Jesienią zaczęliśmy wzbogacać ul. Sokratesa o dodatkową zieleń. Na pierwszy ogień poszły krzewy i byliny. Takie rośliny jak m.in. tawulec pogięty, lilak Meyera, kocimiętka Faassena czy sesleria jesienna ulokowaliśmy w pasie separującym drogę dla rowerów od chodnika.
Posadziliśmy też irgę błyszczącą, która stanie się ładnym żywopłotem. Utworzyliśmy siedem ogrodów deszczowych o łącznej powierzchni 497 m kw., które powstały w miejscach wyłączonych z ruchu.
Nie mogło zabraknąć drzew. Przewidzieliśmy 31 nowych – 19 dębów błotnych i 12 jarzębów szwedzkich. Ze względu na zbyt ciepły październik, ich sadzenie rozpoczęliśmy dopiero w listopadzie. Wtedy zaczęły sprzyjać warunki atmosferyczne – niższa temperatura sprawiła, że drzewa zrzuciły liście i weszły w stan zimowego spoczynku. Tym samym spadło ryzyko, że nowe nasadzenia się nie przyjmą.
Obecnie kończymy lokować drzewa w ziemi. Na wtorek i środę (29 i 30 listopada) przewidzieliśmy posadzenie ostatnich 5 egzemplarzy. Chodzi o te, które staną w pasie dzielącym jezdnie. Pozostałych 26 już uzupełniło istniejące szpalery drzew. W sumie nowa zieleń, łącznie z ogrodami deszczowymi, obejmie powierzchnię 2187 m kw.
Droga dostosowana do otoczenia
Nasadzenia są domknięciem przebudowy ul. Sokratesa. Jeszcze dwie dekady temu przebiegała przez rubieże Warszawy, dziś to jedna z ważniejszych ulic Bielan i centrum gęstej zabudowy. Dlatego konieczne stało się dostosowanie drogi do nowego otoczenia, aby stała się bezpieczniejsza, a taki tragiczny wypadek, jaki miał tam miejsce jesienią 2019 r., już nie mógł się wydarzyć.
Ul. Sokratesa zyskała nową nawierzchnię i wyremontowane chodniki. Na skrzyżowaniach z ulicami S. Petöfiego i Kaliszówka wybudowaliśmy ronda. Wszystkie istniejące przez nią przejścia zostały skrócone i zabezpieczone azylem. Powstało też nowe przejście na wysokości budynku nr 13. Po północno-zachodniej stronie, gdzie koncentrują się wszystkie sklepy i punkty usługowe, mieszkańcy mają teraz do dyspozycji szerszy chodnik. Dotychczasowy był bardzo wąski, a obok niego bez żadnej separacji przebiegała równie wąska droga dla rowerów. Po zmianach przebiega bliżej jezdni, a od pieszych oddziela ją pas zieleni.
Zmiany uzupełniła modernizacja oświetlenia. W 2021 r. wymieniliśmy latarnie – betonowe zastępując stalowymi. Na większości zamontowaliśmy oprawy skierowane na jezdnię i na chodnik, w sumie 140 LED-ów. Modernizacja oświetlenia została przeprowadzona z programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”.