy do dalszego kreatywnego rozwijania. Dla przyszłych projektantów to nie tylko teoria – to doświadczenie pracy z realnym kontekstem i konkretami, które mogą zmieniać miejską rzeczywistość, a także z dziećmi i rodzicami, którzy będą potem korzystać z wypracowanych zmian.
Liczymy, że wspólnie uda nam się zaprojektować przestrzenie, które będą bezpieczne, estetyczne i naprawdę dostosowane do potrzeb najmłodszych uczestników ruchu. Wierzymy też, że dla studentów będzie to cenna lekcja projektowania publicznej przestrzeni. Warsztaty to nie tylko teoria, ale przede wszystkim możliwość ćwiczenia na konkretnych przykładach – w tej sytuacji wszyscy są wygranymi.
Każda okazja jest dobra
Poprawa bezpieczeństwa pod szkołami i przedszkolami realizowana jest różnymi środkami i przy wielu okazjach. W ramach zaplanowanych zmian organizacji ruchu, które wynikają z rozszerzenia strefy płatnego parkowania o Górny i Dolny Mokotów, zaprojektowaliśmy łącznie ponad 200 punktowych zmian na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz nową siatkę ulic jednokierunkowych, które ograniczają ruch tranzytowy.
Szczególną uwagę poświęciliśmy właśnie rejonom szkół. Pakiet poprawy bezpieczeństwa obejmuje m.in. ulice w sąsiedztwie czterech szkół podstawowych (o numerach 111, 119, 251 i 260), dwóch liceów (XLIII i LXVIII) oraz boiska „Orlik” przy ulicy Kazimierzowskiej. Ze szczegółami projektów dla SPPN można zapoznać się w naszym informatorze dla mieszkańców. Zmiany są sukcesywnie. wdrażane w przeciągu tego roku.