Około 2800 lat p.n.e. – pierwsze zastosowanie asfaltu jako lepiszcza spajającego bloki kamienne, ceramiczne.
Około roku 1300 – po raz pierwszy opisano złoża asfaltów naturalnych nad Morzem Kaspijskim.
Początek XVI wieku – na wyspie Trynidad odkryto złoża asfaltów naturalnych ale eksploatację na dużą skalę rozpoczęto dopiero w wieku XIX.
Około roku 1600 – w Europie (Szwajcaria) po raz pierwszy wyróżniono asfalt naturalny i smołę.
Asfalt lany – pewnie nie każdy wie, że ten dziś tak powszechnie stosowany materiał budowlany został wynaleziony w XIX wieku w Niemczech. Wówczas produkowano go w specjalnych kotłach na miejscu budowy, a następnie rozkładano ręcznie na nawierzchnię. Dziś obecność asfaltu na drogach już nikogo nie dziwi.
Asfalt w Polsce – po raz pierwszy na naszych drogach ten materiał pojawił się na początku XX wieku.
Autostrada – pierwsze publiczna autostrada powstała we Włoszech w latach 20. XX wieku, z kolei nowoczesny system autostrad to już Niemcy. Dziś tego typu drogi to już standard.
Badanie ruchu – to ważny element pracy na drogach. Jako ZDM zajmujemy się analizowaniem ruchu na stołecznych ulicach. Przygotowujemy też raporty o stanie bezpieczeństwa na drogach.
Frezowanie – to jeden ze znaków rozpoznawczych ZDM. Weekendowe remonty dróg stały się już naszą wizytówką. Podczas prac trwających 54 godziny wymieniamy nawierzchnię drogi, malujemy oznakowanie. Więcej informacji – frezowanie krok po kroku: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/54-godziny-czyli-frezowanie-krok-po-kroku
Miejski System Informacji – zestaw charakterystycznych oznaczeń widocznych na każdej ulicy i budynku w mieście. MSI w Warszawie to 84 tys. elementów, także tablic informujących o patronach ulic czy historii okolicy, ale też płatne drogowskazy reklamowe.
Mieszanka mineralno-asfaltowa – po raz pierwszy maszyny do jej wytwarzania zastosowano w pierwszych latach XX wieku.
Oświetlenie ulic – jako ZDM zajmujemy się eksploatacją ponad 100 tys. latarni w całym mieście.
Płyty asfaltowe – w I połowie XIX wieku w Paryżu na Placu Concorde wykonano nawierzchnię z płyt asfaltowych.
SPPN – dziś w stołecznej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego znajduje się blisko 30 tys. miejsc. SPPN w Warszawie powstała w 1999 roku.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – łączy działanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i sterowanie ruchem w mieście. W Warszawie ZSZR obejmuje dziś 70 skrzyżowań i jest stale rozbudowywany.
Zabruk – awaryjne wypełnienia ubytku w asfalcie kostką brukową. Dzięki temu dość szybko można przywrócić przejezdność drogi. To rozwiązanie tymczasowe. Ma ono też ważne zadanie techniczne – przed odtworzeniem nawierzchni asfaltowej naruszone wcześniej podłoże musi się ułożyć i osiąść. Tylko wówczas nowa „łatka” spełni swoją rolę. W przeciwnym wypadku, łata szybko by się zapadła i wymagała ponownej naprawy.