Budowa trasy rowerowej w ciągu Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego rozpoczęła się kilkanaście lat temu z inicjatywy ówczesnej gminy Bielany. Ze względu na błędy projektowe i wykonawcze, inwestycja nie została formalnie zakończona. Dla jej użytkowników oznacza to uciążliwe i niebezpieczne niespodzianki – trasa rowerowa ma ostre zakręty i urywa się niespodziewanie.
Aby rozwiązać ten problem, ZDM wspólnie z urzędem dzielnicy Bielany wygospodarował środki na przebudowę drogi dla rowerów. Teraz ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, na jej podstawie w przyszłym roku zrealizujemy tę inwestycję.
Nie jest ona jednak inwestycją skierowaną tylko dla rowerzystów. Chcemy kompleksowo podejść do prac i poprawić warunki ruchu także dla pieszych, pasażerów komunikacji zbiorowej i kierowców samochodów.
Duże zmiany
Co dokładnie planujemy? Największa zmiana czeka skrzyżowanie ul. Rudnickiego i Kochanowskiego. Starą i wyeksploatowaną sygnalizację świetlną w tym miejscu zastąpi rondo turbinowe. To rozwiązanie o koszcie porównywalnym z przebudową sygnalizacji, ale w przeciwieństwie do niej pozwoli usprawnić przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś najbardziej newralgiczna jest tu relacja skrętu w lewo z ul. Rudnickiego w ul. Kochanowskiego (na zachód). Wydzielenie lewoskrętu w sygnalizacji doprowadziłoby do paraliżu skrzyżowania. Odpowiednio zaprojektowane rondo turbinowe pozwoli na płynny przejazd skręcających pojazdów.
Rowerzyści zyskają wygodną, asfaltową drogę dla rowerów, przebiegającą na całym ciągu ulic po wschodniej stronie jezdni. W tym celu powstanie m. in. nowy odcinek wzdłuż ul. Rudnickiego i komplet przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego. Przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych przez mniejsze uliczki będą wyniesione do poziomu chodnika. Ciągi piesze zostaną wyremontowane, podobnie jak przystanki autobusowe. Wybudujemy również parkingi wzdłuż ul. Rudnickiego i Perzyńskiego, które zastąpią obecne półlegalne place do parkowania.
Zmiany obejmą też wschodni fragment ul. Kochanowskiego. Na odcinku od ul. Rudnickiego do ul. Literackiej zlikwidujemy niefunkcjonalny ciąg rowerowy poprowadzony po chodniku. Rowerzyści pojadą po jezdni, na której ruch jest niewielki i uspokojony.
Realizacja inwestycji jest planowana w 2017 r. Będzie ona skoordynowana z wymianą nawierzchni jezdni na całej długości ul. Rudnickiego.